Ga naar inhoud

SS onbeperkt voeren aan jong konijn?


Femijn

Aanbevolen berichten

Ik heb een konijntje van 9 weken en ik voer ss, ik had gelezen dat jongen konijntjes onbeperkt brokjes mochten hebben maar ook dat ss bij volwassen konijnen minder gevoerd moet worden omdat het uit zet. 

Dus 10gr ss per 1 kilo lichaamsgewicht inplaats van 20gr biks per 1 kilo lichaamsgewicht. 

 

Hoe zit dat nu met jongen konijntjes? 

Kan ik ss onbeperkt voeren of moet ik het anders doen? 

 

( niet mijn eerste konijn maar is al weer heel lang geleden dat ik een jong konijntje heb gehad en vroeger ging alles anders ;-) ) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet onbeperkt voeren naar wel ruim. 

 

Ik zou 20 gram per kg lichaamsgewicht van het VOLWASSEN gewicht aanhouden.  Als het konijntje dwerg is en ongeveer 2 kg zal wegen als hij volwassen is, kun je ( 2×20=) 40 gram supreme selective geven. Is het een groot konijn dat 6 kg gaat wegen, dan geef je nu al (6×20=)120 gram. Snap je het idee?

 

Let goed op of hij genoeg hooi eet en of zijn blinde darmkeutels opgegeten worden. Van supreme eten ze over het algemeen inderdaad minder dan van andere brokken, maar dat zou ik pas doen als het nodig is, bijv omdat hij niet genoeg hooi eet, blindedarmkeutels laat liggen en/ of als je groenvoer hebt opgebouwd tot een redelijke hoeveelheid. Ik zou dus zeker nu wel uitgaan van de 20 gram per kg van het volwassen gewicht in het begin. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rian:

Krijgt het beestje ook een maatje of blijft het heel zielig alleen?

Je had ook kunnen vragen of ik meer konijnen had. 

Dat komt wat vriendelijker over. 

 

Maar om antwoord te geven op je vraag, nee hij krijgt geen maatje, hij heeft een maatje. Dus hij is niet zielig en ook niet alleen. 

 

Zit nu nog gaas tussen maar als zijn ballen weg zijn en ze aan elkaar gewent zijn komt hij gezellig bij haar te zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Evee:

Ik zou niet onbeperkt voeren naar wel ruim. 

 

Ik zou 20 gram per kg lichaamsgewicht van het VOLWASSEN gewicht aanhouden.  Als het konijntje dwerg is en ongeveer 2 kg zal wegen als hij volwassen is, kun je ( 2×20=) 40 gram supreme selective geven. Is het een groot konijn dat 6 kg gaat wegen, dan geef je nu al (6×20=)120 gram. Snap je het idee?

 

Let goed op of hij genoeg hooi eet en of zijn blinde darmkeutels opgegeten worden. Van supreme eten ze over het algemeen inderdaad minder dan van andere brokken, maar dat zou ik pas doen als het nodig is, bijv omdat hij niet genoeg hooi eet, blindedarmkeutels laat liggen en/ of als je groenvoer hebt opgebouwd tot een redelijke hoeveelheid. Ik zou dus zeker nu wel uitgaan van de 20 gram per kg van het volwassen gewicht in het begin. 

 

Oké dankjewel. 

Dan gaat hij gewoon elke ochtend en avond 20gr a 30gr krijgen, ik denk dat hij zo’n 2 tot 3 kilo word. Ik zal nog even na vragen bij de “fokker” hoe zwaar zijn ouders zijn. ( was een oeps nestje ) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-4-2018 at 15:06 zei Femijn:

Je had ook kunnen vragen of ik meer konijnen had. 

Dat komt wat vriendelijker over. 

 

Maar om antwoord te geven op je vraag, nee hij krijgt geen maatje, hij heeft een maatje. Dus hij is niet zielig en ook niet alleen. 

 

Zit nu nog gaas tussen maar als zijn ballen weg zijn en ze aan elkaar gewent zijn komt hij gezellig bij haar te zitten. 

 Nou nou, je bent zelf anders ook niet al te vriendelijk! Ik zal volgende keer eerst even aan je vragen hoe je het precies wil hebben, goed? 8)

Succes met je konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Rian:

 Nou nou, je bent zelf anders ook niet al te vriendelijk! Ik zal volgende keer eerst even aan je vragen hoe je het precies wil hebben, goed? 8)

Succes met je konijnen!

 Ja dat krijg je als je al een hard oordeel in je vraag verwerkt, dat kan heel erg in het verkeerde keel gat schieten. 

Dan werk je mensen in hun verdediging want je beschuldig ze gelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .