Ga naar inhoud

Opnieuw rangorde bepalen


Floortje&Puck

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 dwergkonijntjes genaamd Floortje en Puck. Het zijn allebei vrouwtjes van 7 maanden oud en zijn zusjes.

Ze hebben altijd bij elkaar in het hok gezeten zonder gedoe.

Nu zitten ze sinds 2 dagen achter elkaar aan te rennen, op elkaar te rijden enz. Alles wat bij het rangorde bepalen hoort.

Nu vraag ik mij af waarom ze dit doen en of dit erg is?

Hoort het erbij dat ze opnieuw de rangorde bepalen of is dit wat anders? 

Ze hebben dit gedrag nooit eerder vertoond en hebben altijd lief samen geleefd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is hun hok? Hebben ze geen permanente toegang tot een ren? Hoe leuk het ook lijkt, twee zusjes, familiebanden kennen konijnen niet en twee voedsters gaat op een kleine ruimte vrijwel altijd mis. Ze zitten nu ook nog op een puberleeftijd, waarin hun karakters beginnen te vormen en de kans groot is dat hun karakters helemaal niet matchen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot is het permanente verblijf? Want rennen met hokken heb je met een meter oppervlak maar ook met meters oppervlak, dus zo heel veel zegt dat niet 😉 

 

Twee dames hebben een redelijke kans dat het niet gaat matchen als ze op groeien, ik denk dat die kansen ergens rond de 50% liggen. Vandaar dat wij koppels van dames niet aanraden, maar juist de koppels van gecastreerde rammetjes en een dame, en dan bij voorkeur een koppel wat elkaar heeft mogen kiezen, zodat ze dus op karakter samen zijn gezet. Die koppels hebben wel echt een grote kans van slagen.

 

Als de dames in de puberteit zitten (wat nu bij jou dus het geval is) en karakters gaan ontwikkelen, de hormonen gaan meespelen, dan is er een kans aanwezig dat ze niet meer samen kunnen. Konijnen kennen geen familieverbanden dus twee zusjes of twee vreemde dames maakt daarvoor geen verschil. Veel ruimte, permanente leefruimte, kan wel een verschil maken. In een klein verblijf - bijvoorbeeld als ze in de nacht en als je weg bent opgesloten worden in een kleinere ruimte - is de kans dat het mis gaat groter, dan in een permanent voldoende ruim verblijf (voor een koppel van twee dames zou ik echt de 4 vierkante meter permanente leefruimte aanraden, waar ze dus altijd, 24 uur per dag, in kunnen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .