Ga naar inhoud

Gedrag konijntje 8 weken.


Silletje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

Sinds gisteren zijn wij de trotse eigenaar van een een super mooi een lief konijntje. Nu heb ik gelijk een vraagje. Het is zo'n   ongelooflijke knuffel. Overal lees je dat ze de eerste dagen heel erg de tijd nodig hebben  om te wennen maar hij ligt al zeker een uur bij me. Eerst op mijn schouder en toen ging hij helemaal gestrekt op mij liggen. Is dit normaal gedrag? 

20180325_221145.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eerlijk... ik vermoed dat je hem zelf bij je gepakt hebt. Ik kan mij niet voorstellen dat een konijntje de eerste dagen helemaal zelf uit zijn verblijf is gelopen, op een bank is geklommen en in jouw nek is gaan liggen. Dat zou echt extreem ongewoon gedrag zijn.

 

Ik raad dat de eerste dagen niet aan, met het konijntje sjouwen. Ik adviseer altijd konijntjes eerst even een paar dagen alleen in het verblijf te laten. Zodat ze zich daar veilig gaan voelen, weten waar alles is, zelfverzekerder worden, ze snappen dat dat hun nieuwe thuis is. Als ze na die eerste dagen/week gewend zijn, en je ziet dat alles goed gaat (dierenarts check gehad, goed eten, goed keutelen) dan pas zou ik ze er eventueel uit laten (zelf, niet optillen, optillen is voor een prooidier zeer stressvol).

 

De eerste dagen kun je natuurlijk wel rustig bij het konijntje in de ren gaan zitten, op de grond (laag dus!) en kijken of hij bijvoorbeeld een brokje wil aanpakken, hem aan je laten snuffelen en misschien zelfs als het een dapper diertje is dat hij als je plat op de grond ligt wel op jouw rug zou klimmen. Maar doe dat alleen vanuit zijn initiatief. Benader hem niet, maar laat hem jou benaderen. Maar optillen of hem gelijk al helemaal los in huis laten lopen, dat zou ik de eerste dagen niet aanraden (tenzij noodzakelijk, optillen zal toch even moeten als je naar de dierenarts gaat ;) )

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me helemaal bij Evee aan. Konijnen horen op de grond te blijven. Mensen denken vaak dat dat wel kan, konijn oppakken, vooral als het beestje nog klein is, maar niet dus. En zeker niet door kinderhandjes, kinderen en konijnen zijn een hele slechte combinatie. Konijnen zijn doodsbang voor kinderen. 

Het beestje is echt nog piepjong. Bij een dierenwinkel gekocht? Eigenlijk horen ze nu pas uit het nest weg te gaan, hij zal dus al eerder uit het nest weggehaald zijn. Triest.

Verder is een konijn alleen heel zielig. Konijnen zijn groepsdieren en horen niet alleen te zijn. Je ziet nu al dat hij niet alleen wil zijn, maar mensen zijn geen vervanging voor een konijnenmaatje. Zo gauw het kan kun je hem laten castreren (vraag een goede dierenarts even wanneer dat kan) en dan kan hij na een aantal weken een leuke vriendin uit zoeken, ik zou je willen adviseren om naar een opvang te gaan voor een leuke voedster, daar hebben ze veel meer verstand van konijnen, hun gedrag en karakter dan zo'n op winst beluste dierenwinkel die het niks interesseert of iemand de beestjes koopt voor slangenvoer of iets anders. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties. Hij komt wel al zelf uit zijn hok en is heel nieuwsgierig. Oppakken doen we niet meer. Mits het niet anders kan. Op de dag dat wij hem op mochten halen was hij precies 8 weken. En nee hij komt niet uit de dieren winkel maar van hobbyfokker van dit ras. Vind het wel jammer dat u er direct vanuit gaat dat hij te vroeg bij zijn moeder zou zijn weggehaald. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee oppakken doen we niet meer. Al doende leert men haha. Hij zit nu nog gezellig bij ons binnen. En zijn hok staat een groot deel van de dag gewoon open. Hij komt er echt al zelf uit en kan dan gewoon los door de kamer lopen. We hebben de woonkamer knabbelproef gemaakt. Het is ook de bedoeling dat zodra hij naar buiten gaat dat er een maatje voor hem bijkomt. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .