Ga naar inhoud

Konijn pas gecastreerd, nu erg druk en wil absoluut geen pijnstilling


KirstenMakkink

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Één van onze rammelaars is afgelopen maandag (09-04) gecastreerd. We hadden hem in de schuur gezet (warmer dan buiten) met een dik laken als bodembedekking, de onderkant van de kattenreismand waar hij in zat en wat handdoeken. Twee dagen na de operatie had hij nog niet veel gegeten en ook niet gepoept, dus hebben we dwangvoer en pijnstilling gehaald bij de da. Inmiddels eet hij weer goed en keutelt en plast hij regelmatig (zo regelmatig dat een schoon laken nog geen vijf minuten kan liggen voordat het al vies is...) 

Doordat hij weer goed eet (ik doe een aantal keer per dag een laagje brokjes in z’n bakje en het is iedere keer leeg) zijn we gestopt met het dwangvoer, maar de pijnstilling doen we nog iedere dag. Helaas gaat dit niet zonder problemen: wanneer hij op z’n rug tegen mijn benen aan ligt en ik het spuitje in zijn bekje probeer te doen, schiet hij weg, waardoor soms maar de helft of minder van de pijnstilling (2 maal daags 0,9 milliliter moet hij hebben) er echt in gaat. 

 

Vandaag heb ik de reismand in zijn eigen hok (buiten) gezet, met een dik laken en een hoekje met alleen wat zaagsel en kranten daaronder. Zodra ik hem in het hok zette begon hij te rennen, springen, graven (in het zaagsel en krabben aan het laken) en hij gooide ook zijn bakje water omver, nadat hij er eerst vol met z’n poten in had gestaan... kan het kwaad dat hij zo druk is? En is het verstandig om het zaagsel in het hok te houden, zodat hij niet alleen maar over de lakens piest? De hechtingen zien er goed uit, aan één van de testikels leken ze een beetje los te raken en er zat een millimeter-klein wondje bij, maar daar zat al een korstje op. Is dat iets om me zorgen over te maken? 

 

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Gr, Kirsten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alles goed gaat, hij eet en drinkt en de tent weer afbreekt zou ik stoppen met de pijnstilling. Pijnstillers is geen kuur, dat is iets wat je kan geven als het nodig is en waar je mee kan stoppen als het niet meer nodig is.

 

Ik ben geen voorstander van zaagsel voor konijnen, daar kunnen ze luchtwegproblemen van krijgen. Zaagsel adviseer ik dus helemaal nooit als bodembedekking, ook niet na een castratie ;)

 

Als het laken niet werkt zou ik kijken of je in de buurt ergens katoenbedding of back-2-nature (papierbedding) kan krijgen. Dat irriteert de wond ook niet, maar is wel beter in het opnemen van vocht dan een laken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je gang. De meeste mensen vinden het wel fijn als er van meerdere leden een reactie komt op een vraag. Je vraagt het hier immers om antwoorden, ervaringen en/of een mening te krijgen van andere konijnenbaasjes. Dan is het wel zo fijn dat er ook een aantal reacties komen, ook al zeggen die allemaal ongeveer hetzelfde. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-4-2018 at 13:21 zei Rian:

Oke, bij deze dan! Pijnstilling is niet meer nodig, daar kun je mee stoppen. Zaagsel kan zorgen voor irritatie aan de wond, dus een handdoek o.i.d. is beter. 

Dankje, pijnstilling zijn we mee gestopt en er liggen lakentjes over het zaagsel heen :)

het gaat goed met ‘m

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@Rian @Evee het is alweer een tijdje geleden en het gaat heel goed met het mannetje. We hebben hem afgelopen weekend in het hok naast de buitenren van de twee vrouwtjes gezet. Ze snuffelen af en toe maar niemand is te opdringerig. Het mannetje was op 9 april gecastreerd, ik ben van plan dit weekend te beginnen het mannetje een aantal keer per dag te ‘koppelen’ aan de vrouwtjes. 

Sinds eergisteren is hij begonnen met strootjes te verzamelen in z'n bekkie. Hij legt ze allemaal in één hoek, heel gestructureerd, een soort nest als het ware. Maken rammelaars ook nesten? Of zegt dit iets over zijn hormonen, en is het daarom verstandiger om te wachten met koppelen?

Alvast bedankt!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou geen korte sessies doen, maar gelijk op neutraal terrein samen zetten en zo lang het goed gaat ook echt samen laten. Kortr sessies zorgen voor veel stress en elke keer dat je ze uit elkaar haalt, doe je een stapje terug. 

 

Rammetjes worden niet schijnzwanger, maar wat slepen met stro en hooi is niet ongewoon voor konijnen :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij doet alvast aan wat binnenhuisarchitectuur voor zijn aanstaande vrouwen, heel charmant van hem b)

Inderdaad op neutrale ruimte in een keer samen zetten, en als het goed gaat niet meer uitelkaar halen. Succes!! Ik ben wel benieuwd hoe de vrouwtjes zich naar elkaar gaan gedragen als hij erbij komt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Sorry, ik had ze niet meer gelezen voordat ik ze bij elkaar ging doen. Gister hebben ze even bij elkaar gezeten, en het mannetje begon wel te rijden op beide vrouwtjes. Later deed een vrouwtje dat ook bij het andere vrouwtje. Is dit normaal gedrag? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .