Ga naar inhoud

Diaree, zonder dat we de oorzaak weten


Aanbevolen berichten

Lotte heeft nu al bijna twee jaar af en toe diarree. Het was eerst heel af en toe, en dan de dezelfde dag meteen over. T laatste jaar is het steeds vaker geworden, zo erg dat het nu vaak meerdere dagen per week zo is. Ze is ook afgevallen. Van 4,6 naar 4,4. De 4,6 was bij haar een mooi maar wel aan de lage kant gewicht dus ze is nu echt te dun. De diarree is meestal water dun met slecht gevormde keutels er in. Vanmorgen zouden het ook blindedarm keutels kunnen zijn

 

Uiteraard heb ik al meerdere keren ontlasting onderzoek gedaan en haar laten na kijken bij een dierenarts. Er is nog niet 1 keer iets gevonden. Klinisch doet ze het veder goed, op het feit dat ze dus vaak diarree heeft en dus wat is afgevallen na.

 

Ze krijgt alleen HFST  (120 gr per dag) te eten en hooi. De brokken krijgt ze in porties van 60 gram per keer en eet ze gedurende de dag op.  Ik heb haar nu apart van Norbert zitten, omdat die juist nog veder was aangekomen en hij juist aan de boven grens zit van zijn gewicht. Ook geeft ik Lotte nu  sinds vrijdag Protexin(pro biotica) in de hoop dat dat helpt, maar gister had ze weer een beetje en vandaag echt wel weer veel diarree. 

 

Wie heeft er nog ideeën? Een volgende stap zou een endoscopie kunnen zijn, maar dan moet ze onder narcose , dus als er nog andere opties zijn....

IMAG0448.thumb.jpg.4810ee00003896eb381f3bb6489ddf15.jpgIMAG0449.thumb.jpg.0d438e005ad5ed8153cb12d810ddbeb9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lotte komt bij Ankie vandaan en heeft zeker geen goede start gehad. Precies weet je het natuurlijk nooit. Maar toen ze bij mij kwam had ze nog onder gewicht (woog 3,7 kg) En ze is nog lichter geweest. Ze heeft bij Aniek coccidiose gehad, maar daar is nu, echt nog geen spoor van terug te vinden.

 

Ze eet op zich goed hooi. Al merk ik wel dat het heel erg wisselt. De ene dag is de hooiruif  bijna leeg, de andere dag maar voor de helft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je ziet wel vaker dat van die "slechte start" konijntjes (bijv. met wormen / coccidiose / niet het beste voer / vroeg bij mama weg), dat ze eigenlijk chronisch gevoelig blijven op de darmen, ook al is de "ziekte" wel al behandeld. Ik weet niet of daar op een makkelijke manier wat aan te doen is, omdat het niet iets is wat je met medicijnen of operatie kan oplossen. Vaak heeft dat juist alleen maar een negatief effect op de darmwerking. Het zit voor mijn idee bij die konijntjes toch meer "van binnen", bijv in het immuunsysteem of de darmflora heb ik het idee. 

 

Als ik even google wat bij mensen oorzaken kunnen zijn kom ik onderstaand lijstje tegen:

(ok, mensen zijn geen konijnen, maar soms kom je door dat soort dingen na te kijken wel op ideetjes waar het bij een konijn aan zou kunnen liggen).

 

 

  • Citaat

     

    In de meeste gevallen wordt chronische diarree veroorzaakt door een onderliggende aandoening:

    • Chronische bacteriële infectie of post-infectueus syndroom
    • Eencellige parasieten in de dikke darm, in enkele gevallen tropische ziekten
    • Colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn, auto-immuunziekten
    • Galblaas- of alvleesklier aandoeningen
    • Relatie met voedsel
    • Gluten intolerantie
    • Melksuiker intolerantie
    • Voedselallergie
    • Nikkel of latexallergie
    • Chemische kleurstoffen of toevoegingen voedsel
    • Intolerantie voor histamine
    • Darmkanker
    • Afwijkende darmflora, ontstaan na antibioticum gebruik
    • Bijwerking van medicijnen

     

    Komt van een website van een laboratorium dat ontlastingonderzoek doet, Bron: https://www.darmklachten.nl/symptomen/chronische-diarree
     

     

     

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is geen gek idee hoor @Evee

  • Chronische bacteriële infectie of post-infectueus syndroom
  • Eencellige parasieten in de dikke darm, in enkele gevallen tropische ziekten
  • Colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn, auto-immuunziekten
  • Galblaas- of alvleesklier aandoeningen
  • Relatie met voedsel
  • Gluten intolerantie
  • Melksuiker intolerantie
  • Voedselallergie
  • Nikkel of latexallergie
  • Chemische kleurstoffen of toevoegingen voedsel
  • Intolerantie voor histamine
  • Darmkanker
  • Afwijkende darmflora, ontstaan na antibioticum gebruik
  • Bijwerking van medicijnen'

 

De schuin gedrukte dingen kunnen we wel uitsluiten. Ze krijgt geen medicatie, heeft geen AB gehad en naar bacteriën en parasieten is meerdere malen gekeken.

 

De dik gedrukte dingen zijn dingen die ik nog zou kunnen onderzoeken. Al weet ik niet of hoe en of je bij konijnen Colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn, auto-immuunziekte Galblaas- of alvleesklier aandoeningen kan diagnosticeren en zo ja of je er dan wat mee kan. Ik zal het nog eens in de groep gooien. 

 

Dat is ook met voedsel allergie natuurlijk, Ik kan haar niet helemaal geen brok meer geven, dan valt ze mega af, en in de brokken zit bijna allemaal wel overlappende ingrediënten.  

 

Nikkel of latexallergie... geloof niet dat Lotte daar mee in aanraking komt? 

 

 

Pff, best ingewikkeld. Zal eens over leggen of een echo of Röntgenfoto nog iets is, om dingen als darmkanker proberen uit te sluiten. Voordeel is dat ze daar niet voor hoeft te slapen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou misschien een tijdje een graanvrije (=denk ik meestal ook gelijk glutenvrije) brok kunnen proberen? Ik snap dat je aarzelt om over te stappen op ander voer in dit geval. Elke verandering is risico dat het slechter gaat. Maar als alle andere opties onderzocht / uitgesloten / of niet onderzoekbaar zijn misschien toch waard om het nog een keer te proberen.

 

Imuunziektes bij konijnen zijn ontzettend lastig te vinden. Ze zullen ongetwijfeld voor komen. Maar bloedprikken bij konijnen is al een uitdaging op zich. Bij honden en katten is dat toch wel steeds meer in ontwikkeling, allergie onderzoeken en immuunziektes zoals diabetes en schildklierproblemen enzo.

Ik heb wel eens gelezen over iemand die een konijn had met allerlei vage klachten. Dat bleek uiteindelijk een te trage schildklier. Die dierenarts heeft toen bloed af moeten nemen bij meerdere konijnen om eerst een normaalwaarde voor de schildklier vast te kunnen stellen, om dat uberhaupt ergens mee te kunnen vergelijken. En toen het afwijkend bleek was het volgende probleem de medicijnen. Dan moet je gaan zoeken welke tabletjes er voor konijnen kunnen ( er zijn er voor honden, katten en mensen maar in de meeste zitten dierlijke producten als smaakmaker en/of dierlijk schildklierhormoon en/of zuivel, eigenlijk dus niet echt geschikt voor konijnen) en dan moet je ook nog zoeken wat de dosering dan zou moeten zijn, daarvoor moet je eigenlijk regelmatig bloed prikken, wat bij konijnen dus echt niet makkelijk is. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Dat is dus eigenlijk ook mijn punt. Er is weinig bekent over normaal waardes bij konijnen. Dus als je dat al wil gaan doen, word het een lang traject om dat uit te zoeken(dat is opzich nog niet eens zo erg) maar ook een hoop gezeul met een konijn. Als je dan al vind wat er aan de hand is, zit je inderdaad met de zoektocht naar medicijnen en doseringen.En dan nog met de uitdaging van het geven van medicatie. Daarbij is Lotte ook niet het konijn om mega mee te gaan lopen zeulen. Daar ga ik haar echt heel ongelukkig mee maken. Net als met het geven van medicatie. Een perenhapje wil wel helpen, maar dat wil ik eigenlijk weer niet geven vanwege de hoge hoeveelheid suikers en dat ze dus al regelmatig diarree heeft.

 

Graanvrij zit ik ook naar te kijken, maar daar moet ik mij eerst nog meer in verdiepen om te kijken welke dan het handigste zou zijn om mee te beginnen. Jij nog tips?0;)

 

Hebben jullie trouwens nog tips om apart te voeren? Lotte en Norbert zijn niet echt op mensen gesteld en Norbert eet dus een deel van Lotte op als ik ze samen voer. Vooral

ook, omdat ze het niet in één keer op eten. Voor Lotte is het dus ook geen optie om minder te voeren, omdat ze dan dus echt afvalt. Ik heb ze wel geprobeerd apart te zetten, maar omdat ze het niet in één keer op eet, werkt dat ook niet echt. En het geeft erg veel stress.

Ik heb wel aan een automatische voerbak zitten denken, die bv open gaat op chip, maar ik verwacht, gezien zowel Lotte als Norbert van slopen houd, dat deze het niet lang volhoud8)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua graanvrij als je echt naar de samenstelling kijkt is de Rosewood de beste keuze. Alleen die van mij vinden die niet lekker, hier zijn ze niet zo fan van geperste brokken helaas. Maar aangezien jij nu op een geperste brok zit, best kans dat het bij jou wel gegeten wordt.

 

Qua graanvrije geperste brokken heb je de rosewood meadow menu en de beaphar nature.

Qua geëxtrudeerde brokken heb je de terra en de graanvrije supreme brok. Maar bij die laatste (supreme) staat het mij wat tegen dat er zo verschrikkelijk veel soja in zit. Niet dat dat slecht is voor je konijn, maar wel voor het millieu. Wat ik er van terugkrijg aan reacties van klanten is wel dat de supreme graanvrije brok wel heel makkelijk gegeten wordt.

 

De rosewood brok, de beaphar nature en de terra hebben allemaal als hoofdingrediënt timothy hooi. Het grootste verschil is dat de beaphar en rosewood brokken geperst zijn, en de terra "gebakken" . De rosewood heeft wel iets minder vezels (beaphar en terra verschillen daar nauwelijks in van elkaar), maar als je kijkt naar de ingrediënten vind ik het wel de beste samenstelling hebben.

 

Overigens heb ik op de interzoo nog wel een paar mooie graanvrije voeders voorbij zien komen. En bunny nature lanceerde een brok-vrije voerwijze, ook heel interessant! Maar omdat het heel erg moeilijk is om een nieuw voer van de grond te krijgen, ben ik er wel wat afwachtend in ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Ik moet sowieso nog Hopefarms bestellen voor de andere drie, heb je van de rosewood brok en de beaphar nature kleine (proef)zakjes van dat ik die mee kan bestellen om te kijken of Lotte ze lust? Die Terra zag ik een zakje van 375 gram ofzo online staan.  Wat nog fijner zou zijn als Lotte ze wel lust en Norbert niet en Lotte die andere brok lekkerder vind dan HHST. Dan is gelijk het apart voeren opgelost :'D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de beaphar nature heb ik op het moment geen proefzakjes, maar ik zou wel een zak open kunnen trekken om wat proefzakjes te maken. Dat is geen probleem. Van de meadow menu heb ik denk ik nog wel een paar kleine proefzakjes liggen. Stuur anders even een mailtje met je bestelnummer nadat je besteld hebt naar info@bunnybunch.nl en even  wat je precies zou willen, dan zorg ik dat er een graanvrij-test-pakketje bij de bestelling zit ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .