Ga naar inhoud

Jong konijn: ademhalingsproblemen?


LisaJoanna

Aanbevolen berichten

Beste iedereen,

 

Sinds eergisteren ben ik weer "konijnen-moeder" en zoals ik al verwacht had gaat dat direct met zorgen gepaard. 

 

Zaterdag heb ik een dwerg hangoor konijn van 9 weken oud opgehaald. Het is een vrouwtje en ze heet Pippa. Ze is het eerste konijn dat ik weer heb sinds mijn vorige twee een aantal jaar terug overleden zijn. Wat me nog heel goed bijstaat is hoeveel ik me zorgen maakte over het konijn dat iets langer leefde dan de andere, zij had in de latere jaren veel gezondheidsproblemen en is uiteindelijk overleden aan ademhalingsproblemen, wat echt verschrikkelijk was. Ik denk dat ik daardoor erg alert ben, maar misschien (hopelijk) zie ik dingen die er niet zijn.

 

Wat ik namelijk zie is dat wanneer Pippa rustig zit, haar hele lijfje bij het ademhalen een beetje heen en weer beweegt, alsof ze zachtjes naar voor en achteren schommelt. Ook moest ze net een paar keer niezen. Duidt dit op ademhalingsproblemen? 

Maar wat ik ook zie is:

- ze is actief (inclusief rond racen en binkies)

- ze is alert (heel nieuwsgierig)

- ze eet goed

- ze drinkt goed

- ze keutelt goed (all over the place, haha)

- ze wast zichzelf

- ze heeft geen natte of snotterige neus en maakt ook geen geluid bij het ademhalen

(als er andere waarschuwingstekens waren geweest had ik natuurlijk per direct bij de DA gezeten)

 

Maak ik me zorgen om niks? Is het normaal dat ze een beetje heen en weer beweegt bij de ademhaling? Is het normaal om een paar keer te niezen? 

Momenteel zit ze in een grote binnenkooi met houtkorrels, zodra ze een beetje zindelijk is wordt dat telkens verder uitgebreid met een ren om te kooi, tot ze uiteindelijk over de hele verdieping mag. Ik las dat houtkorrels wat stof kunnen geven, dus ik heb net al Carefresh bodembedekking besteld om de houtkorrels mee te vervangen. Heeft iemand advies of ervaringen om te delen?

 

Overigens, voordat er een misverstand ontstaat: ze blijft niet alleen. Het mannetje dat ik uitgezocht heb moet nog door een dierenarts gekeurd komen, dus die komt over een paar weken. Nadat ze beide gecastreerd zijn worden ze gekoppeld, tot die tijd zullen ze gescheiden (maar wel in dezelfde ruimte) zitten. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei Evee:

Hoe plat/kort is haar koppie?

Ze heeft een heel plat (vierkant) hoofdje, zoals bij dwergkonijnen het geval is.

 

24 minuten geleden zei Evee:

Bij welke fokker / waar komt ze vandaan? 

Ze is van een dierenwinkel...

 

24 minuten geleden zei Evee:

Heeft ze natte of vieze voorpootjes?

Nee, ze is spik en span.

 

24 minuten geleden zei Evee:

Het kan ook van verhuisstress zijn.

Ook als niks anders duidt op dat ze stress ervaart? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel ademen is één van de eerste tekenen van stress. Dus ja dat kan zeker. Maar of het stress is van verhuizing, door pijn, of andere reden, dat kunnen wij zo via een forum niet beoordelen. Mijn advies is om het konijntje goed na te laten kijken bij een goede, konijnkundige dierenarts. Dat geeft ook weer stress, maar dan sluit je in ieder geval gezondheidsklachten uit. 

 

Over de platte koppies, en dat daar steeds meer klachten bij gaan komen las ik een tijd geleden een artikel ergens, dat ging over brachychephalie bij konijnen, dat daar steeds meer problemen van voorkomen onder konijnen. Dat konijnen tegenwoordig dezelfde kant op lijken te gaan qua aangeboren klachten die samenhangen met de korte/platte snuitjes als de mopshonden, King charles caveliers en bulldogs enzo daar in. De korte koppeis van de dwergkonijnen, de platte neuzen van de hangoren, dat dat steeds meer luchtweg, oor, oog en gebitsproblemen geeft. 

 

Een konijntje in een dierenwinkel kopen is helaas echt geen goede keuze, daar word niet naar gezonde fok gekeken, er zit een groot verdienmodel achter, en geloof mij daar worden de dieren nooit beter van. 

 

 

 

En voor het maatje, ga straks naar een konijnenopvang, en adopteer. 

 

Achtergrond info over dierenwinkeldieren:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/dierenwinkel-konijn/

klik vooral ook op de link naar het peta-filmpje over waar dierenwinkeldieren vandaan komen. 

 

en deze recent over cavia's: 

 

 

En wat betreft het vinden van een goede dierenarts:

Hier uitleg waarom dat belangrijk is: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/goede-dierenarts-konijn/

 

En hier een lijst met dierenartsen die andere leden als konijnkundig hebben ervaren: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .