Ga naar inhoud

voeding konijnen


dorien13

Aanbevolen berichten

hallo iedereen

over een week krijg ik nieuwe konijnen twee voedsters van 8 weken en het ras is kleurdwerg.

ik heb wat opgezocht kwa voeding hierbij heb ik een besluit genomen om geen krachtvoer te geven, dit ben ik wel van plan om af te bouwen want waar ze nu leven krijgen ze wel krachtvoer
met de voeding die ik ze wel geef is natuurlijk onbeperkt hooi gemengt met wat luzerne hooi vanwege de vitamine, mineralen en bouwstoffen.

zodra ze 14 weken zijn laten wennen aan groenten en kruiden en hierbij ook wat kruiden en groenten geven die vitamine, mineralen rijker zijn met veel afwisseling zodra ze genoeg groen voer gewend zijn.

en hier bij is mijn vraag hoe jullie kijken op geen krachtvoer geven en of er nog tips zijn om de voeding te verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen dat je bewust bezig bent met voeding. Wat is eigenlijk de reden dat je geen krachtvoeding wilt geven?

 

Mijn konijnen voer ik al jaren geen krachtvoeding. Dat is ontstaan nadat ik erachter kwam dat ik niet tegen gluten kon. Op dat moment was ik echter zo graatmager en verzwakt, dat ik ontzettend bang was om weer aanvallen te krijgen door een glutenbesmetting. En daarom hebben wij alle gluten uit ons huishouden gehaald en dus ook de konijnenbrokken. Ik kan me niet herinneren dat er in die tijd graanvrije alternatieven waren voor konijnen (van de glutenhype was toen ook nog geen sprake) en besloot om zelf hun dieet samen te stellen.

 

En dat valt niet mee (of toch ook weer wel)... Ik heb boeken opgezocht over het onderwerp en behalve wat losse hoofdstukken in boeken, heb ik slechts een aantal (buitenlandse) boeken gevonden die min of meer over dat onderwerp gaan. Maar voor mijn gevoel gaf dat nog niet genoeg houvast. Daarnaast wilde ik wetenschappelijke artikelen er op naslaan, maar dat is er in de drukte van alledag bij ingeschoten. Ik heb wel een artikel gelezen over jonge, wilde konijnen die het dieet van hun moeder overnemen, ook als die enigszins giftige plantensoorten bevat. In de toekomst hoop ik een cursus of iets dergelijks te kunnen volgen over voeding. 

 

Ondertussen was ik mijn konijnen vooral heel gevarieerd gaan voeden. Ik heb hier thuis een aantal kratten staan met een grote variatie aan grassen, kruiden, knaaghout, bloemen, etc. En uiteraard onbeperkt hooi, verschillende soorten groenten en fruit. Ik voelde me niet tevreden, heb tweemaal een mix besteld die compleet zou zijn, maar telkens als ik een soortgelijk iets wil samenstellen (wat ik trouwens ook met de ingrediënten van brokken heb geprobeerd), dan voelt het een beetje eentonig om ze elke dag hetzelfde te voeren. Ik heb later trouwens wel de graanvrije brokken geprobeerd. De konijnen aten de brokken wel, maar waren vervolgens de hele dag bezig met het obsessief slopen van de schutting, waarna ik er maar weer mee was gestopt (en dat gedrag dus ook). Ik heb een konijnendeskundige benaderd over hun dieet en die gaf aan dat ik ze een goed, gevarieerd dieet gaf. Daarnaast krijgen ze elk jaar een check-up bij de dierenarts waar ze tot nog toe altijd glansrijk doorheen zijn gekomen. Zo is hun gewicht goed en zijn hun tanden netjes afgesleten. Ze hebben verder ook nooit problemen qua gezondheid, ontlasting of wat dan ook.

 

Een misschien wat onsamenhangend verhaal waarmee ik eigenlijk wil aangeven dat het zelf samenstellen van het eten iets is waar je continue mee bezig bent. Het is een zoektocht niet alleen naar meer kennis, maar ook naar wat er bij jouw konijnen past. Je moet er namelijk rekening mee houden dat de behoeften van je konijnen veranderen door de tijd heen (leeftijd, gezondheid, weersomstandigheden, stress etc.) en je het dieet daarop continue af zult moeten stemmen. Je moet je ook verdiepen in de ingrediënten, want van sommige producten is het schadelijk als je er teveel van geeft.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben heel terughoudend in het brokloos voeren. Heb mij er wel behoorlijk in verdiept, maar er is te veel vers, gevarieerd voedsel nodig om het echt goed te kunnen doen. En daar is bijna niet aan te komen, plus dat het erg duur is.

 

Vroeger toen er nog geen brokken waren, was de levensverwachting van konijnen een heel stuk lager. Ook wilde konijnen leven een heel stuk korter. Juist met brokvoer is de levensverwachting van konijnen veel langer geworden: omdat je daar veel minder vaak tekorten hebt. Het grootste risico van brokloos voeren is dat je verkeerde calcium-fosfor verhoudingen krijgt. Met alle gevolgen van dien.  Met alleen hooi gemengd met luzerne kom je er niet. Zeker niet bij konijntjes volop in de groei. 

 

Brokken moet je niet als hoofdvoer zien, zeker niet, dat ben ik volledig met je eens. Maar een goede brok kiezen en die als "vitaminepil" behandelen, dus echt een kleine hoeveelheid, aangepast op het gewicht en de conditie van de konijnen (ik voer maar 8-15 gram per kg lichaamsgewicht aan brokken!) zou ik wel aanraden om tekorten te voorkomen. Veel grassen, in hooi of verse vorm, en dan wel echt ook gevarieerd, bladgroenten en knaaghout er bij en je hebt een prima konijnenvoeding. Maar volledig weglaten, nee, dat zou ik niet adviseren. Of je moet toevallig voedingsdeskundige zijn voor mensen, en daardoor wel echt voldoende kennis hebben? Maar de meeste konijnenbaasjes hebben dat niet, wat het een voeding maakt die toch wel veel risico heeft op fouten. 

 

Daarnaast, als je de pech hebt dat jouw konijnen geen sterkte bacteriecultuur in de darmen hebben, en dus gevoelig zijn voor diarree door vers voedsel, wat helaas heel veel konijnen hebben, dan is brokloos voeren niet eens een optie. 

 

Wat ik mij ook afvraag, geen aanval hoor, maar als je natuurlijk wil voeren zonder brokken, waarom kies je dan voor raskonijnen die in het extreme zitten, die zoveel erfelijke aandoeningen mee kunnen dragen? Waarom niet een meer natuurlijk - naar het voorbeeld van de wilde soortgenoten model konijn? - . 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei Nina en Hazel:

Leuk om te lezen dat je bewust bezig bent met voeding. Wat is eigenlijk de reden dat je geen krachtvoeding wilt geven?

 

Mijn konijnen voer ik al jaren geen krachtvoeding. Dat is ontstaan nadat ik erachter kwam dat ik niet tegen gluten kon. Op dat moment was ik echter zo graatmager en verzwakt, dat ik ontzettend bang was om weer aanvallen te krijgen door een glutenbesmetting. En daarom hebben wij alle gluten uit ons huishouden gehaald en dus ook de konijnenbrokken. Ik kan me niet herinneren dat er in die tijd graanvrije alternatieven waren voor konijnen (van de glutenhype was toen ook nog geen sprake) en besloot om zelf hun dieet samen te stellen.

 

En dat valt niet mee (of toch ook weer wel)... Ik heb boeken opgezocht over het onderwerp en behalve wat losse hoofdstukken in boeken, heb ik slechts een aantal (buitenlandse) boeken gevonden die min of meer over dat onderwerp gaan. Maar voor mijn gevoel gaf dat nog niet genoeg houvast. Daarnaast wilde ik wetenschappelijke artikelen er op naslaan, maar dat is er in de drukte van alledag bij ingeschoten. Ik heb wel een artikel gelezen over jonge, wilde konijnen die het dieet van hun moeder overnemen, ook als die enigszins giftige plantensoorten bevat. In de toekomst hoop ik een cursus of iets dergelijks te kunnen volgen over voeding. 

 

Ondertussen was ik mijn konijnen vooral heel gevarieerd gaan voeden. Ik heb hier thuis een aantal kratten staan met een grote variatie aan grassen, kruiden, knaaghout, bloemen, etc. En uiteraard onbeperkt hooi, verschillende soorten groenten en fruit. Ik voelde me niet tevreden, heb tweemaal een mix besteld die compleet zou zijn, maar telkens als ik een soortgelijk iets wil samenstellen (wat ik trouwens ook met de ingrediënten van brokken heb geprobeerd), dan voelt het een beetje eentonig om ze elke dag hetzelfde te voeren. Ik heb later trouwens wel de graanvrije brokken geprobeerd. De konijnen aten de brokken wel, maar waren vervolgens de hele dag bezig met het obsessief slopen van de schutting, waarna ik er maar weer mee was gestopt (en dat gedrag dus ook). Ik heb een konijnendeskundige benaderd over hun dieet en die gaf aan dat ik ze een goed, gevarieerd dieet gaf. Daarnaast krijgen ze elk jaar een check-up bij de dierenarts waar ze tot nog toe altijd glansrijk doorheen zijn gekomen. Zo is hun gewicht goed en zijn hun tanden netjes afgesleten. Ze hebben verder ook nooit problemen qua gezondheid, ontlasting of wat dan ook.

 

Een misschien wat onsamenhangend verhaal waarmee ik eigenlijk wil aangeven dat het zelf samenstellen van het eten iets is waar je continue mee bezig bent. Het is een zoektocht niet alleen naar meer kennis, maar ook naar wat er bij jouw konijnen past. Je moet er namelijk rekening mee houden dat de behoeften van je konijnen veranderen door de tijd heen (leeftijd, gezondheid, weersomstandigheden, stress etc.) en je het dieet daarop continue af zult moeten stemmen. Je moet je ook verdiepen in de ingrediënten, want van sommige producten is het schadelijk als je er teveel van geeft.   

De reden waarom ik heb gekeken naar de optie is omdat ik een paar onderzoeken over voer waarbij een groep konijnen alleen hooi kregen een andere groep hooi en krachtvoor en nog een groep die alleen kracht voer kregen. Bij alle twee de onderzoeken kwam er uit dat alleen hooi geven prima kan en dat ze ook gezond blijven wel wat kleiner maar optimaal gewicht. Waarna ik er over na gedacht heb en ik ben iemand die voor namelijk natuurlijke dingen eet en zou graag ook zo mijn konijnen voeren indien dat natuurlijk. Iet schadelijk is voor de gezondheid.

Bedankt voor de tips en ik snap dat je het altijd moet aanpassen op de behoefte van de konijnen en dat dit kan veranderen. Alleen ik vraag me af of wat ik nu van plan ben om te geven of dat voldoende is met de combine hooi en Luzerne hooi met gedroogde kruiden tot 14 weken want dan pas kan ik ze aan groenvoer laten wennen en hier twijfel ik een beetje over omdat als ze groeien wel genoeg voedingsstoffen moeten. Krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang hebben die onderzoeken geduurd? Een paar maanden, of echt een aantal jaar? En wat voor hooi werd er gegeven? Want veel hooisoorten bevatten maar 3 grassoorten. Dat is echt heel eenzijdig voedsel. 

 

Je kan jonge konijnen al direct aan groenvoer wennen, je hoeft niet te wachten tot 14 weken? hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een interessante discussie, maar ik maak mij hier een beetje zorgen om eerlijk gezegd. Met hooi uit een pakje en wat groenvoer kom je er echt niet. Ja, ze zullen best een paar jaar oud worden voor je de problemen gaat zien, dat zal best. Maar op de lange termijn is het risico op voedingsfouten wel heel groot.

 

Heb je je wel echt verdiept ook in de voedingswaardes van de afzonderlijke producten, hoe die optellen tot voldoende energie, een juiste calcium hoeveelheid, een juiste calcium-fosfor vehouding, voldoende vitaminen en mineralen? 

 

Ik ben echt wel heel benieuwd of je misschien een link hebt naar de onderzoeken waar je naar verwijst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dorien13 mijn konijnen waren al uit de groei toen ik hun dieet aanpaste. Ik moet er wel bij vermelden, want daar ben ik hierboven niet helder in geweest, dat ik mijn dieet niet alleen samenstel. Afhankelijk van de situatie schakel ik hulp in van anderen. Daarom zou ik, zeker als je het dieet wilt samenstellen van konijnen in de groei, daar begeleiding bij vragen van iemand die meer thuis is in voeding van konijnen.   

 

@Evee Je hebt gelijk dat het een interessante, maar lastige discussie is!

 

Aanvullend zou ik willen zeggen dat met eenzelfde kritisch oog ook naar brokken gekeken moet worden. Dus niet elke brok heeft een even goede samenstelling en daarnaast hoeft een brok niet altijd goed aan te sluiten bij de behoefte van jouw konijn van dat moment (uiteraard zijn er daarom ook brokken aangepast aan de levensfase). Oftewel, voeding is in mijn ogen iets waar je altijd met een kritisch oog naar zult moeten kijken wil je het goed doen. Daarnaast verwacht ik wel dat er behoefte is aan variatie. Ik hoop daarom dat er in de loop van de tijd meer informatie over het onderwerp komt in de vorm van boeken, artikelen en lezingen, zodat mensen een weloverwogen keuze kunnen maken i.p.v. telkens het wiel zelf opnieuw te moeten uitvinden.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik! En wat ook lastig is, is als je terug wil naar brokloos voeren, je vaak toch weer op gemengd konijnenvoer uit komt (zonder de pellets dan). En er zijn wetenschappelijke onderzoeken die uitwijzen dat konijnen niet zelf kiezen, zelf eten waar ze lichamelijk gezien behoefte aan hebben, maar dat ze echt voor het lekkere (vaak helaas ook wat  ongezondere) voedsel gaan. Je kan dus wel een gemengde gras & kruidenmix geven die volledig is maar in koppels en groepjes zie je dan toch dat er tekorten gaan ontstaan op de langere termijn, omdat ze dus kieskeurig gaan eten. En daar waren we met het adviseren van de geperste brokken juist net vanaf!

 

Is overigens de Bunny Nature Botanicals niets voor TS? Dat is een soort mix and match voeding. Eigenlijk wat wij al adviseren, maar dan meer in een handig mee te pakken en niet te veel nadenken verpakking.

 

Je kiest uit 3 categorieën een optie:

 

Het is nog niet veel te koop in NL, maar ik denk dat ik het binnenkort ook in het assortiment opneem:

https://bunny-nature.com/.en

 

Het werkt als volgt:

Je kiest er één uit drie opties in de maxi-mix categorie (een gras en grassige kruidenmix)
Je kiest er één uit zes opties in de mid-mix categorie (een mix met kruiden die wat beperkter gegeven worden: kruiden, bloemen en soms ook wat groenten er in)
En je kiest de vitamin tabletten die voor konijnen zijn. (er zijn er ook specifiek voor andere knagers)

Daarnaast ook dagelijks onbeperkt hooi.

 

Maar heel eerlijk is dat eigenlijk al wel wat wij qua voeding adviseren, alleen dan in commercieel, niet te veel nadenk verpakking gestopt 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Welkom op bunnybunch!

 

Ik ben heel terughoudend in het brokloos voeren. Vroeger toen er nog geen brokken waren, was de levensverwachting van konijnen een heel stuk lager. Ook wilde konijnen leven een heel stuk korter. Juist met brokvoer is de levensverwachting van konijnen veel langer geworden: omdat je daar veel minder vaak tekorten hebt. Het grootste risico van brokloos voeren is dat je verkeerde calcium-fosfor verhoudingen krijgt. Met alle gevolgen van dien.  Met alleen hooi gemengd met luzerne kom je er niet. Zeker niet bij konijntjes volop in de groei. 

 

Brokken moet je niet als hoofdvoer zien, zeker niet, dat ben ik volledig met je eens. Maar een goede brok kiezen en die als "vitaminepil" behandelen, dus echt een kleine hoeveelheid, aangepast op het gewicht en de conditie van de konijnen (ik voer maar 8-15 gram per kg lichaamsgewicht aan brokken!) zou ik wel aanraden om tekorten te voorkomen. Veel grassen, in hooi of verse vorm, en dan wel echt ook gevarieerd, bladgroenten en knaaghout er bij en je hebt een prima konijnenvoeding. Maar volledig weglaten, nee, dat zou ik niet adviseren. Of je moet toevallig voedingsdeskundige zijn voor mensen, en daardoor wel echt voldoende kennis hebben? Maar de meeste konijnenbaasjes hebben dat niet, wat het een voeding maakt die toch wel veel risico heeft op fouten. 

 

Daarnaast, als je de pech hebt dat jouw konijnen geen sterkte bacteriecultuur in de darmen hebben, en dus gevoelig zijn voor diarree door vers voedsel, wat helaas heel veel konijnen hebben, dan is brokloos voeren niet eens een optie. 

 

Wat ik mij ook afvraag, geen aanval hoor, maar als je natuurlijk wil voeren zonder brokken, waarom kies je dan voor raskonijnen die in het extreme zitten, die zoveel erfelijke aandoeningen mee kunnen dragen? Waarom niet een meer natuurlijk - naar het voorbeeld van de wilde soortgenoten model konijn? - . 

Bedankt voor de informatie dit is een rede waarom ik hier even een bericht heb geplaatst om dus te horen wat andere mensen er van vinden.

De reden dat ik voor kleur dwergen heb gekozen is vanwege de grote aangezien ik ze binnen wil houden en ze wel genoeg ruimte wil geven overigens zijn dit kleurdwerg  die niet volledig volgens rasstandaard gefokt zijn. Het liefst zou ik ook konijnen nemen die wat meer richting de wilde konijnen gaan maar helaas kan dat niet vanwege ruimte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Evee:

Hoe lang hebben die onderzoeken geduurd? Een paar maanden, of echt een aantal jaar? En wat voor hooi werd er gegeven? Want veel hooisoorten bevatten maar 3 grassoorten. Dat is echt heel eenzijdig voedsel. 

 

Je kan jonge konijnen al direct aan groenvoer wennen, je hoeft niet te wachten tot 14 weken? hoor!

Een van de onderzoeken staat op bunnybunch zelf

Ik dacht dat je niets wachten met groenvoer geven maar als dat niet moet is mooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei dorien13:

Een van de onderzoeken staat op bunnybunch zelf

Ik dacht dat je niets wachten met groenvoer geven maar als dat niet moet is mooi

 

Bedoel je de onderzoeken uit dit artikel?

https://www.bunnybunch.nl/informatie/gemengd-voer-geperste-brokken/

 

Dat is wel heel kort en beperkt, maar met beperkte broksoorten en beperkte tijd. Daar zou ik de keuze om brokloos te voeren in ieder geval niet op baseren. Het doel was ook onderzoeken wat de verschillen waren tussen gemengd voer en brok. Niet zo zeer brokloos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zo ver ik weet zijn er helaas geen langere onderzoeken naar de gevolgen van brokloos voeren. Met reden, want eigenlijk alle onderzoeken worden betaald door bedrijven die brokken produceren. Als ze zouden onderzoeken hoe het zit met brokloos voeren en de uitkomsten zijn positief, dan gooien ze daarmee hun eigen glazen in. Wel heel jammer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even aanvullend, om aan te geven dat je dus niet altijd moet blindstaren op wetenschappelijk onderzoek, omdat bijna al het wetenschappelijk onderzoek betaald word door bedrijven die daar geld uit willen halen. 

 

Wist je dat het toestaan van roundup op de Europese markt ook werd gedaan na het bekijken van onderzoeksresultaten? Weet je ook dat dat oorspronkelijk een langer onderzoek was, maar dat ze het verkort hebben, om wel positieve resultaten als uitkomst te hebben? Was het wel langer geweest was toen al aan het licht gekomen dat het kankerverwekkend en slecht voor de gezondheid was. Maar omdat ze het onderzoek wat ingediend werd precies binnen de termijn dat die symptomen nog niet zichtbaar werden lieten vallen, is het product toegestaan. Nou zeg ik niet dat elk bedrijf zo een beleid, zo een instelling heeft. Er zullen er ook echt wel zijn die iets goeds willen voor mens en dier. Maar elk onderzoek heeft een bepaalde invalshoek, vaak worden opdrachten gegeven voor een onderzoek met een bepaald gewenst resultaat als uitkomst, wij stellen dit of dat, kunnen jullie een onderzoek doen wat dat aantoont? Ze betalen dan om naar een resultaat te werken. Terwijl als je het op een andere, bredere, verschillende manieren, dus met een andere invalshoek zou testen, je hele andere resultaten kan krijgen. Dat maakt het allemaal ook zo lastig. En dat maakt ook dat zoveel onderzoeken elkaar tegenspreken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik raad brokken - hetzij beperkt - wel echt aan. Het hoeft niet veel te zijn, zeker niet voor klein formaat konijntjes. De standaard richtlijn is 20-25 gram per kg lichaamsgewicht van het volwassen gewicht. Als ze meer groenvoer gaan eten is dat vaak echt wel veel, dan kun je de brok rustig afbouwen naarmate je het groenvoer kan opbouwen. Maar zeker voor jonge konijntjes in de groei raad ik een goede brokbasis wel aan. Naarmate ze ouder worden kun je dat tot een minimum beperken (ik zou de brokken niet helemaal weglaten). 

 

Ik gebruik zelf maatschepjes, van die schepjes die je ook in de keuken gebruikt om bakproducten af te meten. Ik voer wel veel vers groenvoer bij, en heb ook goede hooieters. Dat scheelt ook wel. Voor jonge konijntjes zou ik toch niet te beperkt inschatten qua hoeveelheid, niet in de eerste paar weken. Als ze wat ouder worden en goed groenvoer erbij eten kun je het wel verder afbouwen tot een minimum wat goed werkt. Hier krijgt één koppel bijvoorbeeld maar 8 gram brok per kg lichaamsgewicht. En dat is voor hun voldoende om goed op gewicht te blijven. Geef ik een keer iets meer, merk ik dat gelijk aan de keutels en aan de hoeveelheid hooi die ze eten. 

 

De schepjes die ik gebruik zijn vergelijkbaar met dit voerschepje dat ik in de webwinkel verkoop: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/maatschepje-konijnenvoer.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .