Ga naar inhoud

Slechter Poepen door antibiotica


Cor

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Zoals gemeld in dit topic krijgt ons konijn momenteel een antibiotica behandeling vanwege een vermoedelijke blaasontsteking.

 

Hij krijg hier voor het antibiotica Sulfatrim en in de bijwerkingen staat dit:

 

"

BIJWERKINGEN
Sulfonamides kunnen diverse overgevoeligheidsreacties geven, of
symptomen van gastrointestinale aandoeningen laten zien doordat
ze de normale darmflora veranderen.
Oprispingen kunnen voorkomen bij vogels.
Stimulering van het centraal zenuwstelsel en myelinedegradatie
zijn gezien bij zeer hoge doseringen.
Alle vermoedelijke bijwerkingen en vermoedens van gebrekkige
effectiviteit dienen te worden gemeld aan de registratiehouder
of de Engelse diergeneesmiddelautoriteiten.

 

 

Wat wij dus merken is dat Binkie sinds hij dit krijgt minder eet en minder poept (hij eet nog wel hoor en poept ook alleen minder). Tevens zijn keutels kleiner en oogt hij wat minder actief / duffer

De witlof eet hij beter dan zijn brokken in ieder geval.

We vroegen ons af of dit nu geen heel groot probleem geeft? Aangezien de darmen van een konijn nooit stil mogen te komen liggen.

De kuur zou 7 dagen moeten duren in dit geval tot a.s. dinsdag als we stoppen keutelt hij dan weer snel normaal en zijn er nog zaken die we momenteel kunnen doen voor hem?

 

We wilden ook zijn onderkant gaan wassen morgen is het verstandig om dit als nog te doen? Het is absoluut geen stress konijn dus in dat op zich is het geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine keutels / minder keutels / andere vorm keutels kunnen zeker door medicijnen komen. Ook laten sommige konijnen de blindedarmkeutels liggen als ze medicijnen krijgen. Dus het kan zeker kloppen. Geen keutels is natuurlijk niet goed. Als een konijn iets eet doet het er ongeveer 24 uur over om tot een keuteltje gemaakt te worden. Dus als hij nu prima witlof eet en een paar brokjes is dat voor nu geen probleem, lekker veel witlof voeren dan zou ik zeggen ;) . Dat het minder keutels zijn als hij minder eet is ook logisch. Hopelijk knapt hij snel op van de blaasontsteking, en eet (en keutelt) hij dan weer als vanouds! 

 

Hier vind je meer info over konijnenkeutels:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/konijnenkeutels/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stop in ieder geval nooit zelf met antibiotica zonder overleg met de dierenarts ivm resistentie. 

 

Ik zou hem ook zoveel mogelijk dingen geven die hij lekker vindt. Hopelijk gaat het na de kuur weer beter met zijn eetlust. Mocht je je echt zorgen gaan maken als hij serieus weinig gast eten en weinig keutelen, neem dan contact op met de dierenarts. Misschien krijg je dan medicijnen om zijn darmen te stimuleren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips.

 

Het eten gaat nog wel redelijk alleen heeft hij vandaag wel vrij weinig keutels gelaten.

 

Ik zet nu een schaal met wortel loof voor zijn neus en daar begint hij direct aan.

 

Hij oogt ook wel wat minder actief dan normaal zal ook wel door de medicijnen komen is onze gok.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond heeft hij flink veel wortelloof, witlof en ook normaal voer op en vanochtend lag er een redelijke hoeveelheid keutels.

Ook hem ik hem horen en zien drinken en eet hij zijn hooi.

 

De keutels ogen alweer wat normaler alleen af en toe wel een paar die aan elkaar plakken (niet echt diarree)

 

Net zijn pootjes en onderkantje gesopt en daar kwam best veel viezigheid vanaf. Ging redelijk makkelijk in een babybadje met zijn voorpootjes op het randje en een klein laagje water.

 

Hij is nu ook weer wat actiever dus alles lijkt de goede kant op te gaan.

 

Bedankt allemaal voor de goede tips!

 

Trouwens @MetaFleurOlivier van onze vorige dierenarts kreeg ik altijd te horen dat probiotica niet helpt bij konijnen omdat die een hele andere bacterie huishouding hebben als ons.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat inderdaad beter hoor maar nog niet als vanouds.

 

Ook niet gek met die medicijnen.

 

Maar zolang die zo nu en dan wat eet, drinkt en poept is het in orde.

 

Met "truukjes" zoals een stukje gedroogd appel tussen zijn korrels gaat hij ook zijn korrels eten krijgen we genoeg bij hem binnen.

 

Dinsdag is zijn kuur antibiotica afgelopen en zal het vast snel weer beter gaan met zijn eetlust.

 

Er is geen druppel pies te bekennen dus lekker doet hij niet. We houden nog even zijn onderkant in de gaten vanwege de eventuele urine brand maar het lijkt allemaal in orde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren Binkie zijn onderkant bekeken en hij is echt kurk droog dus lekken van pies doet hij zeker niet en van urinebrand is ook niks meer te bekennen.

 

Enkel wat klitten van haren die we er eens goed uit moeten kammen.

 

Gisteren zijn laatste Fenbendrop gehad en morgen zijn laatste antibiotica.

 

Vraagje, als hij niet lekt met plas en daarna normaal plast en geen urinebrand heeft kunnen we toch aannemen dat hij geen blaasonsteking heeft?

 

Hij plast trouwens normaal in zijn pieshoek en hij houdt het ook op als hij buiten zijn hok is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Cor,

 

Dat is niet helemaal uit te sluiten. Wil je het zeker weten zou ik toch urine laten checken. Ik heb binnen konijnen en maak altijd de bak schoon waar ze normaal in plassen. Daar plast ze dan en kan ik het opzuigen in een pipetje of spuitje. 

Mijn konijn heeft zo vaak blaasonsteking gehad dat ik het niet meer kon bijhouden (geopereerd inmiddels), maar die liet pas merken dat ze pijn had toen het al een fikse blaasontsteking was. 

 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Dit is al gebeurd en daar kon (zover ik het begreep) niet 100% gezien worden via de microscoop of dat hij nu blaasontsteking had. Ze zag "cellen" wat er op wees.

 

Gruis zag de dierenarts in ieder geval niet maar zouden nog blaasstenen kunnen zijn ook.

 

Wat voor test zou dan moeten gebeuren om zekerheid te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké die van mij heeft het enkel onder de microscoop bekeken.

 

Misschien eerdaags nog maar langs dan voor de extra zekerheid alleen dan vragen we van te voren wel of ze dit kunnen testen op deze manier.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .