Ga naar inhoud

Voorzorgen zomer


Billambe

Aanbevolen berichten

Ik heb een binnenkonijntje maar ben van plan als de temperatuur het toelaat (vanaf halfverwege of eind april), om haar elke dag een uur of 2 buiten te laten in een overdekte ren op gras. Ze is reeds gevaccineerd. Nu vraag ik me af welke maatregelen ik allemaal moet nemen zodat ze even buiten kan? Ik heb een ice pod tegen de hitte, een schuilhuisje en de ren is ook overdekt. Maar nu heb ik ergens gelezen myasis en dat het beter is om preventief met een anti-maden spray te spuiten. Klopt dit? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet aan te raden om je binnenkonijn enkele uren per dag buiten te laten, het is of een binnenkonijn of een buitenkonijn. Ook al is het geen winter meer je blijft toch met temperatuurschommelingen zitten wat niet goed is voor de weerstand van je konijn.

En als je je konijn toch buiten doet lijkt me een ice pod niet nodig, ik neem aan dat je haar niet in de hitte buiten laat en dat de ren in de schaduw staat?

Hoe groot is de buitenren? Zit ze binnen in een hok of heeft ze daar ook wel genoeg ruimte?

Over preventief met anti-maden spray spuiten zijn de meningen verschillend. Ik zelf doe het wel omdat ik liever het zekere voor het onzekere neem. (mijn konijnen wonen buiten dus dan is de kans op maden wel iets groter dan bij binnen konijnen)

Het beste is om je konijn gewoon altijd in dezelfde ruimte te laten, zorgen dat ze altijd genoeg ruimte heeft (dus niet in een kooi met het idee ze mag enkele dag een paar uur in een grotere ruimte, telkens sjouwen met je konijn vinden de meeste konijnen ook niet bepaald leuk) en samen met een maatje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat veel informatie over konijnen in de zomer:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-verzorging/post/konijnen-in-de-zomer/

 

Anti-myiasis spray kan, als je er bang voor bent zeker, maar persoonlijk gebruik ik het alleen voor de konijntjes die verhoogd risico lopen op madenbesmetting. Oude konijntjes, konijntjes die gevoelige darmen hebben, zieke konijntjes, konijntjes die zichzelf niet zo goed schoon houden. Ik heb vier buitenkonijnen maar gebruik de spray maar bij één van die konijnen, ik heb een konijntje dat zichzelf niet zo heel goed wast. Hem spray ik dus wel in om myiasis te voorkomen. 

 

Uit het artikel over de lente:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnen-lente-voorjaar/

Citaat

 

Naar buiten!
Zodra de eerste zonnestralen er zijn, krijgen veel konijnenbaasjes het idee: we doen onze konijnen lekker even naar buiten!

Wees daar echter wel heel voorzichtig mee. Konijnen zijn gevoelig voor temperatuurschommellingen. Het is niet zo dat je ze op een mooie dag niet eventjes naar buiten kan laten, maar let wel goed op: Wonen jouw konijnen binnen in huis en is het daar altijd 20 graden? Dan kunnen ze dus eigenlijk pas naar buiten als het ook ongeveer 20 graden is. En dat is nog niet als de eerste zonnestraaltjes in februari of maart te zien zijn.

De konijnen van binnen naar buiten verhuizen gaat in het vroege voorjaar ook nog niet. De nachten zijn dan nog erg fris, en is er nog steeds kans dat het gaat vriezen. Binnenkonijnen hebben daar geen goede wintervacht voor. Echt naar buiten verhuizen kun je binnenkonijnen pas in mei, na ijsheiligen. Dat valt half mei. Wil je binnenkonijnen naar buiten verhuizen, doe dat dan echt na half mei, als er geen kans meer is op nachtvorst. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .