Ga naar inhoud

Wennen aan menselijk contact


Rohol

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn ram en voedster inmiddels een paar weken. Ze zijn inmiddels goed gewend aan hun nieuwe omgeving. De geluiden vinden zij niet meer eng en ook op onze verbouw geluiden reageren ze totaal niet meer. Ze eten hun hooi, groenten en brokjes goed.

Meerdere keren per dag laat ik ze uit mijn hand eten en dat gaat heel goed. Bijna dagelijks zit ik bij ze in de ren en ze vinden mij totaal niet eng. Ze zoeken mij op, waarschijnlijk in de hoop dat er wat te eten valt. Het aaien lijken ze niet echt van te genieten, maar laten het wel toe. Hoe laat ik ze meer wennen aan menselijk contact? 
Het is de bedoeling dat zij uiteindelijk door de hele tuin lopen. Dit hebben we nu drie keer gedaan, maar ik heb het gevoel dat ze dan overdonderd worden door alle nieuwe dingen. Ze zijn onwijs onrustig, trekken wel sprintjes en maken binkies. Maar het andere moment verstoppen ze zich onder de tuinmeubels. Bij iedere beweging of geluid in de tuin zijn ze geschrokken. Wij hebben dan geen idee hoe we ze terug in de ren krijgen. Meestal probeer ik ze te lokken door met het eten te schudden, maar ze blijven zo ver mogelijk uit onze buurt als ze los zijn. 
Dit terwijl het in het hok/ren compleet andersom is. Daar zijn ze niet bang, schrikkerig en komen ze je opzoeken. 
 

Hebben jullie daarin advies voor mij? Zijn er meer dingen die ik kan doen of dingen die ik volgens jullie verkeerd aanpak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Op dit moment heb ik één ren, waar ik uiteindelijk helemaal vanaf wil. Deze ren is 2 x 1 en bestaat uit 4 losse panelen. Het liefst wil ik geen nieuwe ren kopen, omdat we niet zo'n grote opslag hebben en ik het uiteindelijk toch niet willen gebruiken. 

Heb je het idee dat ik misschien te snel wil? Ze zitten inmiddels 2 weken in hun nieuwe verblijf om te wennen aan alles en iedereen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh 2 weken nog maar :) 

 

Tja, je kan ze ook gewoon lekker laten lopen en rustig aan proberen zo af en toe hun aandacht te trekken als ze los lopen . Maar als ze er nog maar 2 weken zijn dan is alles nog wennen, en is het niet gek dat ze alle kanten op schieten in de tuin en alles nog spannend vinden. Zorg dat ze honger hebben als ze terug moeten, geef ze dan bijvoorbeeld in de ochtend een wat lichtere maaltijd met vooral hooi en een klein beetje groenvoer.  En probeer ze bijv. met het brokjes-voer moment terug het verblijf in te krijgen aan het einde van de dag. Het kan soms even duren voor ze dat door hebben, maar als ze het eenmaal snappen is dat heel handig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .