Ga naar inhoud

Nieuw konijn


Dion Moree

Aanbevolen berichten

Heey 

 

 

ik heb nu ongeveer een week een nieuw konijn. Het is een hij en ik wil hem zo goed mogelijk opvoeden. Nu heb ik van de dieren winkel allemaal info gehad over voer wat ik hier eigelijk als slecht las. Dus ik ben me nu aan het nieuwe voer plan gaan houden meer stro dan korrel voer en groente voer. Nu heeft me konijn alleen wat nattere keutels ik probeer hem ook zindelijk te maken en dit werk alleen niet heel goed. Ik ben begonnen met het wc en voer bij elkaar te houden en keutels in de wc al te leggen zodat hij dit door moet krijgen? Alleen hij doet overal nog ze behoefte hoe pak ik dit het beste aan ? Alvast bedankt voor de reacties ! Groetjes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stro is geen voedsel, dat is bodembedekking. Ze mogen er wel wat van eten, maar het bevat bijna geen voedingsstoffen. 

 

In dit artikel staat veel uitleg over voeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

 

 

Tips over zindelijkheid staan in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-zindelijk-maken/

 

 

Zijn de natte keutels blindedarmkeutels? Als dat zo is, zou ik vooral hooi geven, en even heel beperkt brok. Dat dan iedere dag een beetje opbouwen naar de uiteindelijke hoeveelheid. Dus helemaal geen groenvoer, snoepjes etc. voor nu.

 

De juiste hoeveelheid brok bereken je door uit te gaan van het volwassen gewicht dat jouw konijntje zal krijgen, en dan max 20 gram brok per kg lichaamsgewicht, dus als je een konijntje hebt dat 2kg zal wegen, dan opbouwen naar 40 gram brokvoer. Het kan zijn dat dat nog te veel is en hij dan ook blindedarmkeutels laat liggen, dan dus de brok heel rustig afbouwen tot je wel op de goede balans van hooi en brok zit. Als dat goed zit, dan pas groenvoer opbouwen. En waarschijnlijk moet je dan weer met brok minderen om de goede balans te houden. Veel hooi eten is het belangrijkste voor een konijn, gras is de hoofdvoeding. Brokjes moet je zien als de dagelijkse vitaminepilletjes om de voeding compleet te maken.  

 

Hier staat uitleg over de konijnenkeutels: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel hooi haal dat door elkaar 😉 maar dat heeft hij met kruiden en haal dat bij de dieren speciaal zaak met goede kwaliteit maar het is een konijn van 11 weken alleen ik gaf 1 keer per dag klein beetje brok verder hooi en dat eet hij ook wel alleen ik dacht misschien door die keutels is brok niet goed ofzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees ook iets over groente en daarbij dat het een konijntje van 11 weken is, die kunnen groenvoer niet gelijk goed verdragen. Per nieuw groentesoort beginnen met een stukje ten grote van een postzegel, 24 uur afwachten en de keutels in de gaten houden, gaat dit goed dan kun je steeds iets meer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .