Ga naar inhoud

Kieskeurig konijn


Timo&floor

Aanbevolen berichten

Hallo,

mijn konijn is echt een schatje, volgt me overal naartoe zelfs buitenhuis en kan allerlei commando’s maar nu is het probleem dat hij te kieskeurig is en soms is dit gunstig want nu eet hij bijna niks meer waar veel suikers in zit zoals snoepjes die te koop zijn bij de dierenwinkel.

aan groenten heeft hij fases en veel groenten weigert hij om te eten zoals paprika dit was voorheen niet zo.

het enige wat hij nu constant lekker vond is andijvie, babyspinazie, wortelloof, wortel en zijn brokjes.

met hooi is het ook geen makkelijke eter alleen als het heerlijk ruikt, moeilijk te krijgen is en ik er verse blaadjes peterselie doorheen doe dan wil hij wel eens hooi eten.

ik heb hem al geminderd in zijn brokken.

hij krijgt nu 10 gram in de ochtend en 5 gram in de avond en iedere dag 70 gram (goede) groenten maar hij weigert nog steeds hooi te eten.

ik weet dat ik zelf voor deze kieskeurigheid heb gezorgd maar ik zou toch heel graag willen dat hij wat hooi zou eten.

ps: merken die ik heb geprobeerd : supreme sience selective timothee.

mountain hay, premium hay, en vers van de boer maar eet het allemaal even slecht.

help me plss

mvg Timo&Floor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een kieskeurige hooi eter in huis, maar de aanhouder “wint”. Ik heb veel over voor mijn bunnies maar ik hou niet van verspillen. Het hooi wat ik uit had gekozen (Tasty hay van Russel Rabbit) viel niet in de smaak. Inmiddels eten ze het tot het laatste strootje op. Heb ze geen alternatied geboden en nu dus geen vuiltje meer aan de lucht. Wissel het af en toe af met een hand kruidenhooi en zelfs daarna gaat het reguliere hooi moeiteloos naar binnen.

 

Maar misschien heb jij een koppiger exemplaar te pakken dan ik, haha! Succes ermee in ieder geval, wie weet helpt mijn aanpak ook voor jou!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is soms best even zoeken naar een hooi wat ze graag eten. Ik geef zelf op het moment het natures best bergweidehooi. Dat is best een wat luxer hooi, mooi groen, en ik meng er dan ook nog een handje kruiden door per dag. Eigenlijk eten alle vier de konijnen die ik heb daar gewoon goed van. 

 

Misschien is het een idee om de brokvoeding naar 1 maaltijd te verplaatsen? Ik geef in de ochtend brokken en merk dat ze in de avond en nacht dan juist veel hooi eten. Misschien vullen de brokken toch net te veel, dat ze geen hongermomentje hebben waarop ze aan hooi beginnen? 

 

Zelf geef ik dus in de ochtend brokken, hooi en kruiden. Dan in de avond groenvoer en wordt het hooi aangevuld indien nodig (dan zonder kruiden). Ze eten hier wel echt hun eigen formaat in los hooi per dag. Harold en Charlie nog wel meer zelfs. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb het zelfde probleem, heb van alles geprobeerd maar ze eten geen hooi. En ze gebruiken hun drinkflessen niet. Ze eten nu alleen voer en gras. Ik heb het (weidehooi) in een ruif hangen. Kan iemand mij helpen?

 

 

 

PS. Excuses voor dat ik mijn vraag als een reactie plaats. Ik ben nieuw op deze website  en weet nog niet heel goed hoe alles werkt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterbakjes zetten in plaats van flessen, eigenlijk alle konijnen vinden uit een bakje drinken veel fijner, ze kunnen dan veel gulziger drinken. Een drinkfles kost heel veel moeite voor weinig water. Zelf zou je ook liever uit een glas drinken dan dat je je tong ergens tegenaan moet tikken om aan water te komen 😉 

 

Ik voer het hooi los, in ruime toiletbakken. Een beetje gedroogde kruiden er door en zorgen dat het een aantrekkelijke hooisoort is. Dat laatste kan wel wat per konijn verschillen.

 

In dit artikel staan ook veel tips over hooi eten: https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi/

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hooi-eten-klein.jpg

 

 

Toevallig had ik pas nog een foto van één van mijn koppels met hun dagelijkse portie hooi in een ander topic geplaatst, bij deze dus nogmaals. En ja, dit wat er ligt eten ze echt bijna helemaal op op een dag! Er blijven vaak nog wat korte stukjes op de bodem liggen, maar het gaat echt op!

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij bleven de flesjes ook onaangeroerd, sinds ik een bakje heb neergezet drinken ze enorm goed. Proberen waard, en ook heel schattig om ze te zien (en horen) lebberen uit dat bakje. Of misschien is dat meer mijn ding..

 

Qua hooi bied ik het hetzelfde aan als @Evee, gewoon in de toiletbak. Soms ook met kruiden. Heb ook wel even moeten zoeken en aandringen tot ze genoegen namen met het hooi wat ik ze geef hoor. Zijn een stelletje diva's soms, die konijnen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .