Ga naar inhoud

Hooi-advies gevraagd


BaasjevanBakkes

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Vraagje! Lynn is vorige week overleden en wij zijn er inmiddels achter dat dit te maken heeft gehad met een vernauwing van de dikke darm naar de endeldarm (tumor?.. geen idee, konden we niet zien zonder autopsie) waardoor er iedere keer keutels bleven steken, gas - verstopping - lamlendig - wormen. Lynn had ook nog een fikse blaasontsteking. Ook door het vele persen, omdat ze wel aandrang voelde, maar niet "echt" goed kon poepen heeft ze waarschijnlijk veel kracht gezet op haar darmkanaal, met alle nare gevolgen.... Lynn hebben we ontwormt en Jopje heb ik me behandeld voor 3 weken met Panacur. Ik zag nu net dat de keutels van Jopje een stuk zwarter zijn en ook kleiner dan normaal. 

 

Jopje vertikt het om hooi te eten naar behoeven (af en toe gaat er wel wat in, maar het is altijd al wel een moeilijke hooi eter geweest). Ook de SS ging er niet meer in en ben sinds gister over gegaan op een andere brok van TROVET. Hier heeft hij duidelijk meer interesse in. Ook eet Jopje zijn groentjes prima, wilgentakken zijn ook de bom om op te knagen en ook de weerstandmix en peterseliestronkjes (uit de webwinkel hier) gaan er prima in. 

 

Ik heb de volgende hooisoorten geprobeerd (proberen jullie niet te lachen!)
* Hooi van de boer grof

* Hooi van de boer fijn

* Beaphar +

* Barn-i Alle soorten --- Rozenbottel = pepermunt gaat er wel redelijk in

* Timmothy van SS

* Timmothy van Vitakraft (nu uit de handel)

* Kruidenhooi van Jumper eigen merk

* Weidehooi van Lonneke van de konijnenherg

 

Het is een drama met meneer op dit moment! Ik heb hem al op hooi gezet ipv stro zodat overal waar hij komt hooi ligt haha. Ook ben ben ik nu de Meadowloops aan het verpulveren (die eet meneer ook heel graag, krijgt er maar 2 per dag) en strooi deze over het hooi. Hij snuffelt, maar trapt er niet in.. Iemand de gouden tip?

 

Zouden die kleine keutels kunnen komen doordat hij gewoon weinig ruwvezel binnen krijgt? Hoe zou ik dit aan kunnen pakken? Heeft het wat meer tijd nodig? Met Lynn samen at hij wel en ruim een hooiruif per dag. Kan het komen doordat hij eenzamer is, dat ze er niet meer is?? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over het gras: Gras moet weer gaan groeien, die tijd is nu ongeveer begonnen. Wij hebben ook 6 konijnen maar het gras is er nog wel, we moeten wel meerdere keren per jaar bijzaaien en zorgen dat ze er niet meteen in kunnen gaan graven. We leggen er panelenrennen plat overheen op de plaatsen waar we nieuw gras gezaaid hebben. Pas als het gras weer bijgegroeid is, halen we die panelenrennen weg. Gras zaaien, potgrond erop, nog een doos graszaadjes erop, en klaar. Zo doe je telkens een stuk. Het is veel werk, maar dan heb je wel gras in de tuin. Echt mooi zal het niet meer worden, maar dat wist je al met konijnen in de tuin :'D

 

Gras ter vervanging van hooi: nee dus. Vooral het eerste gras dat nu gaat groeien, zal wat dunne poep gaan veroorzaken omdat het heel eiwitrijk is en omdat ze er vaak teveel van eten ineens, na een grasvrije periode zeg maar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel weegt hij?

 

Je hebt al heel wat geprobeerd! Zelf geef ik op het moment de natures best bergweidehooi, en daar meng ik dan een handje kruiden door. Dat gaat er bij alle vier goed in. Het is redelijk groen, geurig hooi. Ik heb eigenlijk alle andere soorten die ik in de webwinkel verkoop wel geprobeerd, het barn-i kruidenhooi en de natures best bergweide hooi kwamen als beste uit de test, bij mijn testpannel ;)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Jopje weegt op dit moment 2,1 kg. Hij is een mix van een rus en een NHD denken we en altijd rond de 2 kg. Jopje is ook niet afgevallen, integendeel. Vrat alles voor de neus van Lynn op en nu zij er niet meer is... Eet hij dus ook minder. Misschien toch doordat zij is overleden? Aankomende maandag gaan we op zoek naar een vriendin voor hem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn zijn keutels nu hij Trovet eet wel weer de normale grootte? Als ze slecht/geen hooi eten worden de keutels zwart, soms ook iets kleiner. Als het echt minikeutels zijn is het natuurlijk een ander verhaal.

 

Samen met een ander konijn eten kan een groot verschil maken. Ik heb 1 koppel dat prima hooi eet. Toen ik een van mijn andere konijnen aan dat koppel gekoppeld had (haar vriendje was dood gegaan) ging zij opeens lekker hooi mee-eten. Een half jaar later heb ik haar uit het groepje gehaald (de voedsters gingen vechten) en toen at ze weer minder hooi. 

 

Ook kan een konijn dat (tijdelijk) alleen komt te zitten zich eenzaam voelen en daardoor slecht gaan eten. 

 

Zolang het niet extreem is en hij het verder wel goed doet zou ik gewoon kijken of het met een maatje er bij weer beter gaat. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Gerrie jaaaa! Al een week zelfs haha! Ik kreeg wel deze mail van Aniek:

 

Goedemorgen Babs,
 
Even een kleine update..
Jiske kwam nog niet echt los en Bruintje en Jopje vonden elkaar reuze interessant via het gaas, daarom toch nog is besloten Bruintje erbij te zetten, maar in een ren verder van dat ze kent. Dat ging dan ook ineens heel anders en Jopje kwam helemaal los haha!
Gezien Jopje zelf zijn maatje mocht kiezen heb ik besloten Jiske en Bruintje bij hem te laten zitten, daar die dames elkaar kennen is dat geen probleem en ik heb hem verteld dat hij zelf mag kiezen. Nou hij neemt het er van hoor, dan even op die rijden en dan weer op die, dan die even wassen dan die. Hij houdt het spannend, het lijkt wel zo’n dating show haha! Maar meneer zal de juiste keuze straks maken, dat weet ik zeker! 
 
Met vriendelijke groet,
Aniek

Moest er zo hard om lachen. Ouwe charmeur! :lol:

 

  • Haha 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .