Ga naar inhoud

Beschadiging oogjesr


Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,

 

Wij hebben sinds twee weken een nieuw konijnen vrouwtje bij onze twee mannetjes, we hebben dit heel rustig laten wennen maar eigenlijk ging dit gelijk al helemaal goed! Nu hadden we vanaf het begin het idee dat ze doof of misschien slecht ziend was, dit omdat ze ons niet aan hoorde komen en omdat ze snel tegen iets aan liep. De vorige eigenaren konden dit niet echt plaatsen en zijn altijd heel goed voor haar geweest dus ik dacht ik wil toch even goed kijken in haar oogjes, en zag ik in allebei een wit vlekje op het hoornvlies. Gelijk een afspraak gemaakt bij de DA waar ze altijd heen ging en die zag in eerste instantie niks maar na de test met kleurvloeistof toch twee beschadigingen, zo sneu. Nu heb ik CAF zalf mee gekregen en op aandringen pijnstillers, omdat ik bang was dat ze pijn had. Weten jullie uit ervaring of dit zo is? We kennen haar nog niet zo lang en ze was natuurlijk aan het wennen maar ze leek wat sloom en down, eet wel goed. Nu hebben we der binnen zitten ivm de andere konijnen en omdat we 4x per dag de zalf moeten smeren. Weten jullie hoe snel het over zou moeten gaan als dat het echt is? As maandag staat er bij mij een keizersnede gepland, lekkere timing allemaal, en voor mij maar al helemaal voor haar zou het fijn zijn als ze an weer lekker in de tuin bij der vrienden kan. Oorspronkelijk hadden we ma controle afspraak maar mijn keizersnede werd gepland en dit moeten we dus verzetten naar het eind van de week. Zeggen jullie doorsmeren? En binnen laten? Of terug bij haar vriendjes en doorsmeren? Mag dat ivm likken? Zelf wast ze ook der oogjes,  Of als het weg is stoppen met smeren? En kijken wat ze bij de check eind van de week zeggen?

 

Lang verhaal maar zit er mee in m’n maag!

 

Tess

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier geen ervaring mee heb, maar als ik jou was zou ik morgen even telefonisch overleggen met de dierenarts. Dat geeft je waarschijnlijk wat rust, en ik denk dat je die goed kunt gebruiken. Veel sterkte met je zwangerschap in deze warmte! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal door smeren tot de controle.

Heb ik bij mijn voedster ook gehad, en na de eerste controle was het toen nog niet over, dus zeker door gaan tot de controle..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens konijntjes met oogbeschadigingen gehad, en dan ook caf oogzalf gehad . Wat mij er nog van bij staat is dat het best vaak per dag zalven is (was het niet 4-6 keer?). En best eventjes nodig is, het is niet in een paar dagen weg. Wel zeker 1 week / 10 dagen / 14 dagen.  Ik weet niet hoe lang je nu al aan het zalven bent? Als je belt om de afspraak te verzetten, zou ik gewoon even vragen wat ze aanraden. Of ze zeggen blijf smeren tot aan de afspraak, of stop eerder.

 

Pijn of niet kan per konijn verschillen, bij twijfel is het slim dat je pijnstillers geeft. Ik weet niet of je met pijnstillers ander gedrag ziet dan zonder? Blijft ze zelf wel van het oogje af, of knijpt ze met het oog / wast ze het veel / krabt ze er aan? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door zalven tot controle, daar doen ze opnieuw de test om te kijken of de beschadiging weg is. Aan de hand daarvan bepalen om wel of niet door te zalven. Het is inderdaad 4-6 keer per dag @Evee Bijna hoe vaker hoe beter;)En het kan na een week al heel goed zijn, maar soms is het zelfs 3 weken nodig. Hou haar zeker even binnen, natte ogen, ook van oogzalf kan vliegen aantrekken, en daarmee dus maden.

 

Heel veel sterkte met de keizersnede. Hopelijk gaat alles goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@MichelleloveElmo Bedankt! Dan doen we dat.. wel echt zielig. Ze was natuurlijk nog aan ons aan het wennen en nu vind ze ons helemaal niet meer aardig. Dus wil het zo kort mogelijk voor haar, het is niet anders. 

 

Dank voor je reactie! 

 

@Evee we zijn pas vanaf maandag bezig, maar het was heel klein, DA zag het bijna niet met het blote oog. Dus ik hoop echt dat het weg kan gaan. Aangezien we haar pas 2 weken hebben vind ik het gedrag inschatten nog wat lastig, ze is overdag altijd sloom en Savonds komt ze tot leven, ook wat koeler natuurlijk. Maar nu geven we haar ook rond etenstijd pijnstillers dus ja, lastig. Ik mocht het maar 3 dagen geven dus als ik vanavond verschil zie geef ik het gewoon nog een dag. En dan bel ik de DA om te vragen wat het beste is. Voorlopig maar door zalven als ik jullie reacties lees.

 

dank dank!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .