Ga naar inhoud

Maden in het hok van mijn konijnen


Eline4

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik was net het hok van mijn konijnen aan het schoonmaken toen ik in hun poepbak allemaal kleine witte beestjes aantrof. Ik schrok er erg van, dus heb ik besloten om mijn konijnen gelijk binnen in een ren te zetten, zodat ze in ieder geval helemaal schoon zitten. Ik heb de konijnen zelf ook gecontroleerd, ze lijken helemaal schoon. Nu heb ik net op internet gelezen dat maden erg gevaarlijk kunnen zijn, maar ik heb ook gelezen dat als je ze niet op de konijnen zelf ziet je ook een spray tegen maden kunt gebruiken en het hok goed schoon moet maken, dus wat kan ik nu het beste doen? Normaal gesproken zou ik voor de zekerheid naar de dierenarts gaan, maar omdat ik nu alleen thuis ben (mijn ouders zijn op vakantie) en omdat de dierenarts bij me in de buurt al gesloten is, kan ik dat pas morgenochtend doen (ik moet dan op de fiets). Wat kan ik nu het beste doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je de kontjes en je konijnen verder helemaal goed nagekeken? Als die schoon zijn, dan zitten de maden niet op je konijn. Hou het wel goed in de gaten, ook dat er geen eitjes in de vacht zitten die later uit komen. Echt even een aantal keer goed nakijken dus. En het gedrag (eten / keutelen) van de konijnen goed in de gaten houden. 

 

Alleen de maden van de groene bromvliegen veroorzaken myiasis. Het kan dus ook zijn dat de maden in de poepbak een andere soort zijn. Wel alles heel goed schoonmaken, ook goed schoonhouden, en deze week anti-myiasis spray kopen om de konijntjes preventief te beschermen. In de zomer is het echt wel nodig om de poepbakken / poephoeken een paar keer per week te verschonen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je direct je konijnen gecontroleerd hebt. Als ze schoon zijn (en blijven) is een bezoek aan de dierenarts in princiepe niet nodig. 

 

Hier geldt wel duidelijk: voorkomen is beter dan genezen. 

Dus ik zou het hok toch echt vaker schoonmaken. Of in ieder geval de toiletbak/keutelhoek een aantal keer per week verversen. In de zomer doe ik dit zelf elke dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .