Ga naar inhoud

uit elkaar


BelleBlanche

Aanbevolen berichten

Hallo jongens,

 

Ik heb twee mannelijke konijnen van 5 maanden oud en ze zullen volgende week woensdag gecastreerd worden. Ze vochten vandaag voor de eerste en tweede keer en ik stopte het onmiddellijk. Ik had verwacht dat dit zou gebeuren, omdat velen van jullie me al hadden gewaarschuwd. Maar nu lees ik veel over bonding etc. of ze in verschillende kamers scheiden, ze bij elkaar houden, of gescheiden naast elkaar. Dus ik kwam hier voor specifiek advies. Ze waren vrij in de kamer en ik heb er nu een in de kooi en de andere vrij in de kamer. Maar ik denk niet dat dat eerlijk is .. Maar om nog een kooi te kopen ...? Ze sliepen daar eigenlijk alleen 's nachts en zijn de hele dag vrij in de woonkamer. Maar om ze een voor een uit te laten in de woonkamer, heb ik twee kooien nodig al is dat wel vervelend als dat voor maar een maad is... Over reageer ik ook en moet ik even wachten? Ik heb gelezen dat je ze meteen moet scheiden, zodat de band niet erger wordt .. De twee plas-poep bakken staan naast elkaar, één uit de kooi, één in ... Help? Wat kan ik het beste doen? Bonding heb ik veel over gelezen en er staan veel video's op YouTube, maar niet veel advies over de pre-castratie en de maand erna .. Ik heb ook het gevoel dat ik persoonlijk advies nodig heb 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat kan hier hoor, daar zijn we voor.

 

Ik zou beginnen met ze echt helemaal apart zetten, dus echt in aparte kamers. Als ze elkaar zien of ruiken, of je laat ze om en om op hetzelfde terrein lopen, dan bouwen ze frustratie op naar elkaar en dat maakt het moeilijker om ze straks weer aan elkaar te koppelen. Kun je niet van iemand een kooi lenen? Of goedkoop op marktplaats kopen en daarna weer verkopen? Alleen een kooi is trouwens niet genoeg, dus misschien ook een panelenren ofzo. Het is inderdaad toch maar voor een paar weken, maar als je een konijn een paar weken opsluit in een kooi wordt hij doodongelukkig. Ik denk dat we inmiddels allemaal wel een beetje weten hoe dat voelt. Je hoeft geen rekening te houden met de twee weken dat ze na castratie nog vruchtbaar zijn, maar ik zou ze wel 2-3 weken uit elkaar houden om tot rust te komen. Heb er erg in dat je moet herkoppelen op neutraal terrein, zodat er niet een in het voordeel is.

 

Ik wil toch even zeggen dat de kans dat ze na castratie weer goed met elkaar overweg kunnen klein is. Castratie haalt een deel van de hormonen weg, maar niet alles. Ik kan me ook voorstellen dat je het wilt proberen, maar het lijkt me wel verstandig om ook alvast na te denken over alternatieven.

 

Optie 1: twee koppels maken van een gecastreerde ram en een voedster. Ik weet niet of je daar ruimte voor hebt, bijvoorbeeld een koppel binnen en een buiten.

Optie 2: een ram bij een opvang omruilen voor een voedster.

Beide konijnen alleen houden is wat mij betreft geen optie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal dan optie twee worden inderdaad, maar ik wil het inderdaad proberen. Oké echt helemaal apart houden. Ik had dus ook veel gelezen apart, maar wel hokken naast elkaar. Ik ga zo wel even bij de kringloop kijken en anders even bij de dierenwinkel. Als ik over een maand toch voor optie twee ga, zal ik verder informeren. Hopelijk is het niet nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei BelleBlanche:

Het probleem is ook dat als ik ze volgende week heb gecastreerd en ik 1 zou omruilen bij een opvang voor een voedster. Het niet betekend dat die voedster goed zal gaan met het konijn dat ik hou. 

Jawel, want je gaat namelijk met je ram speeddaten bij de opvang. Zo kunnen jij en de opvang eerst kijken of het goed gaat, voor je de voedster mee naar huis neemt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lukt met niet om ze in andere kamer te doen maar zal kijken of aan allebei de kanten van een kamer kan. Ik zal ook googelen en bellen met een opvang. Maar volgens mij is het zo dat ik pas kan ruilen ook voor het bonding proces 2 maanden nadat het mannetje is geholpen. Dus zal beide laten castreren en nog 2 maanden hebben. En 2 weken apart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de rammen gecastreerd zijn, kun je ze het beste 2-3 weken apart houden zodat ze kunnen bijkomen. Daarna kun je ze opnieuw koppelen op neutraal terrein (bijv. een badkamer, houdt er rekening mee dat het met twee rammen wel een week of langer kan duren voor het rustig genoeg is dat je ze in hun uiteindelijke verblijf zet). Rijden, jagen n licht bijten is normaal bij een koppeling. Als ze echt gaan vechten (boksen, vastbijten en als een bol over de grond rollen) dan moet je ze direct uit elkaar halen en zal het niet meer goedkomen. Daarna hoef je niet te wachten voor je naar een opvang gaat, dat kan al gelijk. 

 

Wat je ook nog kunt doen, is de rammen naar de opvang brengen voor een koppelvakantie, dat de vrijwilligers ze in de gaten houden want die hebben vaak meer ervaring met koppelen. Als het niet goed gaat, kunnen ze meteen met een voedster proberen en de andere ram overnemen. Niet alle opvangen zullen dit doen, dus dan moet je wel even overleggen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei happy211:

Als je de rammen gecastreerd zijn, kun je ze het beste 2-3 weken apart houden zodat ze kunnen bijkomen. Daarna kun je ze opnieuw koppelen op neutraal terrein (bijv. een badkamer, houdt er rekening mee dat het met twee rammen wel een week of langer kan duren voor het rustig genoeg is dat je ze in hun uiteindelijke verblijf zet). Rijden, jagen n licht bijten is normaal bij een koppeling. Als ze echt gaan vechten (boksen, vastbijten en als een bol over de grond rollen) dan moet je ze direct uit elkaar halen en zal het niet meer goedkomen. Daarna hoef je niet te wachten voor je naar een opvang gaat, dat kan al gelijk. 

 

Wat je ook nog kunt doen, is de rammen naar de opvang brengen voor een koppelvakantie, dat de vrijwilligers ze in de gaten houden want die hebben vaak meer ervaring met koppelen. Als het niet goed gaat, kunnen ze meteen met een voedster proberen en de andere ram overnemen. Niet alle opvangen zullen dit doen, dus dan moet je wel even 

Hopelijk komt het allemaal goed en ik heb 2 opvangen al gecontacteerd om 1 misschien te ruilen met een voedster. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .