Ga naar inhoud

Muffin is een klein varkentje


Kelly88

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

ons konijntje muffin laat echt overal haar keutels achter het lijkt wel hans en grietje die een spoor nalaten 

muffin heeft een wc in haar kooi staan maar dat ziet ze als slaap plek ze gooit alles eruit behalve haar keutels om er dan vervolgens in te slapen

plassen doet ze wel in een vaste hoek tot nu toe maar ook al leg ik dat in het wc’tje ze haalt het eruit en gaat er weer dood leuk in liggen en als juffie los loopt plast ze op de bank en gaat er vervolgens op liggen en slapen

 

hoe kan ik haar zo ver krijgen dat ze het toch in iets anders doet dan de kooi zelf en op de bank? Ze wast zich wel de hele dag wat ik niet zo gek vinden als je overal in gaat liggen haha

 

ook heb ik nog een vraagje wat betreft het bijten

mij bijt ze vrijwel nooit en als heel zachtjes voor de rest doet ze me likken maar zoals me vriend die bijt ze meteen als ze in de buurt komt terwijl ze hem wel komt opzoeken voor aandacht en altijd over hem heen klimt 

bij mij komt ze niet op me zitten wel naast me liggen rusten dan aai ik haar en even later staat ze weer op komt ze me arm likken en gaat ze weer haar ding doen

echt knuffelbaar is ze niet maar zoekt je wel op

 

ook heeft ze door dat ze los mag lopen maar zodra ze door heeft dat ze terug de kooi in moet dan menteneert ze zich en behoorlijk dan is ze even niet lief tot ze er eenmaal inzet dan gaat het wel weer 

 

hoe kun je dat oplossen of aanpakken? Moet ik dingen veranderen of anders doen? 

 

De bedoeling is dat ze strakjes lekker los kan lopen als we thuis zijn als we weg zijn vast we zijn nog bezig met een ren maken wat helemaal dicht is ivm de hond 

 

hoop dat jullie ons al wat antwoorden kunnen geven 

 

liefs Kelly 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een dichte ren maken, zodat ze zelf kan kiezen

 

Misschien kan je ipv haar vastpakken en optillen, haar eerst in een (reis)mandje lokken en haar daarmee optillen en naar het hok brengen.

 

Op de bank zette ik altijd een deksel met wat zaagsel (ook wat zaagsel wat al vies is erbij) neer als toilet, daar plasten ze netjes op.

 

Qua bijten weet ik alleen dat ze dat bij mij doen als ik in de weg zit. Vaak willen ze achter je langs op de bank en dan bijten ze in je arm zo van, ga is naar voren ik wil er langs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dank jullie wel voor jullie reactie en sorry voor mijn late reactie 🙈

 

plassen in huis zelf doet ze niet behalve de bank. de stoffen stoelen dekens kleden noem maar op slaat ze allemaal over. alleen de bank daar plast ze op En de plinten van de vloer gaat ze mee aan de wandel 😅 ik heb laminaat vloeren met plak plinten die plakken in tussen tijd dus niet meer 😅😂 ohja en het kussen van de hond is ook de sjaak. Ze is best wel slim ze heeft een eigen stuk waar ze kan lopen en tussen door mag ze daarbij ook nog helemaal los lopen. Nou dat heeft juffie nu wel door en rammelt netzo lang aan het hekje tot ze los mag. Ook weet ze al dat het huis groter is dan alleen de woonkamer en dat in de keuken de hond ligt. Dus tegenwoordig als muffin los loopt en jij even gauw naar de keuken moet voor iets heb je ruzie met het konijn 🙈 ze valt dan echt je voeten aan en laat zich ook echt niet weg halen/jagen en dat bijt ze je wel 😱 lokken vergeet het maar dat truukje heeft ze ook al door 😅🤣 als muffin iets wilt dan moet en zal het hoe dan ook gebeuren zelfs voor haar lievelings snoepjes is ze dan niet te porren 😑 maar als ze gewoon rond hupt en je loopt maar naar de richting waar de snoepjes liggen moet je eens zien hoe snel ze daar is en dan springt ze alle kante op en niks gaat snel genoeg voor mevrouw 🐰 maar haar lokken of terug lokken naar haar eigen plekje vergeet het maar dan rent ze snel weg. Terwijl ze wel zo zelf gewoon erin en eruit gaat voor te eten of haar behoefte poepen doet ze eigenlijk alleen maar op haar plekje behalve op de bank en  het hondenkussen na dan(daar poept ze dan ook op). Maar heb je haar eenmaal op haar plekje zitten dan hoor je letterlijk plof ze laat zich echt vallen op haar zij en dan gaat ze slapen en droomt ze vaker 😇😍 bang huh dat is ze totaal niet tenminste dat heb ik nog niet ontdekt bij haar ze is niet snel onder de indruk van iets 🙈 de hond bijt ze tegenwoordig in de neus dus onze Mechelaar is nu bang voor het konijn terwijl ze haar eerst als lekker hapje zag rent ze nu weg voor het hapje 😂😂 ik moet eerlijk zeggen dat ik er vaak ook om moet lachen allemaal maar toch vraag ik me af of dat gedrag wel Okj is en misschien niet nog erger word?🤔 ze is nu 3/4 maandjes oud 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit artikel staat een uitgebreide uitleg over konijnen zindelijk maken:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/konijnen-zindelijk-maken/

 

Wat betreft het bijten, kun je dit artikel eens nalezen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-gedrag-opvoeding/post/gedragsproblemen-bij-konijnen/

 

 

Maar ik sluit mij wel bij Deeskuh aan, ik vermoed dat het voor een groot deel door eenzaamheid komt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het zeker eens door lezen allemaal. Dankjewel top ☺️

 

Ik weet het niet of het door eenzaamheid komt? We hadden nog een mannetje erbij gehaald omdat ik het zielig vond dat ze alleen zat als wij er niet zijn. Ik heb in een neutrale ruimte in huis waar muffin nooit komt (tenminste nu nog niet) plek vrij gemaakt van ongeveer 3 bij 3 (dat is fijn aan een grote tuinkamer hebben) ik had een kooi apart voor het mannetje en eentje voor muffin zodat ze ook hun eigen plekje hebben zeg maar en niet ineens samen in een kooi zaten. In het deel dat ze konden lopen en samen komen had ik ook zo gemaakt dat is ze kon scheiden en een dicht stukje er tussen dat de elkaar niet hoeven te zien. Dus eigenlijk als ze in de kooi zitten hebben ze beide nog loop ruimte buiten de kooi. Want ik vind het zielig als ze alleen maar in zo een klein ding zitten. Alleen muffin was er niet zo van gecharmeerd dat er een ander konijn in huis was en zodra ze aan hem kwam viel ze hem ook echt aan. Als muffin het mannetje zag bleef ze in de aanval gaan ook al kwam en niet aan hem. En als ze hem hoorde ging ze ook door het lint (wist niet dat konijnen zo lelijk konden doen en zo konden grommen of hoe je het wilt noemen). Alleen als hij dood stil zat was ze enigszins rustig maar ook niet echt. Toen heb ik er wat meer afstand tussen gemaakt maar ook dat maakte weinig verschil in het gedrag van muffin. We hebben dit bijna 3 weken geprobeerd maar werd er niet beter op en het mannetje was echt bang voor muffin. Dus toen hebben we toch maar besloten dat dit misschien niet zo een goed idee was? Met onze kat mango kan ze het wel heel goed vinden ze slapen ook samen wassen elkaar en spelen samen. Mango gaat ook gewoon in de kooi liggen bij muffin geen probleem. Dus ik weet niet zo goed hoe ik haar dan met een ander konijn samen moet krijgen? En eerlijk gezegd me er ook een beetje bij neer had gelegd dat dat misschien met muffin niet zo goed werkt samen? Of moet ik het misschien anders doen? Of toch juist een vrouwtje bij haar zetten en dat proberen? Ze hadden me geadviseerd om het zo te doen zoals ik het hier beschreven heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n varkentje, al is mijne wel iets minder heftig. Mijn ram daarintegen is echt een keurig konijntje, maakt niks kapot en is helemaal zindelijk, echt niet te geloven wat een verschil!

 

Wat betreft de wc, die van mij vond het ook ontzettend grappig om de hele wc leeg te graven waardoor vervolgens de hele woonkamer eronder zat, echt vreselijk irritant. Ik ben toen gaan experimenteren met verschillende wc's en bodembedekkingen in de wc. Ik heb er nu één met een hoge rand (zodat ze het er moeilijker uit kan graven) en ik gebruik nu een soort van stofkorrels met daarop stro. Eerder had ik papierkorrels die uiteen vallen zodra ze nat worden, dat gebeurt bij die stofkorrels niet, waardoor ze niet de neiging krijgt om te graven. Misschien kun je ook verschillende bodembedekkingen proberen?

 

Wat betreft het niet zindelijk zijn, dat was hier ook een probleem. In eerste instantie had ik het haar zo geleerd, maar zodra ze in de puberteit kwam (zo na 4 maanden) gooide ze alles wat ze had geleerd overboord. Het hele hok onder plassen en af en toe ook erbuiten, en overal stinkkeutels door het hele huis. Het verschil is wel dat die van mij samen was met een ram, dus dat ze haar territorium wilde afbakenen. Ik weet niet of voedsters dit ook doen als er geen ram aanwezig is (volgens mij wel). Het zou ik zo kunnen dat ze haar territorium afbakenen voor de kat/hond. In elk geval ging dit na een paar weken gelukkig over. Met de keutels moet je gewoon echt heel consequent zijn, ook binnen in het hok. Elke dag de keutels netjes in de wc leggen, die van mij heeft het echt pas na maanden doorgehad (binnen haar hok, buiten het hok had ze het sneller door). Wat ook kan helpen is om haar als ze een jaar oud is te laten castreren. Hier worden voedsters over het algemeen rustiger van en ook zindelijker. Daarnaast hebben ze anders en vrij grote kans op baarmoederkanker.

 

Met het terugzetten in haar hok. Ik doe dat altijd door ze te lokken met iets wat ze echt niet kunnen weerstaan (hier is dat een stukje gedroogde banaan). Probeer het op vaste tijden te doen en het consequent alleen te geven als ze eenmaal in haar hok is, dus niet op willekeurige momenten daarbuiten. Je zegt dat ze heel slim is, dan kun je haar makkelijk leren om op commando het hok binnen te gaan zonder haar op te moeten tillen. Je moet dan alleen wel een lange tijd heel consequent zijn. Bij mij hoef ik nu alleen maar rond een bepaald tijdstip naar het hok te lopen en ze volgen me al om erin te gaan zitten, wachtend op hun banaantje. Ook krijgen ze rond die tijd een flinke berg groenvoer, daarvoor willen ze ook wel hun hok weer in. 

 

Ik zou inderdaad proberen toch uiteindelijk een vriendje voor haar te vinden (wel een ram). Misschien inderdaad dmv speeddaten oid, want ik denk echt dat konijnen veel gelukkig zijn met z'n tweeën, ook al hebben ze af een toe een kat om mee te liggen. Ik zag echt een verschil in het gedrag van mijn ram toen hij een vriendinnetje erbij kreeg. Veel meer energie en veel meer op avontuur. Ook kan een ram haar misschien wat manieren bijbrengen. Mijn ram loopt namelijk keurig het hok in 's avonds en de ander volgt hem dan. Ook zindelijk worden kijkt ze bij hem af. Aan de andere kant leert zij hem allemaal kattenkwaad uithalen wat hij zich eerder niet in z'n hoofd haalde haha.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .