Ga naar inhoud

Koppeltje vecht


Filops

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Ik heb een gecastreerd mannetje (6jaar) en een voedster (4jaar) 5maand geleden gekoppeld. De koppeling verliep relatief rustig (het typische rijden en rangorde bepaling natuurlijk present). 
De koppeling leek geslaagd: hun favoriete bezigheid was sindsdien bij elkaar liggen en elkaar wassen. Tot gisteren...
Gisteren begonnen ze uit het niets te vechten. Vrij hevig zelfs, de plukken haar vliegen in het rond. Ik was vrij geschrokken dus heb ze meteen uit elkaar gehaald. 5minuten later was het weer van dat en opnieuw haalde ik ze uit elkaar. Ze waren beiden precies hevig onder de indruk. 
Ik heb beslist van ze even apart te zetten. Het mannetje kreeg de ren, het vrouwtje het hokje. Ze kunnen elkaar wel nog zien/ruiken. Het hokje staat immers in de ren. Ik weet niet of dit een goede beslissing was of hoe ik nu verder moet. Het mannetje heeft nog nooit dergelijk gedrag getoond (ook niet naar zijn vorige vrouwtje). 

Ik vermoed dat het vrouwtje nu 'loops' is en dat de hormonen opspelen? Al vind ik het misschien wel wat raar dat het dan nu pas voor de eerste keer optreedt. 
Zou het kunnen helpen als ik haar laat sterilliseren? 
Laat ik hen best samen in het hokje/ren? Of houd ik ze inderdaad best even apart? 

Kom ik tussenbeide als ze aan het vechten zijn of pas als er bloed te zien is? (vreselijk om aan te zien voor mij)

Allemaal vragen, waarvan ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven. 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen worden niet loops en het is niet echt de tijd van hormonen. Lastig te zeggen wat er aan de hand is.

Zijn je konijnen wel in orde? Als 1 van beiden ziek is, kan dit gedrag ontstaan. Of misschien kunnen er andere (wilde) konijnen bij de ren komen? 

Wat is de ruimte die ze samen hebben? Hoe groot is de ren? 

 

Ik geloof dat ik ze voor nu even samen op neutraal terrein zou zetten, om te kijken of het dan weer rustig wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze dierenarts zei (aan de telefoon) dat het misschien 'de tijd van de maand was'. Ik interpreteerde dat als 'loops'. 

Beide konijnen eten goed, zijn actief. Naar ons toe reageren ze ook normaal. Ze zijn altijd blij als we er zijn.  Ziek zijn ze zeker en vast niet. Ik ben nogal alert als het op zo'n zaken aankomt. Wilde konijnen tot bij de ren is vrij onmogelijk. De ren staat praktisch aan ons huis. 

De ren is +- 6m2 en het binnenhok is 2 x 1m2 (2 verdiepen). 2dagen geleden plaatste ik in deze ren een kartonnen doos als 'speelhuisje'. Ik heb dit eerder al gedaan. (een nieuw speeltje is altijd leuk). Ik ben aan het denken dat het misschien door deze doos komt dat er nu zo'n gedrag ontstaan is. Een soort van bezitterig gedrag. 

Ik heb net een neutraal stukje afgebakend, waar ik ze over een kwartiertje ga inzetten. Spannend...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben pas een eisprong na dekking, geen periodieke,  zoals bijvoorbeeld honden.  Vandaar dat het bij konijnen ook eigenlijk altijd zo is dat als ze gedekt zijn, ze gelijk zwanger zijn.  In het voorjaar kunnen voedsters wel rams worden, dat ze aangeven gedekt te willen worden. Maar dat is niet de konijnenvariant van loops zijn. Maar nu nog rams zijn is wel aan de late kant, ik kan mij niet voorstellen dat dat het is. En meestal merk je dan vooral dat ze wat humeurig zijn en de ram een beetje uitdagen. 

 

Verder sluit ik mij bij de reacties van Christa aan: vaak is onrust in een koppel veroorzaakt doordat één van de twee iets mankeert, konijnen zijn prooidieren die uiterlijk vertoon van zwakte zo lang mogelijk uitstellen, onderling hebben konijnen het vaak wel eerder door. De komende tijd heel erg goed in de gaten houden of er niets mis is, zou ik zeggen!

 

De afmetingen van de ren klinken prima, daar zou het dus niet aan moeten liggen. Het is ook niet dat het jonge konijnen zijn, die opeens zijn gaan puberen.

 

Ook angst kan onrust veroorzaken bij een koppel, en veranderende geuren in de omgeving: een vos, marter of roofvogel bij de ren, de buren die een konijn aanschaffen, een hond op bezoek in huis. Een dikke kat op de ren. Een vervelend dierenartsbezoek. Dat soort dingen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superhard bedankt voor de reacties! Voel me wat onzeker over dit hele gebeuren en jullie raad is dan ook meer dan welkom! 
Koppeling op neutraal terrein is een fiasco geworden. :'( Het kan deels liggen aan het feit dat het misschien niet helemaal neutraal te noemen was. (Ik heb een deel van de ren afgespannen, opgekuist, nieuw voer/speeltjes geplaatst zodat de meeste geuren veranderd waren)
Zodra de voedster bij de ram was, stoof de ram naar de voedster waarna zij wanhopig zocht naar een schuilplaats. Echt triest om te zien. Voorheen was zij nochtans overduidelijk de dominante en hij 'den doo'. We hebben er dan maar voor geopteerd om ze gescheiden te houden, maar nu van plaats te wisselen (zij in de ren en hij in het binnenhok). Dit was achteraf gezien misschien ook niet de meest briljante zet. We wouden haar wat loopruimte geven en ze aan elkaars geuren gewend houden, maar nu is hij furieus. Zij loopt immers rond in 'zijn' terrein. Hij volgt haar vanuit het binnenhok constant met de oren en ogen in aanvalsmodus. Zij daarentegen dartelt uitdagend rond en is de koning te rijk. 
Waarschijnlijk gaan we deze scheiding toch even volhouden. Als het mannetje niet kalmeert, ga ik waarschijnlijk wat verbouwingswerken uitvoeren aan het hok en ren om het te verdelen in 2 gelijkwaardige delen. Sterillisatie van het vrouwtje overwegen we ook. Het vorige vrouwtje was gesterilliseerd en toen was het één en al liefde. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijnen was dat ook zo.

Daisy was vrolijk, at en dronk gewoon.

Maar ik zag in de groep dat er wat aan de hand was, wat niet klopte.

En wat blijkt? Aan mijn konijnen kon ik dus zien dat er wat met haar aan de hand was terwijl ze wel gewoon at en dronk.

Nu heeft dus een blaasontsteking. Terwijl ze gewoon bleef eten en drinken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat was er dan net zo anders in de groep? Hier was het echt gewoon heel plots en het is niet dat 1 van de 2 de mindere is in de gevechten. Daisy was wel wat geterroriseerd, maar ze vocht altijd hevig terug. 

We hebben een tweede poging gedaan tot koppeling op neutraal terrein en deze heeft al voor wat vooruitgang gezorgd. Gisteren lagen ze wel als vanouds gezellig naast elkaar te snoezen, maar deze ochtend vertoont onze sjarel (het mannetje) weer anders gedrag. Geen gevecht deze keer (het vrouwtje loopt gewoon weg), maar hij wil constant op haar rijden. Zij kent geen rust en hij blijft vol energie rondlopen. Het lijkt steeds meer op een hormonaal probleem. 

Enige ervaringen hiermee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .