Ga naar inhoud

Ingeent en toch dood door VHS / RHD?


Evee

Aanbevolen berichten

Dit bericht plaatste stichting konijnenbelangen er gisteren over, over dat het bij de entstoffen zeer belangrijk is dat ze op de juiste temperatuur bewaard worden en dat dat vaak bij inenten aan huis of op een andere locatie dan de dierenartspraktijk een probleem is:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af hoe dat onderzocht is. Ik weet dat het een uitspraak is van een bepaalde fokker waar dit van overgenomen is.

Ook vraag ik me dit af, omdat er ook meldingen zijn van wel gevaccineerd en ook op goede manier uit koelkast, nieuw flesje etc., maar toch ook overleden. Denk dat er überhaupt nog weinig juiste informatie over is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het onderzocht is. Ik ging er vanuit dat als st. konijnenbelangen het bericht plaats, ze daar wel gegronde reden voor hebben en het niet zomaar uit hun mouw schudden.

 

Maar ik denk dat juist een bericht als dit delen wel de allertheid van de konijnenbaasjes vergroot, een controle creëert, "doet mijn dierenarts het wel goed". Een bewustzijn dus. En dat is ook wel belangrijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel daarover, omdat een aantal dagen ervoor een fokker er mee naar buiten kwam, exact hetzelfde verhaal, maar zonder bronnen. 

 

Dat is zeker altijd belangrijk, maar ik ben bang dat er nog wel eens meer kan zijn, maar ik hoop het niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook nogal voorbarig en toch ook wel erg vingerwijzend naar dierenartsen zonder dat er echt gedegen onderzoek is gedaan. Er kan zoveel meer spelen dan niet volledig juist verbruik; misschien zijn er nog wel meer verschillende virusstammen. Of maken sommige konijnen door een eigen 'afwijking' geen of te weinig antilichamen aan. (Is bij mensen ook wel eens het geval, bijvoorbeeld bij Hep. vaccinatie. Ik had gelukkig na 2x vaccineren (standaard protocol hier in het ZH) een percentage antilichamen ver boven de benodigde hoeveelheid, maar er zijn ook mensen die nog een 3e keer terug moeten komen. )

 

En natuurlijk is het wel goed om even op te letten of je dierenarts de vaccinaties wel gekoeld bewaard,  maar dat hele 'spuitje opzuigen, flesje in de koelbox, spuitje.. blablabla' vind ik wel een beetje denigrerend overkomen hoor. En al helemaal als er dan nog discussie ontstaat over de juiste manier van op kamertemperatuur laten komen, want het advies dat SKB geeft (koud opzuigen en in de handen opwarmen) lijkt ook niet te kloppen. Prima om oplettend te zijn,  absoluut,  maar laten we niet gelijk de dierenartsen aan de schandpaal nagelen. (De arts in dit verhaal heeft zo te lezen inderdaad onjuist gehandeld - alleen al door een aangebroken flesje mee te zeulen - en dat is zeker verwijtbaar, maar nog steeds geen 100% garantie dat de vaccinaties daarom hun werk niet deden.)

EDIT:  ik bedacht me net.... als de juiste manier om een vaccin op te warmen is door het 0,5-1 uur buiten de koelkast te leggen, dan is het ongekoeld vervoeren toch niet eens per se het probleem? (Mits de rit niet langer duurt natuurlijk, Filavac is verdund nog twee uur houdbaar als ik een reageerder die de bijsluiter erbij heeft gepakt mag geloven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .