Ga naar inhoud

Konijn eet geen blindedarm keutels!!


Konijnen123

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb thuis een voedster van 4 maanden. Ongeveer al een weekje heb ik haar. Alleen de laatste tijd merk ik vooral ‘s ochtends in het hok geplette blindedarm keutels. Het ruikt ook sterk. Ik heb eventueel een foto.Die ze niet eet. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ze is rond de 1kg en ze krijgt 2 eetlepels gemengd voer per dag. Nu geef ik 1 eetlepel per dag . Moet ik dat aanhouden of moet ze helemaal geen droog voer meer krijgen? Ze eet ook minder hooi dan dat ze net bij mij was. Dus geef ik haar hooithee. Ik check ook elke dag haar water. Ze drinkt ongeveer 50ml per dag. Is dat goed of moet ik haar dwangvoeren? Ze is ook nog niet gewend aan groenvoer. Wat betekent dit en wat moet ik doen? 
Alvast bedankt

F3C4D352-DF6B-47E9-B89D-846F2AB00111.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan een keer gebeuren dat een konijn zijn blindedarmkeutels niet opeet, maar dat mag niet structureel zijn. Hooithee is geen vervanger van hooi, dus op zich voegt dat niks toe. Het is wel vocht, dus dat is misschien wel mooi meegenomen. Mijn konijnen drinken ook niet veel, maar wel meer dan 50 ml. Het is ook niet zo weinig dat ik noodzaak zie voor dwangvoeren. Hooi is droog spul, dus als ze meer hooi gaat eten, gaat ze ook meer drinken. Een konijn moet ongeveer zijn eigen formaat aan hooi eten. Je kunt het meerdere keren vers aanbieden, op meerdere plaatsen, in een ruifje of een balletje, eventueel een ander merk, gewoon uitproberen wat werkt. 

 

Als ik jou was zou ik om te beginnen gefaseerd overstappen naar een goede brok, dus geen gemengd voer. Daar kun je 10-15 gram van geven. 

Ik geef zelf Science Selective, maar alles wat je hier in de webwinkel ziet is kwalitatief goed. Ze mag gewoon brokken voor volwassen konijnen hebben, junior brokken zijn niet nodig.

 

Groenvoer bevat vocht, dus is misschien toch de moeite waard om mee te starten, nadat je konijn gewend is aan de nieuwe brokken. Een verandering tegelijk, dan kun je goed zien hoe ze erop reageert. Hoe zijn haar gewone keutels? En waar heb je haar vandaan? Is ze recent nagekeken en gevaccineerd door een dierenarts? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Hallo Hoi:

Sowieso moet je geem gemengd voer geven. Science selective of care + zijn bijvoorbeeld veel beter. Zo kunnen ze niet kiezen. Probeer wat andere hooi soorten uit, en zolang ze goed blijft drinken haar zo min mogelijk stress bezorgen. 

Al mijn konijnen eten ook Selective, zij had bij haar oude baasje gemengd voer gekregen. Dus wou ik nog even wachten voor dat ik ga overstappen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Marjoleink:

Het kan een keer gebeuren dat een konijn zijn blindedarmkeutels niet opeet, maar dat mag niet structureel zijn. Hooithee is geen vervanger van hooi, dus op zich voegt dat niks toe. Het is wel vocht, dus dat is misschien wel mooi meegenomen. Mijn konijnen drinken ook niet veel, maar wel meer dan 50 ml. Het is ook niet zo weinig dat ik noodzaak zie voor dwangvoeren. Hooi is droog spul, dus als ze meer hooi gaat eten, gaat ze ook meer drinken. Een konijn moet ongeveer zijn eigen formaat aan hooi eten. Je kunt het meerdere keren vers aanbieden, op meerdere plaatsen, in een ruifje of een balletje, eventueel een ander merk, gewoon uitproberen wat werkt. 

 

Als ik jou was zou ik om te beginnen gefaseerd overstappen naar een goede brok, dus geen gemengd voer. Daar kun je 10-15 gram van geven. 

Ik geef zelf Science Selective, maar alles wat je hier in de webwinkel ziet is kwalitatief goed. Ze mag gewoon brokken voor volwassen konijnen hebben, junior brokken zijn niet nodig.

 

Groenvoer bevat vocht, dus is misschien toch de moeite waard om mee te starten, nadat je konijn gewend is aan de nieuwe brokken. Een verandering tegelijk, dan kun je goed zien hoe ze erop reageert. Hoe zijn haar gewone keutels? En waar heb je haar vandaan? Is ze recent nagekeken en gevaccineerd door een dierenarts? 

Ik zou even nog ander hooi kopen. Maar moet ik nu al overstappen op droogvoer? Of eerst nieuw hooi geven en daarna overstappen op droogvoer? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan op zich wel tegelijk denk ik. Maar niet dan ook nog groente gaan geven.

En overstappen op ander voer doe je in 4 stappen: 

Eerst 1/4 nieuw voer, dan 1/2 nieuw voer, dan 3/4 nieuw voer en dan volledig over. Neem voor elke stap een dag of twee de tijd, en hou haar gewone keutels in de gaten. En kijk ook wat ze doet met haar blindedarmkeutels. De oorzaak kan in voeding zitten, maar er kan ook iets aan de hand zijn. Dus het is niet gezegd dat ander voer helpt, maar voor haar gezondheid is het sowieso beter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .