Ga naar inhoud

Zorro rooft ziekelijk Luna's eten, al heeft ze zelf.


Daniël Leeuwenberg

Aanbevolen berichten

  Bejaarde dame Luna woont sinds afgelopen herfst samen met Radijs.  In de Herfst zijn Zorro en Radijs, toen ze oud genoeg waren bij hun moeder weg te gaan, hier gekomen zodat Luna tussen de twee zusjes kon kiezen.  Radijs koos eigenlijk voor Luna, ze k,regen direct een band, Zorro ging haar eigen weg, verder ging het ook prima met z'n 3'en.  Zorro is toen voor de winter (op tijd voor wintervacht) weer terug naar de kinderboerderij verhuisd. 
Eind deze winter werd Zorro ziek, en ik verpleegde haar toen thuis.  Aangezien zij met Luna en Radijs overweg kon, heb ik haar zodra het weer beter ging (ze had gasbuik dus niks besmettelijks) bij hen gelaten, en ze leefde echt op; op de boerderij had ze nooit meer haar draai gevonden, ze kwijnde weg en ik herkende haar niet meer sinds ze met moeder en andere zus uit de kraamkamer weer bij de groep kwam.  Dus besloot ik haar hier te laten.
Dat ging een tijd goed.  Maar, zoals ik al zei, ze is erg eigenzinnig, hyperintelligent, en heeft dus ook beneden voor zichzelf leren opkomen blijkbaar.  Ze zat daar doorgaans alleen.  Hier heeft ze eigenlijk Radijs afgepakt van Luna.

  Zodra Luna iets te eten heeft, ook al geef ik Zorro en Radijs eerst en zit Zorro al rustig te eten, zodra Luna het krijgt vliegt Zorro erop af om het roven.  Luna rent nu al standaard direct weg als Zorro op haar af komt.  En haar eten laat ze dan doorgaans liggen.  Ze zijn verder niet vijandig tegenover elkaar.  Het is duidelijk dat Zorro nu de dominant is in het trio, maar ik heb nooit zo'n terreur meegemaakt van een dominante; bij Radijs was Luna dominant, en Radijs moch altijd gewoon met haar meeëeten, en met alle andere trio's en meerro's die ik heb meegemaakt is het niet anders, in ieder geval gunt men altijd elkaar tenminste iets.  Maar Zorro MOET echt op het ziekelijke af altijd DIRECT hebben wat Luna heeft.  En Luna is geintimideerd, het is zielig, ik moet ze afzonderen vaak om Luna de kans te geven iets rustig te eten.


Iemand ervaring met dergelijke situaties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar is een bejaard konijntje van mij overleden, Binky. Zij zat samen met een vrij jonge ram, binky was 13, de ram 3. Het probleem dat ik had was dat Joris vrij snel at, en ook best aanleg had om dik te worden. Binky at echter vrij langzaam en verloor door de ouderdom en minder activiteit best wat vet en spieren, en werd een beetje bottig. Ik heb ze toen naar binnen gehaald voor de winter en ik gaf Binky apart nog burgess dual care, dat is echt een aansterk voer. Ik zette binky dan even simpelweg in een vouwkratje en bleef er bij zitten om Joris af te leiden. Soms gaf ik Joris een snackbal met een paar gewone brokjes er in, dat hield hem wel even bezig. Ondertussen kon Binky dan even rustig eten. 

 

Ik heb nog een artikeltje in de maak staan over apart voeren, omdat het echt een lastig iets is bij konijnen. De meest makkelijke manier is toch om even een konijn apart te zetten, of een panelenren tussen de konijnen te zetten tijdens het eten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het verder tussen de drie? Buitenom het eten. 

 

Als het verder wel een gezellig trio is zou ik ze bij het voeren even apart zetten (of Luna alleen of Zorro alleen). Bij een trio dat ik een tijdje had mocht 1 van hen wel wat aankomen. Ik schermde dan een hoekje van de ren met een dicht paneel even voor haar af en zette dan de voerbak bij haar voor een extra voermoment. Dat had ze snel door. Gescheiden voeren is altijd wat onhandig, maar op zich wel aan te leren.

 

Als het verder ook niet echt gezellig is - je schreef al dat er de vorige keer ook 1 buiten de boot viel - zou ik overwegen om het meest stabiele duo samen te laten en voor de andere een nieuw maatje te zoeken. Dan heb je dus 2 aparte koppels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  Het probleem is toch vooral dat Zorro zo sterk de behoefte voelt om altijd eten voor zichzelf te roven, en er mee weg te rennen (daarbij dus het eten dat ze al heeft achterlatend), en tot nu toe is het niet gelukt haar duidelijk te maken dat ze gewoon haar deel krijgt, en er genoeg is voor iedereen. Dat is vooral het gedrag dat ik zo graag haar zou afleren, indien mogelijk, want het komt op mij heel neurotisch over, duidt op een gevoel van onzekerheid bij haar denk ik. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden zei Lienappelsien:

Hoe gaat het verder tussen de drie? Buitenom het eten. 

 

  Het is niet zozeer dat Zorro 'buiten de boot valt', ze trekt gewoon lekker haar eigen plan een groot deel van de dag, is veel avontuurlijker en slimmer dan Radijs; die is heel 'basic': eten, knuffel, slapen.  En dat ging heel goed met Luna samen, die ook een stuk slimmer is, en graag speelt met een bal bv. (al moest ikdaar ook wat opvoeden, omdat Radijs het spelletje niet snapte en achter Luna aanging ipv de bal, waardoor Luna bijna niet meer durfde spelen)
Radijs is natuurlijk een stuk energieker, heeft af en toe bijsturing nodig, maar hoeft niet zoveel, en kan doorgaans Luna prima met rust laten af en toe en dat is ook goed, want Luna is een echt mens-konijn, en heeft ook vaak behoefte aan alleen zijn (ik vermoed te vroeg uit het nest gehaald, want ze sprak nauwelijks 'konijn' toen ik haar net had en anderen liet ontmoeten).  Zorro is eindeloos bezig met op dingen klimmen, graven, slopen, nestjes bouwen en, naja konijnenen dus.

  Maar ze kunnen het op zich met z'n drieën prima vinden.  Alleen zie ik Radijs en Luna nu dus nauwelijks meer samen, Radijs trekt nu vooral op met Zorro.  Radijs is echt een 'achteraanloper', maar niet neurotisch, zoals Luna's vorige gezel die na een jaar zo op haar zenuwen werkte dat het knokken werd.
  Toch wil ik niet terug naar 2, en 4 is echt geen optie in mijn woning (3 was al niet de bedoeling immers, zoals je zou kunnen opmaken it mijn eerste post) want een aantal problemen met LUna & radijs, zoals dat Radijs steeds op haar wilde rijden, zijn over sinds Zorro er is, en ik heb sterk de indruk dat LUna Zorro ook echt wel waardeert.  Ze poetst haar ook af en toe, en soms aai ik ze met 'n drieen tegelijk, alle koppies bij elkaar met een hand...  Radijs heeft teveel energie voor oude Luna, en Zorro is duidelijk belangrijk voor haar, en andersom.
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .