Ga naar inhoud

Obsessief likken van ander konijn


Froukje Beärda

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over het gedrag van 1 van mijn konijntjes:

Zij likt obsessief aan de onderkant van het oor van haar maatje, waardoor bij het andere konijntje een geïrriteerde huid ontstaat. Ik heb ze een tijdje apart gehad en toen werd het beter dus ik weet zeker dat het door het likken komt. Ben er ook mee naar de dierenarts geweest en die zei dat de kale plek geen medische reden had. Ze hebben genoeg ruimte en ik heb hun dieet niet veranderd te laatste tijd dus daar kan het naar mijn weten niet aan liggen. Hoe kan dit komen en nog beter: hoe kan ik zorgen dat ze ermee stopt? Of moeten zij dat zelf uitzoeken?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas komt het best vaak voor en is het heel lastig om de oorzaak te achterhalen. Voldoe in ieder geval aan de basis: ruimte, een maatje & voldoende stimulans (voedselverrijking, speelgoed, graafbak, etc). Verveling is namelijk de meest voor de hand liggende reden.

 

Ik zou medische oorzaak niet helemaal uitsluiten. Een oorzaak zou namelijk kunnen zijn voedingstekorten, dat houd dus in dat er bepaalde stoffen te weinig opgenomen worden in het lichaam van jouw konijn. Het wil niet zeggen dat jij dan een voedingsfout maakt. Dat kan wel, dat hij te weinig brok eet en/of het konijnvoer bijv. niet voldoet qua samenstelling. Maar in de praktijk als je een goede brok beperkt maar voldoende voert, en onbeperkt hooi geeft, en dat aanvult met vers groenvoer, dan zou dat geen reden moeten zijn. Maar het kan wel zijn dat er bijvoorbeeld sprake is van een vitaminetekort / stofwisselingsziekte / autoimuunziekte oid. Helaas is bij konijnen daar ongeveer nog niets op te testen, en is het dus vaak meer gissen. In de praktijk kom je dus bijna nooit achter de oorzaak. Ik heb zelf nog nooit gehoord van een oplossing, in sommige gevallen werd het zelfs zo extreem dat koppeltjes uit elkaar gehaald moesten worden.

 

Mocht je trouwens wel door willen zoeken en echt persee de reden willen achterhalen, dan zou ik een bezoek aan een faculteit diergeneeskunde (bijv. utrecht) aanraden, die zijn vaak wel bereid verder door te gaan dan een "gewone dierenarts" kan qua middelen en kennis. Maar ik zou het ook snappen dat je in dit geval, mits het niet zo ernstig is dat het voor wonden en ernstige huidproblemen gaat zorgen, zo iets hebt van ik kijk het voorlopig aan.

 

Mocht je ooit achter de oorzaak of achter een oplossing komen zou ik het echt heel graag willen weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een konijn (ex-ram) die 2x een periode obsessief gelikt heeft bij 2 voedsters. Bij de eerste duurde het echt lang en kwamen er zelfs korstjes op de huid van de voedster. Ik heb er toen een pleister op geplakt zodat hij er niet meer bij kon. Toen het haar weer aangegroeid was heb ik de pleister er weer afgehaald en had hij er geen interesse meer in. Ik heb toen wel goed in de gaten gehouden of hij niet aan de pleister ging zitten, dat was gelukkig niet het geval. De voedster kon er zelf niet bij op die plek. Bij de tweede voedster is de ex-ram er na een korte periode zelf mee opgehouden, daarbij was de huid ook niet echt kapot. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt beide voor jullie reacties

@Evee Ik denk dat ik ga beginnen met wat meer speelgoed. Ik had dat eerst wel veel maar had het idee dat ze er niet naar omkeken maar misschien dus wel.  

Ze krijgen bij mij science selectieve ongeveer 35 gram per dag, onbeperkt hooi en elke dag wat groenvoer.  Volgens mij is dit gewoon goed? Mijn andere 2 konijnen krijgen dit ook en doen het goed. Dit krijgen ze ook al een tijd hetzelfde dus kan me niet voorstellen dat dat de reden is. 

 

Bedankt voor de tip ik ga het voorlopig even aankijken maar als er niet snel iets verandert moet er wel wat gebeuren want het wordt wel ernstig.. 

Als ik erachter kom, laat ik het zeker weten.

 

@IreneM

Dit klinkt als een goed idee, alleen vroeg ik me af hoe je dat hebt gedaan met die pleister? Gewoon op de vacht geplakt en hoe gaat dat dan als je die er af moet halen? Is dat erg vervelend?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi Froukje, wat herkenbaar! Ook hier hebben we een vrouwtje dat zoveel likt aan het oor van het mannetje dat er een hardere plek ontstaat. Mijn vraag was ook of dit normaal gedrag is. De twee kunnen het verder prima met elkaar vinden, hebben genoeg gevarieerd eten, veel ruimte speel- en knaag spullen. Ik dacht eerst dat het vrouwtje het mannetje gewoon heel leuk vond omdat er zoveel gelikt werd. Volgende week moeten ze een inenting bij de dierenarts en stel ik deze vraag ook aan hem voor... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .