Ga naar inhoud

Wanneer nieuwe inenting?


Konijn24

Aanbevolen berichten

Binnenkort moeten mijn konijnen weer ingeënt worden. Ik weet niet wat beter is, op de datum van vorig jaar, of eerder zodat de inentingen elkaar wat overlappen zeg maar. Dus dat vroeg ik aan de dierenarts, maar ze zei dat ik beter kon wachten tot het voorjaar, omdat ze dan beter beschermd zijn en omdat er in het najaar bijna geen stekende insecten zijn. Maar ik ent ze eigenlijk liever gewoon op tijd. Voelt eigenlijk niet goed om ze een paar maanden onbeschermd te laten. Wat vinden jullie? Ik dacht dat ze in het voorjaar sowieso wel goed beschermd zouden zijn aangezien de enting een jaar werkt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De werking van de inenting neemt naar het einde van de periode wel iets af, vandaar dat wordt aangeraden om deze in het voorjaar te laten plaatsen. De optimale bescherming heb je dan in voorjaar-zomer-najaar, en in de winter mindert het een beetje, maar zodra dat een probleem zou worden, is het weer voorjaar, en dus weer tijd voor de nieuwe prik. Het advies van de dierenarts is dus niet zo heel gek.

 

Maar als je in risicogebied woont, ergens waar veel (wilde)konijnen leven in de buurt, dan moet je wel na het jaar rekening houden met verminderde werking. Het staat niet voor niets als beschermingsduur in de bijsluiter, dat heeft een reden. De makers van het vaccin geven zeg maar een soort "garantie" dat het konijn in die periode door de inenting beschermd is.

 

Het is dus aan jou of je kiest voor nu al herhalen, of wachten tot in het voorjaar. Binnenkonijnen op 10 hoog in een flatje zullen minder risico lopen nu in de winter, dan konijnen in een tuintje in een dorp of stadje in landelijk gebied of bij een park. 

 

Het is niet zo dat na 12 maanden 1 dag de hele bescherming wegvalt, zo werkt het (gelukkig) ook niet. Precies op de datum hoef je niet voor de inentingen te gaan (dan betaal je straks nog dubbel als die datum op een zondag valt ook 😉 ) , het hoeft er ook niet voor, dan verschuif je alles alleen maar. Ik hou zelf meestal gewoon een maand aan, in die maand is het tijd voor de inentingen van de konijnen, dan pak ik de agenda erbij en bel ik de dierenarts voor een afspraak. Dat kan op de 2e zijn, maar ook best op de 20e. Net hoe het uit komt en hoe druk ik het heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn wel binnenkonijnen. Maar met warm weer staan de ramen wel open. Ik woon wel landelijk, dus veel natuur in de buurt. Zou jij wachten tot het voorjaar met enten en de konijnen dus vanaf november tot maart onbeschermd laten? Ik weet niet wat het beste is. Ik heb jaren geleden ook een aantal konijnen tegelijk verloren aan rhd. Vreselijk. Daarom ben ik nu extra bang voor ziekten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je vaccineert ze in februari, dan ben je ruim voor het voorjaar qua werkingsduur en zijn ze dan ook nog goed beschermd. November tot februari zou ik wel aandurven, omdat het aantal stekende insecten dan afneemt, de ramen minder gauw of minder lang open staan en met vrieskou waart het virus sowieso wat minder rond. Ik heb ze zelf op februari en augustus staan. Een deel van de groep krijgt de ene maand de Nobivac en allemaal de Eravac, en in de andere maand ook allemaal de Eravac en de overgebleven konijnen de Nobivac. Werkt al jaren prima zo 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .