Ga naar inhoud

Schijnzwangerschapstress (zowel bij konijn als bij mij)


mittens

Aanbevolen berichten

Hoi! Ik had deze vraag al in de algemene slow gezet maar kreeg geen antwoord. En ik ben niet ongeduldig maar wel onzeker 😳.

 

Mijn voedster (1 jr) is voor het eerst schijnzwanger en heeft dit een stuk erger dan mijn vorige voedster. Obsessief haren uit trekken ondanks alle stro, hooi, kranten, etc die ik in hun kamer heb neergelegd. Zodra ze zichzelf even neerlegt gaan de oogjes ook gelijk dicht en ademt ze sneller dan gewoonlijk, dus het zal een slopende activiteit voor haar moeten zijn. Ik weet dat er niets anders aan te doen is dan castratie, maar kan iemand mij geruststellen? Loop nu de hele dag heen en weer om te controleren of ze nog wel ademt 😅. Kan ik iets doen om haar stress te verzachten? Doet het uittrekken van die plukken haar niet mega veel pijn? 

 

Daarnaast is mijn rammetje sowieso al niet de slimste en snapt hij er niets van. Ieder nestje dat zij bouwt gooit hij goedbedoeld weer overhoop. Dit levert haar natuurlijk weer extra stress op. Moet ik ze eventjes uit elkaar halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt niet anders dan mijn voedsters doen. Die zijn obsessief met het nest in de weer tot het klaar is, tijdens het bouwen komen ze ook niet eten. Ze stoppen haren in het nest om het lekker warm en zacht te maken denk ik. Het is natuurlijk gedrag, ik zou daar niets aan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik zou ze niet uit elkaar halen. Laat ze gewoon doen, zorg dat het verblijf voldoende ruim is zodat de ram zijn rust kan opzoeken als hij haar beu is en zorg dat er ook wat bodembedekking is waar ze mee kan slepen (zodat ze hopelijk nog wat haar laat zitten 😉 ) . Het is meestal even een paar dagen, en dan is het weer voorbij. 

 

Het enige wat je er echt tegen kan doen is, zoals je zelf ook al aan geeft, haar laten castreren. Gecastreerde voedsters hebben geen last meer van schijnzwangerschappen (ok,  het komt nog wel eens een enkele keer voor, maar dat is wel een heel stuk minder vaak en ook veel minder erg dan voor castratie). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je koppel mag je niet zomaar uit elkaar halen het beste is om jou voedster te laten helpen tegen zowel schijnzwanger en de meest voorkomende probleem bij ongeholpen voedster is tumoren en baarmoederkanker ook is het voor je voedster fijner zodat ze geen last meer van haar hormonen en wat rustiger wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .