Ga naar inhoud

Castratie voedster, dwangvoeden lukt niet


AnneRoos

Aanbevolen berichten

Beste allemaal, 

 

Vandaag is roosje 'geholpen',  haar baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd. Het lijkt wel redelijk goed te gaan met haar. Haar 'rompertje' zat haar echt dwars en de dierenarts had goede hoop dat ze wel zou gaan eten als ik het uit zou doen, toen ik tegen de avond belde. Niet dus. Wel zeker 20 keutels gevonden. 

Probleem is: Roosje houdt niet van oppakken, zoals de meeste konijnen. Maar zij voert echt een strijd om leven en dood, wat ik met de hechtingen ook enorm gevaarlijk vind. 

Dwangvoeden zie ik helemaal niet zitten hierom, maar ook haar pijnstillers toedienen morgen: hoe dan?!

Iemand tips? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar inderdaad niet gaan optillen. Je kunt de pijnstillers geven door op je knieën te gaan zitten en dan het konijn daartussen. Zo kun je haar goed fixeren zonder dat ze daarbij teveel kan gaan spartelen. Anders eventueel in een handdoek wikkelen of in een reismandje lokken. Dwangvoeren zou ik echt pas doen als ze morgen nog steeds helemaal niks zelf wil eten. Voor nu gewoon zo veel mogelijk lekkere dingen aanbieden. Meestal gaat een blaadje witlof of een takje peterselie er echt wel in de volgende ochtend. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas liggen de peterselie, wortelloof, witlof, kruiden, brokjes en zelfs de korenbloem - haar favoriet- nog steeds onaangeroerd.

Ik word zo zenuwachtig van die horrorverhalen dat ze nog geen paar uur zonder eten kunnen...

Ze ziet er wel goed uit, keutelt en wast zichzelf. Alleen zit ze in zo'n hoek onder de bank dat ik totaal niet bij haar kan en ze spúrt weg zodra ik ook naar haar kant op kom. Als ik iets van eten haar richting op duw gaat ze grommen. Ze wil echt niéts van mij weten...

Bedankt voor je reactie! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij deden onze nijnen altijd op schoot dwangvoederen of medicijnen toedienen, dan kun je ze in een houdgree-uh, knuffelhouding nemen. Het is echt 1000 keer fijner om het met zijn tweeën te doen waarbij de één de nijn vast heeft en de ander voert.

 

Een efficiënte manier om een in een grote ruimte los lopend konijn zonder veel rennen te vangen is door er een fleece deken overheen te gooien. Die van ons schrokken daar zo van dat ze verstijfden en dan schep je ze zo met deken en al op, heel fijn om ze in een konijnentaco in het deken te houden terwijl je dwangvoedert/medicijnen toe dient, ook.

 

Ik raad de fleecedeken-over-nijn-vang-methode wel aan voor gevallen waarbij je ze echt snel moet grijpen (wegens hechtingen of bij uitbraak), want ze vinden het echt niet leuk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas vannacht ook nog weer helemaal niks gegeten. Dat met de fleecedeken klinkt heel slim! Het probleem met roosje is dat ze de hele tijd in een bepaalde hoek achter de bank blijft zitten, dat ik er echt niet bij kan. Ik had net dwangvoeding aangemaakt, maar ik kan haar echt niet pakken daar. Dan vlucht de naar een andere hoek, maar blijft erachter. Alleen maar knorren als een cavia als ik in de buurt kom. Ik moet ook haar wond controleren, maar jemig hoe dan?! 

Nu is mijn zoon net ook nog ziek wakker geworden, briljante timing...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is helemaal niet ongewoon dat ze nog niets gegeten heeft nu. Het komt echt wel goed, niet te veel stressen.

 

Dwangvoeren op de dag van de castratie doe ik nooit. Mijn ervaring is dat ze dat zelf ook nog niet of nauwelijks eten, maar dat geeft niet. Als het goed is heeft ze dat tot het moment van castratie nog wel gedaan 

 

Vandaag moet ze wel weer gaan eten, al is het maar een paar sprietjes peterselie of een deel van een witlofblad, ook weinig eten zorgt dat de darmen blijven werken. Kijk of ze eventueel het dwangvoer van een lepeltje zelf wil eten, dat scheelt een hoop gedoe. En geef pijnstillers. Haal deze ochtend alles uit de kast qua eten en verwen haar goed. Eet ze zelf iets dan hoef je niet te dwangvoeren. Heeft ze rond de middag (11-12uur) nog niets gegeten en geen intersse dan zou ik wel een kleine hoeveelheid dwangvoer geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een goede! Ik heb haar nu pakken en in haar reismand gedaan. De dierenarts zit nu bij de tandarts haha, maar 9 uur kan ik komen. Ik doe haar bij terugkomst in haar kooi als dat lukt. Ik heb geen idee hoe ik haar dan zou moeten dwangvoeden, maar dan heb ik in ieder geval beter zicht op haar. Ze heeft net wel weer gekeuteld en ziet er eigenlijk wel goed uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je terug met haar naar de dierenarts? Voor wondcontrole of is er iets anders aan de hand?

 

Als ze al gekeuteld heeft is dat helemaal prima, de darmen werken dan nog, geen zorgen dus! Je zal haar toch even moeten pakken of ergens klem moeten zetten (kan ook in reismand) om pijnstillers te geven. En blijf haar verleiden met vers groenvoer, lekkere brokjes en hooi om zelf te gaan eten, ik weet zeker dat ze dat vandaag gaat doen. Al is het maar een paar hapjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de laatste voedster die ik heb laten castreren heb ik gewoon de witlof, wortelloof en peterselie tegen haar mond geduwd (zachtjes natuurlijk, kriebelend), waardoor ze dan geërgerd hapte naar wat haar irriteerde, en het vervolgens op at :'D Zo kreeg ze toch een paar sprietjes/happen groenvoer binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Superlief dat je zo veel en snel reageert en dat je zo lekker relativeert! Echt heel blij mee! 

Ik ga inderdaad terug ivm dat eten en de wond. Die zou ik moeten controleren, maar ik weet niet hoe! 

Mijn man kon gelukkig even 'thuis werken' en even bij onze zieke zoon blijven.

Toen ik belde had ze nog niet gekeuteld (nu minstens 20 in haar reismand!) En ook nog geen hap gegeten. Nu wel héél klein beetje gegeten en dus gekeuteld. Geeft de burger moed. 

Ik ga zo toch nog maar gewoon, misschien kunnen zij nog pijnstilling geven gelijk, scheelt weer strijd. En dus even de wond controleren, want ze zat er gisteren wel aan (terecht).

Nogmaals bedankt, ik meld me later weer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé die laatste was niet verstuurd! 

Dierenarts best tevreden ivm de keutels. wond zag er prachtig uit (maar wat een jaap!). Prikje pijnstilling gekregen en ze verwacht dat ze echt wel weer gaat eten zo, net als Evee hihi. 

En nu as we speak eet ze hooi! Beetje beetje, maar toch.

Ik houd haar even in haar hok, heb ik het beste zicht op zaken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze een beetje eet geeft niets. Zolang ze maar iets eet. Ik ga er vanuit dat ze gezond en fit de operatie is ingegaan, dus een paar dagen wat minder eten kan echt  geen kwaad. Over een dag of 3-5 is ze vast weer helemaal de oude qua eten en keutelen ;)

 

Je hebt trouwens grote kans dat dit nog de keutels zijn van het eten voor de operatie. Voedsel doet er ongeveer 24 uur over om door de spijsvertering van een konijn heen te komen en er als keutel weer uit te "rollen" :'D Ze at gistermiddag en gisteravond niet, en nu pas weer een beetje. Best kans dus dat je vanmiddag en vanavond dus weinig / kleine keuteltjes gaat zien daardoor, en morgen ook nog. Maar dat is normaal en klopt met wat ze binnenkrijgt. Zolang er maar eten in blijft gaan en keutels blijven komen, is het goed, al zijn het kleine beetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb roosje in de loop van de dag wat wortelloof,  zeker 8 takjes peterselie, wat hooi en wat kruiden zien eten. En net weer een stuk of 10 keuteltjes. Ik ben niet ontevreden! Ze ziet er rustig uit, is voorlopig tevreden in haar kooi, ik houd het even klein voor haar. Morgen mag ze er wellicht weer even uit. Bedankt nog voor het medeleven en de adviezen! 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is nog heel rustig, maar eet behoorlijk! Vooral peterselie, telkens als ik dat neerleg is het meteen weg. Wortelloof wil er ook wel in, en een beetje hooi en kruiden nu en dan.  Nog nauwelijks ss brokjes, grappig want daar doet ze normaal een moord voor. Volgens mij doet ze het supergoed, de knapperd! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is inmiddels weer de bootwerker die ik ken en ik zag gisteren zelfs weer een eerste voorzichtige binkie omg. Ik had zeker nog pijnstillers maar die kreeg ik echt niet toegediend. Net een soort houdini joh poeh. Gelukkig voelt ze zich nu op eigen kracht weer goed lijkt het. Fingers crossed dat het zo blijft!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .