Ga naar inhoud

Enten bij DA of via entdag?


Rohol

Aanbevolen berichten

Wie van jullie weet of het enten via een DA veel verschil maakt tegenover het enten bij bijvoorbeeld een entdag bij Pets Place?

 

Beide enten ze met de stoffen die een jaar werkzaam zijn. Alleen de DA vraagt 75 euro per konijn en bij Pets Place komt het op 35 euro.

Dille en Kamille zijn over 1,5 week 10 weken en zou ze graag geënt hebben, maar vind het verschil per konijn wel erg groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil zit hem er in dat de dierenarts rustig de tijd neemt om de konijnen na te kijken, en dat de kans op besmettingen via andere konijnen kleiner is als je "los" op afspraak komt bij de dierenarts.

 

 

Het is belangrijk dat een dierenarts de konijnen wel even goed nakijkt, voor de inenting gezet wordt. Let dus op dat het bij petsplace geen lopende bandwerk is, maar ze wel eventjes kijken of jouw konijnen fit genoeg zijn voor de prikken. Het grootste risico wat je neemt is dat je daar met konijnen komt die nog nooit eerder ingeënt zijn, stel dat je in de wachtkamer naast of na iemand komt die konijnen heeft die al een besmettelijke ziekte blijken te hebben, is de kans aanwezig dat jouw konijntjes het dan ook krijgen. Het duurt immers eventjes voor de inentingen werken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je al wel eens met ze bij de dierenarts geweest voor controle? Zo niet, dan zou ik denk ik nu de eerste keer wel gewoon voor een afspraak bij de dierenarts laten kiezen zodat ze even een goede controle krijgen, geslachten nagekeken worden, gezondheidscheck, gebitscheck, eventjes oortjes nakijken, hartslag en luchtwegen luisteren dat soort dingen. Dan zou je volgend jaar voorjaar, mits ze gezond zijn, wel voor een ent-dag kunnen kiezen.  Van die kleintjes zijn toch vrij kwetsbaar, en een dierenarts bezoek met grondige controle is dan toch wel aan te raden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn tegenwoordig de inentingen nu eigenlijk een half jaar of een jaar geldig of verschilt dit per DA?

Ik heb mijn konijnen in januari laten inenten maar kwam er van het weekend achter dat deze maar een half jaar geldig zijn wat betekend dat ik volgende maand terug moet.

Maar hier lees ik dat jullie het over een jaar hebben?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt aan de entstof.

 

Op entdagen van fokkersverenigingen (en misschien ook wel bij dierenwinkels die een ent-dag hebben) wordt de cunivak combo nog wel eens gebruikt, dat is een vaccin tegen Myxomatose en VHS/RHD1, die is inderdaad maar een half jaar geldig, bij dierenartsen wordt meestal voor de nobivak gekozen, omdat die ook in een 1 konijn-portie te krijgen is, en 1 jaar geldig is.
 

Voor RHD/VHS 2 word omdat het goedkoper is soms ook nog voor de eravac gekozen. Maar die is 6 maanden geldig (hoewel de bijsluiter volgens mij inmiddels wel iets is aangepast, was dat niet 8 maanden geldig geworden?). De Filavac is in wel 1 jaar geldig, tenzij je echt in een risicogebied woont (in duingebied tussen de wilde konijnen waar veel virusziekten heersen bijvoorbeeld), dan is 2x per jaar alsnog aan te raden.

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/myxomatose-vhs/


 

Citaat

 

Vaccins

Hieronder een overzicht van de vaccins die op het moment gebruikt worden voor het inenten van huisdierkonijnen. Kijk goed na in het vaccinatieboekje van jouw konijnen of de juiste vaccins gebruikt zijn. Het komt helaas voor dat er door dierenartsen fouten gemaakt zijn, waardoor je denkt dat jouw konijnen tegen alle drie de ziektes beschermd zijn, maar dat niet het geval is. Als het goed is zet de dierenarts er duidelijk bij welk vaccin is gebruikt (met sticker waarop het batchnummer van het vaccin staat) en wanneer herhaling nodig is.


Vaccins voor konijnen tegen myxomatose en VHS-1
Nobivac Myxo + RHD: Meest gebruikte vaccin tegen myxomatose en VHS-1. Beschermt na 3 weken. Elk jaar herhalen. Minimale leeftijd 5 weken. Is verkrijgbaar in een dosis per konijn waardoor er geen ent-dagen nodig zijn en je contact met andere konijnen beperkt.
Cunivak combo: Werkt tegen myomatose en VHS-1. Bescherming na 10 dagen. Booster (= herhaling) nodig na 4 weken, daarna elke 6 maanden herhalen. Minimum leeftijd 6 weken.  Wordt in Nederland bijna niet gebruikt, de kleinste dosis is namelijk voor 10 konijnen en beperkt houdbaar. Wordt ook weinig gebruikt omdat de Nobivac langer bescherming bied en geen booster nodig heeft.

 

Vaccins voor konijnen tegen VHS-2
Eravac emulsie: werkt tegen VHS-2. Beschermt na 7 dagen. Elke 6 maanden herhalen. Minimum leeftijd 10 weken (jongere vaccinatie wel mogelijk, maar dan is er een booster nodig na 6 weken). Dit vaccin is gelijk aan Cunipravac RHD Variant.  Is verkrijgbaar in verpakking van 10 of 40 doses en wordt daardoor meestal op konijnen ent-dagen gegeven.
Filavac VHD K C + V: werkt tegen VHS-1 en VHS-2. Mag gegeven worden in combinatie met de nobivac Myxo + RHD, hoewel je dan eigenlijk dubbel inent tegen VHS-1. Dat kan echter geen kwaad. Bescherming na 7 dagen. Elk jaar herhalen. Woon je in een risicogebied waar VHS-2 veel voorkomt, is het aan te raden toch elk half jaar de inenting te herhalen. Minimum leeftijd 10 weken. Jonger inenten wel mogelijk maar dan is een booster (=herhaling) nodig na 6 weken.  Voordeel van deze entstof is dat het in een dosis per konijn te krijgen is en je dus niet vast zit aan ent-dagen, waardoor contact met andere konijnen beperkt wordt.

Cunipravac RHD Variant: In het begin, toen VHS-2 voor het eerst in Nederland was uitgebroken, werd er gebruik gemaakt van cunipravac. Dit is een vaccin uit Spanje. Inmiddels zijn er twee vaccins om VHS-2 te voorkomen geregistreerd voor de Nederlandse markt en wordt cunipravac niet meer gebruikt.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg een aparte afspraak bij de Pets Place, juist omdat mijn konijnen nog zo jong zijn. Vooraf aan de entingen vindt een consult plaats.
Het is geregeld vanuit Pets Place, maar de enting zelf is bij hun dierenartsenpraktijk Vets Place. 

Volgend jaar wil ik sowieso naar een entdag in de buurt, maar nu twijfel ik gewoon. Juist omdat ze zo kwetsbaar zijn. Maar langs de andere kant vind ik het wel een onwijs groot verschil in prijs...

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Rohol:

Ik krijg een aparte afspraak bij de Pets Place, juist omdat mijn konijnen nog zo jong zijn. Vooraf aan de entingen vindt een consult plaats.
Het is geregeld vanuit Pets Place, maar de enting zelf is bij hun dierenartsenpraktijk Vets Place. 

Volgend jaar wil ik sowieso naar een entdag in de buurt, maar nu twijfel ik gewoon. Juist omdat ze zo kwetsbaar zijn. Maar langs de andere kant vind ik het wel een onwijs groot verschil in prijs...

 

Ben je al wel voor gewone controle met ze bij een dierenarts geweest sinds je ze hebt? Zo ja, en was alles in orde, dan zou petplace een optie zijn. Zo niet, dan zou ik toch echt een afspraak maken bij de dierenarts.  Maar heel eerlijk, ik zou voor die kleine ukjes nog geen entdag doen, maar gewoon naar de eigen dierenarts. Die 40 euro is niets als ze straks na de inenting ziek worden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet Pets Place nou nog steeds aan de verkoop van schattige kleine broodfok konijntjes? Daar waar veel winkels eindelijk in gaan zien dat ze ermee moeten stoppen omdat ze ellende in stand houden en verwijzen naar opvangen, gaan zijn gewoon door... treurig. 

Ik zou zowieso naar de DA gaan, nooit meer naar Pets Place, en in het vervolg je konijnen bij een opvang halen. Die zitten tjokvol. Weer een gemiste kans voor die beestjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Rian:

Doet Pets Place nou nog steeds aan de verkoop van schattige kleine broodfok konijntjes? Daar waar veel winkels eindelijk in gaan zien dat ze ermee moeten stoppen omdat ze ellende in stand houden en verwijzen naar opvangen, gaan zijn gewoon door... treurig. 

Ik zou zowieso naar de DA gaan, nooit meer naar Pets Place, en in het vervolg je konijnen bij een opvang halen. Die zitten tjokvol. Weer een gemiste kans voor die beestjes. 


Ik heb de konijnen niet bij Pets Place vandaan, ik weet niet waar je dit uit opmaakt? 

Pets Place heeft dochteronderneming genaamd Vets Place en zij verzorgen informatiedagen én entdagen voor konijnen, dat is waar dit topic over gaat. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Evee:

 

Ben je al wel voor gewone controle met ze bij een dierenarts geweest sinds je ze hebt? Zo ja, en was alles in orde, dan zou petplace een optie zijn. Zo niet, dan zou ik toch echt een afspraak maken bij de dierenarts.  Maar heel eerlijk, ik zou voor die kleine ukjes nog geen entdag doen, maar gewoon naar de eigen dierenarts. Die 40 euro is niets als ze straks na de inenting ziek worden.


Ik denk zelf dat ik deze keer ook naar de DA ga. Deze DA organiseert zelf ook jaarlijks entdagen, alleen die heb ik net gemist. 
Thanks voor je advies Evee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het goed. Ik had het idee dat je ze daar vandaan had en daar kan ik dan zo teleurgesteld over zijn. Liefst zou ik willen dat alle dierenwinkels vermeden worden, met hun verkoop van konijnen en andere levende dieren. Dat moet toch echt een keer helemaal stoppen. 

Ik sluit me verder bij Evee aan, gewoon naar de dierenarts. Pets Place moet maar andere acties verzinnen om klanten te trekken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .