Ga naar inhoud

Blaasprobleem: verschil Urologist en Eurologist?


Blackyy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Wegens wat problemen met moeilijk plassen besloten om ons pluis urologist tabletten te gaan geven, deze zouden kunnen helpen tegen blaasgruis. Hier op het forum is helaas niet heel veel te vinden over deze tabletten, dus vandaar dit topic.

 

Ik heb namelijk de tabletten urologist besteld via de site van medpets, daar heten ze Sesipharm Urologist Aid.

https://www.medpets.nl/urologist+aid+kleine+dieren/

 

Op de site van huisdierendokter lees ik echter dat de tabletten Eurologist heten, deze hebben ook een andere samenstelling. Deze kan ik echter niet bestellen via die site. 

https://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis-kat.html

 

Nu is mijn vraag dus eigenlijk, weet iemand wat het verschil tussen deze twee varianten is? Ik kan dit verder nergens vinden. Kan ik de sensipharm urologist wel gewoon veilig geven aan een konijn? iemand ervaringen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je overlegd met de dierenarts over het geven van deze supplementen? Wat voor problemen zijn er precies met plassen? Zijn er foto's of een echo gemaakt? Wat geef je precies als dagelijkse voeding? Krijgt jouw konijn genoeg zonlicht / daglicht waar hij woont?

 

Bij konijnen geven supplementen vaak nog grotere problemen dan ze zouden hebben zonder, omdat je daarmee de calcium-fosfor verhouding flink in de war kan gooien. Voor konijnen moet die anders zijn dan voor bijv. honden en katten. Ook moet je oppassen dat in honden en kattensupplementen geen dierlijke producten toevoegd zijn, voor honden en katten verhoogd dat de acceptatie, maar voor konijnen moet je dat echt mijden.

 

Ik heb een beetje mijn twijfels bij het product wat je linkt. Het staat mooi omschreven met de latijnse namen, de inhoud, maar ik betwijfel of het echt wel verstandig en veilig is voor konijnen:

kaasjeskruid, anjer, zoethout, japanse varen sporen, desmodium (vlinderbloem), weegbree, Pyrrosia (= ook een varen), Shen Chu (= een of ander chinees kruid waarvan ik niet kan vinden wat voor plantensoort het precies is) en talc is volgens mij gewoon talk, als in talkpoeder, het mineraal.

 

Ik heb er geen ervaring mee, heb gelukkig ook geen konijnen met blaas / nier / calciumproblemen. Maar ik ben wel erg huiverig en voorzichtig met dit soort producten. Er staat geen analyse bij, alleen de samenstelling. En daarbij ook geen verhoudingen. Ik denk dat je er meer kwaad dan goed mee doet.  Soms los je het ene probleem wel op, maar veroorzaak je hiermee een volgend probleem. Zeker als je het op lange termijn gaat geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De problemen met plassen zijn meerdere keren per dag druppels plassen met veel persen, heb het wel overlegd met de dierenarts maar er zijn geen foto's gemaakt. Dierenarts wilde geen antibiotica doen voor mogelijke blaasontsteking en zegt dat ik pijnstillers kan geven. Nou vind ik dat pijnstillers eigenlijk ook niks oplossen, behalve de pijn verminderen bij het plassen. De da is wel konijnkundig en staat ook op de lijst hier op het forum.

 Ik hoopte met dit middel een operatie of behandeling onder narcose te kunnen voorkomen, omdat pluis op leeftijd is en ik dit eigenlijk niet aandurf.

 

Ik heb op internet veel goede reacties gelezen over het gebruik van het middel bij konijnen en vandaar dat ik het wilde proberen.

 

Maar misschien dus maar niet doen?

 

Wat is het verband met zonlicht?

Pluis krijgt SS brokken maar overweeg nu over te stappen op SS mature want daar zou minder calcium in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar druppels plassen met veel persen vind ik wel zielig. Ik denk ook niet dat je dat met een voedingssupplement oplost. 

 

Heeft de dierenarts de urine niet onderzocht? Dat is een eenvoudige volgende stap. Ze kunnen het onderzoeken met een stripje en onder de microscoop. 

 

Er kan ook iets anders aan de hand zijn, zoals tumoren in de blaas en/of baarmoeder. Dat had mijn konijn die dezelfde klachten had. Maar blaasgruis of -stenen kan natuurlijk ook.

 

Ik zou dus in iedergeval vragen of de dierenarts de urine wil onderzoeken. Dan weet je wat meer. Nu ga je iets proberen terwijl je eigenlijk niet weet wat er aan de hand is. Slecht kunnen plassen vind ik zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb een potje utine gebracht om te laten onderzoeken maar toen vertelde de dierenarts mij dat de urine van konijnen altijd troebel is en daarom eigenlijk niet op die manier te onderzoeken valt.. iets wat ik ook heel raar vond.

 

de eurologist van huisdierendokter heeft overigens een andere samenstelling:

Samenstelling Eurologist: Lysimachia nummularia, Lygodium japonicum, Gallus endothelium, Astragalus extract, Pinus pinaster, Rhizoma Corydalis, Caulis Akebiae, Herba Pyrrosiae, Plantain (Plantago major L.) extract.

Misschien is die toch beter?

 

Tumoren zouden inderdaad ook kunnen in de blaas. Haar baarmoeder is vorig jaar operatief verwijderd

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, wat raar. Mijn konijn liet bij het onderzoeken een klein beetje urine lopen op de tafel (haar blaas zat erg vol omdat ze dus niet goed kon plassen) en de dierenarts heeft toen wat opgezogen met een pipetje. Hij haalde even een stripje door de urine en de rest werd eerst gecentrifugeerd en daarna onder de microscoop bekeken. Dat duurde niet lang.

 

Je zou even naar een andere dierenarts kunnen gaan. Ik vind het eerlijk gezegd raar dat je dierenarts bij deze problemen alleen maar pijnstilling geeft en verder niks onderzoekt. 

 

Eet je konijn nog wel goed? Bij pijn gaan ze vaak slechter eten of stoppen er mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch even naar een andere dierenarts op zoek gaan. Op de lijst op bunnybunch worden dierenartsen opgenomen die door leden als kundig ervaren zijn. Maar soms tref je het een andere arts in de praktijk die niet kundig is, of zijn er wisselingen in de praktijk waardoor ze niet meer konijnkundig zijn. Misschien wil je in een priveberichtje even aan mij laten weten om welke praktijk het gaat?

 

Konijnen hebben vitamine D uit daglicht (zonlicht) nodig om calcium op te kunnen nemen in het lichaam. Het schijnt dat binnenkonijnen en konijnen die bijv. in schuurtjes of garages wonen daardoor ook sneller tandproblemen, kiesproblemen, blaasproblemen en botontkalking krijgen. Er zijn in ieder geval wat onderzoeken naar gedaan, o.a. naar de invloed van licht bij laboratoriumkonijnen. Daar kwamen deze conclusies uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal dan toch nog even langs een dierenarts gaan om de urine te laten onderzoeken inderdaad, wat raar dat dit niet is gebeurd dan. Ik zal een privebericht sturen met de naam van de dierenarts, maar heb verder telkens dezelfde arts gehad en deze heeft met andere problemen wel heel juist gehandeld geloof ik, ook een operatie goed uitgevoerd, dus weet niet waar het dan aan ligt.

 

Wat kunnen ze concluderen uit enkel het onderzoek met stripje en microscoop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn was de urine goed, en hebben we daarna een echo laten maken. Daar werden de tumoren toen zichtbaar. Een andere optie was om een röntgenfoto te maken, daar zou een eventuele blaassteen op te zien zijn (maar geen tumoren). Omdat je op een echo beide kan zien hebben we besloten een echo te maken. 

 

Maar de eerste stap is dus urineonderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .