Ga naar inhoud

Gecastreerde voedster bouwt best.


Mira11

Aanbevolen berichten

Mijn voedster Liz is nu 1 jaar oud. Ze is een aantal maanden geleden gecastreerd (incl. baarmoeder verwijderd).

Omdat ze erg lang schijnzwanger was en haar baarmoeder vergroot was heb ik op aanraden van de dierenarts dat meteen laten doen. Alles is gelukkig heel goed gegaan. 

Sinds vanmorgen is ze heel druk in de weer om een nest te bouwen. Ze doet dit niet in hun verblijf maar onder de bank. Dit terwijl in hun verblijf meerder schuilplekjes zijn. 🤔

Nu is mijn vraag of dit gedrag vaker voorkomt bij gecastreerde voedsters of is dit een uitzondering? (Net zoals in een vorig topic over een ram die een nest bouwt).

Ik neem aan dat het beter is om haar nestje zo te laten. Ipv het weg te halen. 

Is het verstandig om het holletje waar ze haar nestje in heeft gemaakt in hun verblijf te zetten?

Het is nooit saai met mijn konijnen, ze blijven me verbazen.😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt vaker voor, maar niet meer zo lang / intensief en veel als wanneer ze niet gecastreerd zijn.

 

Niet alle hormonen worden in de voortplantingsorganen aangemaakt, er zijn ook een aantal klieren in een konijnenlijfje die hormonen aanmaken. Castratie haalt dus veel hormonaal gedrag weg, zorgt dat het minder word. Maar het verdwijnt niet volledig. 

 

Ik zou haar voor nu even laten, en bij de volgende keer dat je verschoont het nest gewoon mee opruimen. Ze zal er waarschijnlijk met een paar dagen weer op uitgekeken zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .