Ga naar inhoud

Darmkeutels niet eten en snel stinkent hok


I❤️ Dieren

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een konijn van ongeveer 15 weken oud! Alleen is het probleem dat hij zijn darmkeutels niet opeet. Hij drinkt heel erg veel en ik maak me zorgen. Hij krijgt onbeperkt hooi en onbeperkt bixs. 1belangerijk ding is dat ik een kind ben ik kan dus niet zeggen we gaan naar de dieren arts. Ook heb ik gister zijn hok verschoont en nu stinkt het al weer! Kan iemand me helpen ik weet niet wat ik moet doen!

 

Heel erg bedankt namens mij en mijn konijn (sinter)Klaas🐰❤️😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit had het konijn bij mijn ouders vroeger ook. Je kan het beste beperkt biks geven. Op internet kan je vinden hoe veel gram voer je het beste kan geven voor zijn gewicht en leeftijd. 

 

Hooi is heel goed voor een konijn, er zitten vezels in en daar gaan ze beter van poepen dus blijf dit vooral onbeperkt geven. Dus als je minder biks geeft, gaan ze vanzelf meer hooi eten waardoor de poepjes er vaak ook beter uit gaan zien. Mocht je  konijntjes nog te weinig hooi eten, dan kan je misschien kruidenhooi geven. Sommige konijntjes eten beter het ''duurdere''' lekkere hooi dan simpel hooi.

 

 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of hij al is ingeënt, maar als dat niet zo is dan is het sowieso belangrijk om met hem naar de dierenarts te gaan voor inentingen.

 

Je geeft hem waarschijnlijk teveel biks. Er wordt soms gezegd dat jonge konijnen onbeperkt biks mogen, maar daar kunnen ze vaak niet tegen.

 

Enig idee hoe groot hij wordt? Je mag hem voeren naar het gewicht dat hij krijgt als hij volwassen is. Bij een dierenwinkelkonijn zou ik zo’n 50 gram biks per dag geven. Als het een groot konijn zoals een Vlaamse Reus of zo is dan mag hij natuurlijk meer.

 

Je schrijft dat je hooi en biks geeft. Hooi is inderdaad erg belangrijk. Ik neem aan dat je verder geen andere dingen geeft.

 

Als het diarree is of het probleem blijft, ga dan echt naar de dierenarts. Jonge konijnen gaan snel dood aan diarree.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbeperkt biks voor jonge konijnen ben ik inderdaad ook niet zo een fan van: daar krijg je slechte hooi eters van en ze laten de blindedarmkeutels liggen.

 

Je kan het beste uitgaan van 20-25 gram brokjes van het verwachte VOLWASSEN gewicht van het konijn. Zoals lienappelsien zegt, dierenwinkelkonijntjes worden meestal 2-2,5 kg, dus dan zit je met 50 gram biks per konijn per dag prima. Even een keer de brokjes afwegen op de keukenweegschaal en zorgen dat je een schepje (bijv. een maatschepje zoals je die bij het bakken gebruikt) of een ander maatbekertje (eierdopje, klein blikje van tomatenpurree, oid) gebruikt om dat dagelijks af te meten. 

 

Die hoeveelheid mag je nog aanpassen als je ziet dat het nodig is, maar het is een goede richtlijn om mee te starten. Als je bijv. groenvoer gaat aanwennen zal de hoeveelheid brokjes ook wat omlaag gaan. Zelf geef ik maar 8-15 gram per kg konijn op dit moment, maar dat zijn wel volwassen konijnen die dagelijk ook een flinke portie vers groenvoer krijgen. Bij een jong konijntje geef je meestal nog geen of maar weinig groenvoer, en dan is de 20-25 gram brokken per kg van het verwachtte volwassen gewicht een prima, veilige, ruime -maar niet te ruime-, starthoeveelheid. 

 

In dit artikel staat verder veel uitleg over konijnenvoeding:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/voeding-van-een-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bedankt allemaal voor de tips! Ik geef mijn konijn nu beperkt biks. En vind een stuk minder darmkeutels. Hij geniet meer van zijn brokken, eerst eten, dronk en sliep vooral maar wel energiek als hij uit zijn hok mogt. Nu is hij energieker en eet hij minder ik schat het een beetje want ik weet hoeveel het in mijn hand is.

s ‘Avonds krijgt nog zo’n 10 gram want tegen 20:00 heeft hij het op . Hooi eet hij nog niet zo veel maar wel meer. Nogmaals heel erg bedankt voor de tips❤️! Hij is nu een stukje gezonder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .