Ga naar inhoud

Geen brokjes maar de rest wel een probleem?


Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Ik heb al ongelofelijk veel steun gehad voor mijn andere topic. Bij het castreren van mijn konijn is iets niet goed gegaan waardoor het is gaan ontsteken etc. Toch bleef mijn konijn al die tijd redelijk alert maar vorige week donderdag stopte hij met eten. Direct naar de dierenarts gebeld en gebracht. Zaterdagochtend mochten wij hem weer ophalen. Hij at die dag al brokjes etc en dat ging super alleen die zaterdag at die geen brokjes meer. Wel nog hooi en een paar hapjes aardbei. Hij slikte daarnaast pijnstillers. 

 

Nu moest die weer blijven en vanavond hebben we hem weer thuis mogen halen alleen hij eet zijn brokjes niet, terwijl al het andere wel. We hebben dwangvoer meegekregen die we hem 2/3 daags moeten geven en wat die lekker vind. Daarnaast vind die banaan heerlijk en eet die van zijn stick die al bijna op is zo wat en hooi eet die ook. Eigenlijk gewoon alles behalve zijn brokjes. Nu vroeg ik mij af mocht hij morgen of vrijdag bijvoorbeeld nog niet zijn brokjes echt eten maar al dat andere wel (los van dwangvoer) of dat dan een probleem is per definitie. Hij krijgt SS. Heeft die al sinds die bij ons is, maar opeens van zaterdag op zondag eet die dat niet meer..

 

Alvast bedankt voor jullie advies!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zieke / zwakke konijnen eten vaak pas als laatste de brokjes weer. Op zich ook niet zo heel gek, aangezien brokjes het minst natuurlijke konijnenvoer is dat wij ze geven ;) Zolang hij wel goed hooi, groenvoer en kruiden eet, zou ik mij niet te veel zorgen maken. 

 

Als je 2-3 keer per dag dwangvoert vind ik het zelfs eigenlijk nog bijzonder dat hij wel goed hooi en groenvoer eet, dwangvoer vult namelijk echt flink. Ik denk dat hij niet aan brokjes gaat beginnen tot je daar mee stopt.
Dwangvoeren is nodig om te voorkomen dat de darmen stil gaan liggen, maar op het moment dat een konijn zelf eet (al is het maar een half blaadje witlof of een paar sprietjes hooi), dan zit er voedsel in de darmen en is er geen gevaar dat ze stil komen te liggen. Zelf stop ik zodra ze iets eten met dwangvoeren, om ze wat meer aan te moedigen zelfstandig meer te gaan eten. Dwangvoeren en medicijnen toedienen zorgt ook nog eens voor extra stress, wat ook een reden zijn dat ze niet eten zoals gebruikelijk is. Ik zou mij dus niet al te druk maken, zolang er in ieder geval iets in gaat (al is het maar hooi en die paar hapjes aardbei). Ik denk dat ik de dwangvoermomenten en hoeveelheid zou afbouwen, en dan eens kijken wat hij dan doet. Best kans dat zijn eetlust dan beter zal zijn.

 

Soms kan het nog verschil maken door eens brokjes van een ander merk voor hun neus te zetten.   Zo kan een konijn dat normaal science selective krijgt (een brok die niet zo sterke geur heeft), soms wel sneller eten van een brok die een sterkere geur heeft, bijvoorbeeld de beaphar care+  (ruikt naar anijs) of van de burgess country value (ruikt naar banaan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, bedankt voor dit bericht. Dit doet mij goed. Hij eer daarnaast best wel en het lijkt inderdaad niet dat hij zn brokjes niet eet omdat die geen eetlust heeft. Hij is super hyper en vrolijk en ook gisteren in de tuin zie je geen ziek konijn lopen.. 

 

We gaan ook kijken of andere voer helpt. Het laatst genoemde lijkt me heel interessant omdat die extreem dol is op banaan. Ook daar deed die gister echt een moord voor. Hij sprong helemaal op mijn schoot om banaan te proberen te krijgen Haha! Het is inderdaad absoluut niet dat hij niks eet. 

 

Het liefst stop ik inderdaad direct met dwangvoer. Hij vind het echt niet leuk om het te krijgen. Als die mijn moeder alleen ziet schiet die weg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een goed teken dat hij wel wat andere dingen eet en actief is. Hij keutelt ook gewoon?

 

Zoals Evee al zei eet een ziek konijn zijn brokjes vaak pas weer als laatst. Als hij wel hooi eet zou ik ook afbouwen met dwangvoeren. Krijgt hij ook wel eens andijvie, witlof of wortelloof? Dat eten ze ook vaak eerder dan de brokjes (en is gezonder dan aardbei, banaan en toast). Als hij dat nooit krijgt geef dan een half blad of zo, zijn darmen zijn dat dan nog niet gewend. 

 

Top dat hij een vriendinnetje krijgt! Weet je al waar je voor een vriendinnetje naar toe gaat? 

 

Nu eerst herstellen natuurlijk. Het klinkt echt niet slecht hoor. 

 

Succes! Het is altijd naar als ze ziek zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij keutelt wel.. Het zijn wel kleinere keutels maar zitten ook nog wel een groot formaat bij. Witlof kan ik ook wel even halen net als wortelloof!

 

Ik wil (als alles goed gaat) hem brengen naar stichting Flappus. Daar heeft mijn zusje haar konijn ook laten koppelen. Is zo'n leuk koppel uitgekomen. Het maakt mij niet uit wat de leeftijd is. 

 

Ja ik heb op dit moment (als ik zie hoe energiek die is) bijna het idee dat wij er meer last van hebben dat hij geen brokjes eet dan hij zelf haha. Hebben vandaag nog geen dwangvoer gegeven maar denk dat ik hem zo nog even een volle spuit geef voor de zekerheid. We hebben het toch liggen en nog een beetje ondersteuning kan geen kwaad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt wel goed dan. :) 

 

Krijgt hij ook nog pijnstilling (of andere medicijnen)? Je hoort ook wel eens dat ze daar slechter door eten. Aan de andere kant: een konijn met pijn stopt met eten. Dus dat is altijd even kijken wat werkt. 

 

Als ik zo hoor hoe het gaat zou ik zeker wel durven stoppen met dwangvoeren. Als je het fijn vindt kan je ook een beetje ‘dwangvoer’ in een bakje/schoteltje doen en dat bij hem zetten. Misschien eet hij het dan ook wel zelf op. Nu hij nog steeds gedwangvoerd wordt heeft hij niet echt honger en duurt het dus langer voor hij zelf gaat eten. Als hij maar het een en ander eet op een dag, keutelt en actief is dan gaat hij waarschijnlijk binnenkort vanzelf weer meer/normaal eten. Wel even in de gaten houden natuurlijk. 

 

Leuk dat je naar Flappus gaat en dat je zus ook heeft ervaren hoe leuk het is om een koppel te hebben! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier even een update. Hij bleef de hele tijd heel alert maar at geen brokjes. Wel gras hooi oid. Toen hebben we met de dierenarts overlegd om hem 4 x 2 dagen dwangvoer te geven zodat z'n darmen echt actiever werden. Hij poepte ook namelijk hele kleine keuteltjes. Toen mijn moeder vandaag dwangvoer ging halen vond de dierenarts het vreemd dat mijn konijn nog steeds niet at. Dus wilde ze hem een antibiotica kuur voorschrijven. Drie x doormiddel van een inenting. Toen ging ze ook nog kijken naar z'n gebit (iets wat ze eerst zeiden al gedaan te hebben maar ze gaf aan: 'ja ik had het willen doen, maar toen ging die radijsblaadjes eten..'). Toen ze vanavond ging kijken bleek aan zo'n beetje elke kies haakjes te zitten! Dit kan vermoedelijk de oorzaak zijn van het gedrag wat die nu vertoond...

 

Ik vind het alleen mega spannend omdat z'n darmen niet optimaal zijn of die de narcose gaat halen. Hij was gelukkig amper afgevallen in gewicht dus dat was fijn. Morgen mag die weer naar de dierenarts en dan gaan zij z'n kiezen slijpen onder narcose.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap niet helemaal waar de antibiotica nu voor is, dat kan namelijk ook negatief effect op de darmen hebben.  Is de castratiewond nu nog steeds ontstoken? Dacht de dierenarts aan een bacteriële infectie van de wond of ergens anders?

 

Wat jammer dat de dierenarts bij castratie niet naar de kiezen had gekeken! Ik weet dat mijn dierenarts dat standaard even doet bij konijnen onder narcose. Dan had het gelijk bij de castratie behandeld kunnen worden en had hij niet nog een keer gehoeven. 

 

Veel beterschap in ieder geval! Ik duim voor je dat hij er goed door komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zit met spanning te wachten. Vind het echt rot. Mocht die herstellen willen we zo snel mogelijk weg.. 

 

de wond zag er perfect uit. Zn zakjes ligt roze en al mooi aan het verschrompelen. Totaal niet ontstoken! Echt volgens het boekje zeg maar..

 

ik snapte het ook niet.. omdat die radijsjes aan het eten was. Maar ja dat slaat nergens op natuurlijk want juist het harde voer laten ze eerst niet liggen.

 

het verklaard wel zijn alerte gedrag. Hij is gelukkig amper wat afgevallen. Wij hebben hem vanochtend dwangvoer gegeven en de dierenarts zou het voor de operatie doen. Als het goed gaat mag die tussen 15:00 - 16:00 ophalen.. ik hoop het zo.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes met wachten!

 

Hopelijk was dat het probleem en knapt hij binnenkort weer helemaal op. Ook dat kan nog wel een paar dagen duren, want hij is onder narcose geweest en er is in zijn bek gerommeld. Schrik er dus niet van als het nog steeds even duurt voor hij weer normaal gaat eten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is nu een dag thuis en ondanks dat die minimaal nog eet naar ons idee eet die al wel wat meer hard voer en ook hooi. Maar bovenal worden de keutels anders in die zin groter en ronder. Zijn eigenlijk bijna op het niveau van voor alle ellende. Geven nog wel dwangvoer 3x en misschien morgen kijken naar 2x. Oogt ook al wat vrolijker, in die zin lekker gek doen etc. Ben benieuwd. Blijf het spannend vinden.

 

de stand van zijn tanden was gelukkig goed!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .