Ga naar inhoud

Training


KristelEmmaSnuffie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

wij zijn net nieuw hier. Wij hebben vorige week een konijntje gekocht, genaamd Snuffie. Ze doet het super goed. Is al

aarcig gewend aan haar nieuwe leefomgeving, is zindelijk en komt al regelmatig onze aandacht vragen. Vandaag zijn wij begonnen met clickertraining. Laat het nu alleen zo zijn, dat ze geen snoepjes aanneemt... soepstengel wel, deze had ze gepikt van mijn dochtertje en pakt ze dus wel uit one hand (alleen dit is niet zo goed voor haar) Kan het zijn dat ze gewoon moet wennen aan de snoepjes (speciaal voor clickertraining) of lust ze het gewoon niet? Iemand andere tips? 

 

Dankjewel alvast voor jullie tips

2CCAD9F7-B6FF-476B-B812-7EC0A0816F3E.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor je met clickertraining kan beginnen, moet je eerst leren dat ze beloning aannemen. Het kan zijn dat je al te veel brokjes te eten geeft,  of dat je net na het eten met je konijn wil gaan trainen. Als het konijntje geen honger heeft, zal hij geen zin hebben om voor voedsel te werken. Zelf geef ik altijd voor ik de brokjes voer in de ochtend, een paar brokjes uit de hand aan de konijnen. Ze hebben dan best honger, dus de kans dat ze dan wat aanpakken is best groot.

 

Het is overigens niet aan te raden om met warm weer clickertraining te doen. Ook zou ik niet midden op de dag clickertraining doen maar rekening houden met het natuurlijke ritme van jouw konijn: het zijn schemerdieren. In de ochtend en avond zijn ze het meest actief.

 

Niet elk konijn vind het ook leuk om te doen, het kan best zijn dat jij een exemplaar hebt wat denkt "bekijk het maar, ga zelf kunstjes doen voor beloning".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: geen clickertraining. Laat een konijn lekker zijn eigen ding doen. Zoek een leuk maatje (gecastreerd rammetje, want ze is een voedster als ik het goed lees?) voor het beestje bij een opvang en jullie hoeven het niet langer meer te entertainen, het beestje kan dan lekker konijn zijn en heerlijk spelen en knuffelen met een beestje van zijn eigen soort. Commando's is meer voor een hond.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschilt vind ik echt heel erg per konijn of ze het leuk vinden of niet om iets van training te doen en als baasje moet je daar wel heel goed naar kijken.

 

Ik heb het zelf gebruikt voor de pittige dames met te veel energie die ze op een niet zo fijne manier voor het baasje aan het uiten waren, om het zo maar even netjes te omschrijven haha.  Voor konijnen die samen zitten gebruik ik het bijna niet. Elk konijn leert hier wel beloning uit de hand aanpakken, maar dat is voor mij ook onderdeel van de dagelijkse gezondheidscheck (komen ze wel, pakken ze het makkelijk aan, eten ze zonder te kwijlen etc). Voordeel daarvan is dat als ze alleen komen te zitten om wat voor reden dan ook, en je wil gaan trainen, dat ze dat onderdeel in ieder geval al snappen.

 

Ik heb vroeger met Binky veel clickertraining gedaan, omdat zij erg agressief was en daardoor op een positieve manier aan mijn aanwezigheid wende, haar energie niet meer stopte in het in mijn broekspijpen hangen, maar in het uitzoeken wanneer een click en wat lekkers kreeg.  Als ik haar afleidde met clickertraining, dan leek ze te vergeten om agressief te zijn. Binky leeft inmiddels niet meer.

 

Met Charlie heb ik wat simpele targetstick training gedaan (kleine "hindernisbaantjes") in de tijd dat zij alleen zat. Ook zij is een pittige dame.  Inmiddels heeft ze een lief maatje, weten we dat ze pittig is omdat ze aan één oog niet ziet en is ze eigenlijk heel lief en rustig geworden.  Ik doe dus geen training meer met haar nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-5-2018 at 21:15 zei snuffie en ik:

Je doet net alsof clickertraining mishandeling is Rian:p. Mijn konijntjes hebben elkaar, een ruime ren en toch vinden ze het oefenen (ja, vooral de beloning) leuk, dan zie ik er toch geen graten in.

Sorry dat je dat idee hebt, ik geloof niet dat ik het woord mishandeling genoemd heb. Je opmerking vind ik wat ver gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het wel eens met Rian dat konijnen geen circusdieren zijn en vaak de "will to please" zoals bijvoorbeeld honden dat sterk kunnen hebben, missen. Met een dier tegen zijn zin in trainen, moet je niet doen. Je moet ze vooral ook lekker konijn laten zijn. 

 

Ik deed eigenlijk als ik trainde 1 of 2x op een dag (meestal ochtend en/of avond, overdag relaxed een konijn het liefst) een korte training, na 5-10 minuten zijn de meeste konijnen het namelijk weer beu. Houd daar dus wel rekening mee.  Maar als je het leuk vind, en jouw konijn vind het leuk, is clickertraining wel een prettige, ontspannen manier om samen met jouw konijn bezig te zijn. Ik bedoel, je hoeft ze er niet bij op te tillen. Als ze het beu zijn zijn ze vrij om lekker weg te lopen en wat anders te gaan doen. En je kan er best nuttige dingen mee aanleren, zoals zelf op de weegschaal gaan zitten, of in het reismandje lopen. En voor veel konijntjes is de lichaamsbeweging ook niet verkeerd ;) Clickertraining is een positieve manier van trainen, geen straf dus, alleen maar beloning op het moment dat het goed gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Rian. Ik vind dat hele clicker gedoe ook maar onzin! Neem dan een hond als je een dier trucjes wilt leren. Ik wil wel geloven dat sommige konijnen het leuk vinden en dat je er weinig kwaad mee doet, maar ik ben dan toch bang dat mensen lezen over clicker training en met die verwachting een konijn aanschaffen.

 

@snuffie: jou konijnen hebben blijkbaar ook ruimte en elkaar, maar bij TS lees ik daar niks over. Ik zou dan ook liever zien dat het konijn van TS een maatje krijgt om de hele dag mee te zijn, ipv een kwartiertje clickertraining per dag. Aan dat laatste heeft een konijn niks.

 

@Evee: als het konijn zijn beweging moet hebben van 10 minuutjes clickertraining per dag, is er ook iets mis met de leefomstandigheden. ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Christaaa:

 

@Evee: als het konijn zijn beweging moet hebben van 10 minuutjes clickertraining per dag, is er ook iets mis met de leefomstandigheden. ;) 

haha ja als je het zo leest wel. Ik had denk ik even wat meer uitleg moeten geven. Ik gebruik het namelijk wel eens bij konijntjes die tijdelijk alleen zitten, die zijn toch vaak wat minder actief dan koppels, ook al hebben ze genoeg ruimte. Er is dan simpelweg niet zo heel veel reden om van je plek te komen, terwijl je dat met koppeltjes wel hebt. En dan vond ik clickertraining een mooie manier om ze toch eventjes wat actiever te krijgen.  Zo bedoelde ik het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook wel ontzettend nuttig dat een konijn zelf op een weegschaal kan gaan zitten... ik mis geloof ik de clou in dit hele clicker verhaal. 

Ik vind het echt heel belachelijk en vooral een overdosis aan menselijke truttigheid.

  • Haha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .