Ga naar inhoud

Klein knager vooral 's morgens en 's avonds


Sheila Wieme

Aanbevolen berichten

Hey! 😀

 

Een klein vraagje voor de konijnenkenners op dit forum. Sinds maart vorig jaar heb ik een tweede (dwerg)konijntje gekocht omdat mijn eerste konijntje (Noah) nogal serieus last had van hormonale problemen en vond het dan maar beter om er een maatje bij te kopen, een mannetje (Casper). Omdat Casper nog maar 10 weken oud was had ik dan ook besloten om hem nog enkele maanden alleen te laten zitten wel in het zicht van Noah zodat ze elkaar wel konden zien maar er niets kon gebeuren. Noah kennende een echte diva! 🤩 

Echter na enkele maanden begonnen ook Casper zijn hormonen te werken en dus als ik hem samen zette met Noah op een handdoek was het telkens prijs na nog geen vijf minuten.

Ons klein mannetje wilde niets liever dan op Noah kunnen rijden maar natuurlijk vond Noah dit niet zo fijn dus heb ik hem op een leeftijd van +/- 6 maanden laten castreren maar helaas tot de dag van vandaag blijft Casper proberen om op Noah te kunnen 'rijden'. 

 

Om die reden en ook omdat we natuurlijk niet willen dat Noah Casper zal pijn doen of zelfs zal doodbijten, houden we hem nog steeds apart maar natuurlijk wel in elkaars zicht. Wat nu wel het probleem is, is dat Casper elke dag 's morgens (soms al van 4:00 uur!!!) aan het tralies van zijn kot begint te knagen. Gedurende de dag is hij rustig maar 's avonds begint het dan weer. 

Roepen tegen hem haalt weinig uit. Zelfs een half jaar na de castratie, blijft hij continu als je hem pakt wild te keer gaan waardoor je hem bijna zou laten vallen. Hij heeft alles wat hij nodig heeft. 

Hij mag af en toe los lopen, heeft een kot dat bijna tien keer zo groot is als hem, speelgoed om er op los te knagen maar toch verkiest hij liever het tralies van zijn kot, en zoals waarschijnlijk wel bij iedereen zo zal zijn, is dit nogal redelijk irritant. Weg gezellige tv-avond, weg slaap...

 

Heeft er iemand toevallig tips, waardoor Casper misschien zou stoppen met aan het tralies te knagen, én dat hij zich een keertje leert inhouden zodat ik Noah en Casper op een dag eindelijk kan samenzetten? 

 

Alvast bedankt en sorry voor de lange uitleg 😅

 

 

Sheila

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is Noah een ram of voedster? Ik denk een voedster als ik het verhaal zo lees?

 

Je hebt het eerlijk gezegd niet slim aangepakt en best wat beginnersfoutjes gemaakt. Op de manier waarop je nu konijnen houd, wek je veel frustratie op bij de konijnen. Elkaar wel zien, maar niet samen kunnen om rangorde te bepalen. Opsluiten in een kleine ruimte, dan weer loslaten.  Ik denk dat beide konijnen zo echt  niet gelukkig zijn, en dat je het echt drastisch om zal moeten gooien. 

 

Een ruim permanent verblijf, voldoende groot (minimaal 2, liever 4 vierkante meter permanente leefruimte op vlak terrein, waar ze 24 uur per dag, 7 dagen per week, dus echt altijd in kunnen). Dus niet wisselen van ruimte (zeker niet in het begin!) en opsluiten in kleinere (tralie) hokjes. En een goede koppeling op neutraal terrein, en ze vanaf dan samen laten. En ja, rijden hoort bij een koppeling, daar moeten ze doorheen om de rangorde te bepalen. Als ze elkaar niet mogen, word het vechten, en dan moet je echt andere opties gaan bekijken, maar als het wel klikt is na een aantal dagen de rangorde in grote lijnen bepaald, en zal het rijden steeds meer afnemen, tot je het na een paar maanden bijna niet meer ziet. 

 

Hier staat de basis van het konijnen houden in uitgelegd:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/

 

Hier lees je alles over koppelen (ook uitgebreid over koppelen op neutraal terrein)

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

En mocht het geen match zijn, dan heb je twee opties: De konijnen uit elkaar halen en elk een eigen ruim verblijf met een eigen partner geven. Maar daar moet je plek en geld voor hebben. Of optie twee: Eén van de twee afstaan bij een asiel of herplaatsen, en het overgebleven konijn zelf via speed-dates bij een konijnenopvang een partner te laten kiezen waar het wel mee klikt. 

 

Konijnenopvang en asiellijst

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft Noah Casper zelf uit mogen kiezen of heb jij de keuze zelf gemaakt zonder ze eerst kennis te laten maken op neutraal terrein? Konijnen kiezen heel graag zelf met wie ze samenleven. En daarnaast klinkt het ook alsof er veel frustratie zit bij Casper. Tralieknagen is een bekend gevolg van een gefrustreerd/ongelukkig konijntje.

 

Ik zou ze proberen te koppelen in een neutrale omgeving (gang, badkamer, ergens waar ze allebei niet zijn geweest).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .