Ga naar inhoud

Vaak diarree in de ochtend maar niet ziek


Suus1978

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Mijn konijntje (vrouwtje, 8 jaar) is gelukkig kerngezond, maar ze heeft regelmatig diarree, altijd vroeg in de ochtend. Het echt bijna vloeibaar (beetje zoals vla). Ze heeft er verder geen last van, ze is niet ziek, ze eet gewoon, maar het is natuurlijk wel gek. Ze krijgt 's ochtends brokjes, die haal ik weg zodra ik rond 18.30 thuiskom en 's avonds krijgt ze groente. Ik denk daarom dat het met de groente te maken heeft. Ik ben nu aan het proberen wat het wel/niet zou kunnen zijn en ik geef ook wat minder groente. Het was vanmorgen ook weer raak en gisteren heeft ze een klein stukje wortel, broccoli, andijvie, paksoi, peterselie en koriander gehad. Ze krijgt dit allemaal al jaren en het was nooit een probleem. Herkennen jullie dit? Enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik hoop op de gouden tip, want om in alle vroegte de vloer te moeten dweilen is ook niet ideaal :-)

 

Groeten,

Suzanne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet ze wel goed hooi, dat is namelijk het belangrijkste voedsel voor konijnen, en volgens mij noem je dat nergens in jouw opsomming van wat het konijn krijgt? Konijnen horen hun eigen formaat in los hooi per dag te eten, ongeveer 80% van wat ze binnen krijgen moet hooi zijn.

 

Ze krijgt te veel brokjes, het is voldoende om te geven wat ze in ongeveer 30 minuten op kan eten. Als je een richtlijn wil qua gewicht is het ongeveer 20 gram per kg lichaamsgewicht (en dat is vaak nog aan de ruime kant). Welk merk brokjes geef je? 

 

Verder geef je koolsoorten zoals broccoli & paksoi. Konijnen die gevoelige spijsvertering hebben, hebben vaak het snelst van die soorten last. Wortel bevat veel natuurlijke suikers, ook dat kan snel voor diarree zorgen. Geef dat dus echt maar met mate (een plakje) en niet elke dag. Als je diarree ziet kun je zelfs beter het groenvoer volledig weghalen en alleen water en hooi geven voor een dag. De dag erna heel beperkt weer brokjes naast het water en hooi, dat in de dagen er na rustig opbouwen naar de juiste hoeveelheid. Let op dat ze goed hooi blijft eten en pas als het een week goed gaat weer groenvoer introduceren. 

 

Helpt het niet om voeding aan te passen, zou je ook wat ontlasting (zowel de keutels als diarree, en als ze ze kan vinden zelfs ook de blindedarmkeutels) mee kunnen nemen naar de dierenarts voor ontlastingonderzoek. Daar kunnen ze wormen en andere parasitaire besmettingen testen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgt zeker hooi! Dat is zo vanzelfsprekend dat ik het niet genoemd heb. Het is minder dan 80%, maar ze eet het zeker wel. Ik ga minderen met brokjes en groente, dan gaat ze vast meer hooi eten. Ik geef de sss, de gewone variant (niet die voor oudere konijnen). Het zal even zoeken worden naar de juiste balans. Ze heeft nooit ergens last van gehad, ze at bergen groente. Maar goed, wij krijgen soms ook ineens klachten, dus waarom zou dat bij konijnen niet kunnen? Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi hoort vanzelfsprekend te zijn, maar is dat helaas niet altijd 😉 Maar ik ben blij te lezen dat jij het wel geeft en ze er ook van eet. 

 

Ja, ook bij konijnen kunnen darmproblemen later ontstaan. Darmproblemen door "voedingsfouten" kun je soms direct zien, maar vaak pas op de lange termijn. En ook bepaalde ziektes en parasitaire aandoeningen kunnen diarree veroorzaken. Diarree is dus altijd iets om echt goed in de gaten te houden, en te zorgen dat je de oorzaak achterhaalt en aanpakt. Diarree is bij konijnen altijd ernstig, altijd reden voor scherpe controle. Er is grote kans op uitdroging, het trekt vliegen aan en daardoor grote kans op myiasis, het is toch ook vaak ook een teken dat er in de spijsvertering, in de opname van voedingsstoffen uit het voedsel iets goed mis gaat. En dan heb je ook nog dat de huid kwetsbaar word en de vacht klit en vervilt door diarree. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gekke is dat het altijd heel snel weer weg is. Ik zie nu de eerste normale keutels alweer. Ze is ook absoluut niet ziek en als ik er niet op tijd bij ben, springt ze met haar poepkont ook gewoon op de (lichtgrijze en stoffen!) bank waar ze altijd graag zit of ligt 🙈  Ik ga wat nieuwe soorten hooi bestellen zodat haar "dieet" in elk geval wat gevarieerder wordt. Ze zit gelukkig binnen, dus ik houd haar goed in de gaten. Ik heb haar meteen gewassen, dus alles is weer schoon. Ze ligt nu lekker in haar tunnel te snurken, dus het gaat prima. Maar het blijft heel gek...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .