Ga naar inhoud

Stase van de darmen


Nijntje & Caro

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

ik ben normaal een meelezer, maar zit nu toch zelf met een vraag.

 

Woensdagmiddag kwam ik erachter dat een van mijn konijnen niet meer at en ik ben toen direct naar de dierenarts gegaan. Zij gaf aan dat er sprake was van stase van de darmen (wat dat precies is weet ik niet, stilliggen van de darmen?) en heeft Nijntje een vochtinfuus gegeven, metocloral injectie en nog een injectie. Donderdagochtend at hij weer gewoon, maar toen ik aan het eind van de middag weer ging voeren kwam Nijntje niet. Volgens de dierenarts kwam dit omdat de injectie toen was uitgewerkt. Vervolgens mocht ik bij de dierenarts metocloral ophalen dat ik 3x daags oraal moet geven gedurende drie dagen, daarna afbouwen. Dit ging tot nu toe goed,  maar nu ging ik de konijnen net voeren en eet Nijntje weer niet...

 

Heeft iemand raad wat verstandig is? Nijntje heeft vanmiddag bij z'n medicijnen nog een blaadje andijvie op. Afwachten tot morgenochtend? En als hij morgen niet eet, dan dwangvoeren (mocht dwangvoeren van de dierenarts)? Of naar de dierenarts? Of nu dwangvoeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Domino:

Hoe is de temperatuur van je konijn? 

Dat weet ik helaas niet, heb geen thermometer in huis. Heb hem een uur geleden weer metocloral gegeven. Hij is echt boos en beet zelfs, wat hij nog nooit heeft gedaan. Dan vraag ik me af of hij zich echt zo rot voelt of dat hij weet wat er komen gaat. Eerder schoof ik het naar binnen op een blaadje groente. Moeilijk dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De de buik van je konijn masseren kan ook helpen! Goed controleren of ze koud aanvoelt, plekje achter dr oren. Anders naar binnen halen want dan kan ze haar temp niet regelen. Overigens is het belangrijker dat ie hooi eet dan groenvoer. Probeer dat even te laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe laat voer je hem.

 

Ik voer altijd pas om half 10.

Voldoende hooi geven en wat stro

En een stukje platter van de paardebloem doet wonderen kan geen dierenarts tegenop. Ik fok al 15 jaar dwergen nog nooit bij een dierenarts geweest. Die komt alleen enten bij mij. 

Voor elk konijnen euvel is wel een plant in plaats van duurde medicatie. Hoop dat je er wat aan heb.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden zei Hototjes:

Hoe laat voer je hem.

 

Ik voer altijd pas om half 10.

Voldoende hooi geven en wat stro

En een stukje platter van de paardebloem doet wonderen kan geen dierenarts tegenop. Ik fok al 15 jaar dwergen nog nooit bij een dierenarts geweest. Die komt alleen enten bij mij. 

Voor elk konijnen euvel is wel een plant in plaats van duurde medicatie. Hoop dat je er wat aan heb.

Variërend tussen 7 uur en half 11, 's middags groente tussen 5 - 7 uur en verder hebben ze de hele dag hooi. Ik zal me eens even verdiepen in kruiden el,antjes, dankjewel voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .