Ga naar inhoud

Uk heeft e Cuniculi, behandelen of niet? :(


lasavine

Aanbevolen berichten

Hai allemaal,

 

Afgelopen week had Uk een verstopping en daarbij is ze 2 dagen 'duizelig' geweest. Ze was niet stabiel tijdens het poetsen en viel dan om, ook springen lukte haar niet (ze gaat altijd graag op de stoelen in de woonkamer liggen, hier kwam ze niet op). Ik ben afgelopen maandag dan ook direct naar de dierenarts gegaan omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde. We hebben haar dan ook laten testen op e Cuniculi. Van de verstopping is ze inmiddels af, ook is ze niet meer duizelig. Ze is weer het vrolijke konijntje als voorheen:). Helaas kreeg ik vandaag wel het telefoontje van de dierenarts dat ze dus wel e Cuniculi blijkt te hebben. Of die momenteel actief is of slaapt kunnen ze met de bloedwaardes helaas niet zeggen. Nu is het dus de vraag of deze duizeligheid een ontstekingsreactie vanuit cuniculi is geweest, of dat dit toch zwakte was wegens het niet eten tijdens de verstopping. De DA wilt graag direct gaan beginnen met behandelen van cuniculi (Panacur). Ik ben van mening om een konijn dat verschijnselen vertoont inderdaad DIRECT te behandelen met panacur, maar op dit moment is ze al weer 4 dagen verschijnselen vrij, als die duizeligheid überhaupt al hierdoor kwam. en aangezien panacur alleen de symptomen bestrijdt, snap ik niet helemaal of het nuttig is om haar nu een stootkuur te geven. Ik ben eerder bang dat het een aanval uitlokt of haar imuumsysteem verzwakt.. Ook is het niet het makkelijkste konijn wat betreft medicijnen geven, en een kuur van 28 dagen is niet niks.. Ik zie het nu een beetje als een koortslip, het virus is er altijd en een koortslip behandel je met sovirax. maar sovirax smeer je ook niet als er geen koortslip is, toch?! (ik snap dat cuniculi veeeeel naardere symptomen heeft, maar even ter vergelijkingsmateriaal!)

Ik heb natuurlijk het beste met haar voor en als het inderdaad nuttig is om haar nu panacur te geven, doe ik dat zeker! Maar ik wil gewoon niet iets triggeren wat er op dit moment niet is.. Ik ga sowieso morgen langs de DA om te overleggen en medicijnen op te halen, ik wil ze iig achter de hand hebben!

Ik hoor graag wat jullie er van vinden en/of zouden doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om het even simpel uit te leggen. Als je gaat behandelen tegen E.Cuniculi. Dan pak je alleen de "wakkere" zoönose aan. Er zal altijd een deel slapend blijven waar de fenbendrops of panacur niet bij kunnen. Maar als je konijn nu wel verschijnselen vertoonde heb je kans dat er een aantal wakker zijn en die schakel je dan uit. Je zal ze niet juist wakker maken door de fenbendrops. Veel mensen met een konijn met een EC verleden geven vaak vlak voor de enting een onderhoudskuur zodat het niet opvlamt als het konijn ingeënt is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, aan zon reactie heb ik iets! Bedankt! Ik denk dat het dan inderdaad verstandig is haar nu wel een kuur te geven, puur om het wakkere deel weg te werken. Zal tegelijkertijd haar weerstand proberen op te hogen, ik lees veel goeds over dat kruiden elixer. Ga zo naar de da en kijken of ik nog meer kan doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de tabletjes meegekregen van de DA (langer houdbaar en relatief een stuk goedkoper:) ) en ben er mee begonnen. Heb ze net via een spuitje gegeven maar als ik het haar aan kan leren het gewoon op iets te eten is dat wel een stuk makkelijker. Ik ga het morgen inderdaad op een stukje groen aanbieden, thanx voor de tip! Ze lijkt nu in ieder geval geen last te hebben van het spul, dus dat stelt me weer een beetje gerust.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 3 weken later...

Ik las in een ander topic de tip om een rozijntje op het spuitje te prikken, meeste konijnen vinden dat onweerstaanbaar.  Zelf nooit geprobeerd, maar het is het proberen waard?  Of anders iets anders wat het konijn lekker vindt, ikzelf heb altijd ondervonden dat geen konijn appel kan weerstaan, door een schijfje prikken dus.  Anders bruinbrood, of een blaadje favoriet groen.
goede kans dat de geur van de Fenben nu een afkeer geeft, dus ik zou als het niet lukt ook even het spuitje even goed schoonmaken na vullen, wellicht helpt dat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-4-2018 at 23:05 zei Karin de Graaf:

Ik heb echt de fenbendrops en mijn konijn moet het echt niet nog tips hoe ik dit makkelijker kan gaan geven?

 

Konijn in een handdoek wikkelen is de truc die wij hier gebruikte.

 

Spuitje dan snel in de mond en leeg spuiten en daarna een "snoepje" geven zodat ze het ook gaan associëren met iets lekkers.

 

Zo deden wij het hier na heel veel maanden gaat het nu erg makkelijk en laat hij het zo toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .