Ga naar inhoud

Castreren en stereliseren


Hollanderkonijn

Aanbevolen berichten

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik denk niet dat er een goede of slechte keuze in is, zolang je voor jezelf maar een goede reden hebt waarom je een voedster wel of niet laat castreren (steriliseren). 

 

Voordelen zijn dat ze minder hormonaal zijn, vaak wat minder knorrig, en geen kans meer op baarmoederkanker of - ontstekingen. Nadeel is dat het wel een flinke operatie is voor een gezond konijn, en dat is de reden dat sommige baasjes besluiten het alleen te doen als het medisch noodzakelijk is. 

 

Zelf laat ik wel altijd alle voedsters castreren. Ik vind het in groepen en koppels prettig dat er geen schijnzwangerschappen zijn, dat ze gewoon een gelijkmatig humeur hebben, ik vind het fijn dat baarmoederkanker niets is om mij zorgen over te maken, ik heb toch best wel al wat dames op leeftijd gehad, en hoe ouder het konijn, hoe groter de kans dat ze daar problemen mee krijgen. Het is na de operatie even een spannend herstel, het is een flinke buikoperatie namelijk, dus weer starten met eten is altijd even lastig. Maar bij mij is dat bij alle dames gewoon goed gekomen. Maar er zijn hier op het forum ook mensen die juist de andere keuze maken, omdat ze een konijn niet onnodig een toch wel  zware operatie aan willen doen. Maar zelf ben ik dan toch eigenlijk wel bang dat als je pas laat castreren als het medisch noodzakelijk is geworden, je een toch wel al ziek  en zwakker konijn zo een zware operatie in stuurt. Wat het risico een stuk groter maakt, dan wanneer het een jong, fit en gezond konijn is wat de operatie in gaat.  En wat zijn die 1 a 2 weekjes herstel op een volledig konijnenleven, dat valt naar mijn mening dan eigenlijk ook wel weer mee. 

 

Meer informatie over castratie en sterilisatie vind je in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Evee. Ik heb helaas te vaak voedsters zien overlijden door baarmoederproblemen, en daarom laat ik ze steriliseren.

(Wat niet wil zeggen dat ze dan niet door een andere oorzaak kunnen overlijden natuurlijk. Maar baarmoederproblemen kan ik voorkomen, net zoals ik bepaalde ziektes probeer te voorkomen door te vaccineren en door gezonde voeding te geven.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook allebei m'n voedsters laten steriliseren. Ik vind de kans op baarmoederhalskanker (50-80% kans) te groot. En wat ook mee speelde was hun hormonale gedrag. 2 voedsters bij elkaar gaat niet altijd goed, ze begonnen ook wat meer te klieren en sinds ze gesteriliseerd zijn is dat gelukkig vrijwel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .