Ga naar inhoud

Konijnen met vachtmijt behandelen


Bloempje&Caramel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Zoals ik in een ander topic al zei moeten we de konijnen tegen vachtmijt behandelen. De dierenarts heeft gezegd dat ze apart moeten zolang het spul nog niet is opgedroogd (we moeten een pipetje in het nekje leeg laten druppelen). Als ik ze nu een halfuurtje apart zet gaat mijn voedster steeds aan het tralies knagen en mijn rammetje wil ook steeds naar haar toe. Mijn vraag is dus: hoelang duurt het voordat het is opgedroogd? Ik heb namelijk horen zeggen dat het een paar uurtjes kan duren, maar in een ander topic las ik weer zelfs 24 uur! Dat lijkt me wel erg frustrerend voor ze. Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen, Alvast bedankt.😊

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké dank jullie wel voor de reacties. Ik heb de bijsluiter opgezocht, dit staat er:

 

“Verwijder de Stronghold pipet uit de doordrukstrip.
Houd de pipet rechtop en druk stevig op de dop zodat deze door de afsluiting heenprikt. Verwijder vervolgens de dop.
Leg een scheiding in het haar aan de basis van de nek van het dier, vóór de schouderbladen, totdat het huidoppervlak zichtbaar is.
Plaats de punt van de pipet met Stronghold, zonder te masseren, op de huid en knijp in de pipet om de inhoud rechtstreeks op één plaats aan te brengen. Vermijd contact tussen het diergeneesmiddel en vingers.

Breng het product niet aan als de vacht van het dier nat is. Vanaf 2 uur na de behandeling zal echter wassen of onderdompelen van de hond of kat de werkzaamheid van het diergeneesmiddel niet verminderen.”

 

Daarna staat er: 

“WACHTTERMIJN:
Niet van toepassing.”

 

Het is eigenlijk voor honden en katten, dus daarbij hoef je misschien ze niet apart te houden (als je al niet 1 hond of kat hebt). Want die wassen elkaar niet.  Konijnen wassen natuurlijk elkaar, maar dat staat er niet op want het is voor honden en katten.

 

@mystique Ik wil ze toch voor de zekerheid wel even uit elkaar halen, we moeten natuurlijk niet hebben dat ze het oplikken en dan ziek worden. Niet dat dat meteen gebeurt, maar onze DA raadde dat wel aan. Maar ja, een hele dag uit elkaar vind ik toch wel lang...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden zei Evee:

Wachttermijn slaat op de termijn waarbinnen het dier niet geslacht of gegeten mag worden, bij honden en katten dus niet van toepassing. 

Oh oké verkeerd begrepen sorry😬

In ieder geval kon ik het dus niet vinden. We gaan het nog wel even opzoeken, misschien dat het toch nog ergens staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de verwarring! Als het er verder niet in staat verder, vermoed ik dat het een uur of twee is, ik bedoel, de tekst: 

"Vanaf 2 uur na de behandeling zal echter wassen of onderdompelen van de hond of kat de werkzaamheid van het diergeneesmiddel niet verminderen.” Geeft toch eigenlijk wel aan dat het na 2 uur dan dus ingetrokken zou moeten zijn? Denk ik? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren hebben we ze tegen de mijt behandeld, was nog best moeilijk. Bij Bloempje kwam er ook wat op de haren, wij bezorgd de DA gebeld om te vragen of dat geen kwaad kon. Gelukkig kon het geen kwaad, tenzij ze echt heel veel zou oplikken. Maar dat deed ze niet.

We hebben ze trouwens voor de zekerheid van 14:15 tot 17:00 apart gehouden, daarna zag ik niks meer qua natte haartjes ofzo. Dus na 2-3 uur was het zeker wel opgedroogd bij ons.

 

Vandaag het hele hok ontsmet, eerst alles met Citronella en daarna met Dettol, en dan goed afspoelen natuurlijk. Dat duurde ook behoorlijk lang.

 

Over een maand moet het dus weer, denken jullie dat het nodig is om weer het hele hok+ren volledig te ontsmetten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontsmetten niet persee maar ik zou het op het moment wel wekelijks goed leeg en schoonmaken en de bodembedekking volledig verversen. Ik weet niet welke mijt soort het is, maar het kan vaak wel in bodembedekking en hooi blijven zitten. Niet te grote voorraad houden op het moment en regelmatig verschonen dus. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei Evee:

Ontsmetten niet persee maar ik zou het op het moment wel wekelijks goed leeg en schoonmaken en de bodembedekking volledig verversen. Ik weet niet welke mijt soort het is, maar het kan vaak wel in bodembedekking en hooi blijven zitten. Niet te grote voorraad houden op het moment en regelmatig verschonen dus. 

Sowieso maak ik het hele hok 1x per week schoon, dus dan haal ik alle bodembedekker weg en maak schoon met Citronella. Maar alle randjes/hoekjes van het geraamte van het hok (ik heb Ferplast grand lodge 140, dus met 2 lades en nachthok) doe ik niet altijd. De ren veeg ik om de 2-3 dagen aan maar ik ga dan niet met sop aan de slag.

 

De dierenarts heeft ook niet gezegd welke mijtsoort het is trouwens.

 

Bedoel je met grote voorraad houden dat je niet te veel hooi/stro inkoopt? Want wij halen het bij de boer in grote paardenvoer-zakken. Dus dat is dan niet echt handig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .