Ga naar inhoud

Hooi eten


JUULZxo

Aanbevolen berichten

Hi,

Mijn konijntje is 8/9 jaar oud (soms twijfel ik of ze 10 is. Ik ben tel kwijt geraakt, oeps). Ze krijgt elke dag groente & vers water. Hooi gebruik ik als bodembedekker (vanwege zere hakjes) en ze heeft ook nog een ruif met hooi. Toch heb ik het gevoel dat ze weinig hooi eet. Haar keutels zijn donker van kleur en klein. Ze heeft een  voerbakje met gemixt konijnenvoer en supreme science door elkaar heen (ben laatst naar de dierenarts gewees en kreeg een folder meer, daarin stond in dat je niet zomaar van konijnenvoer mag veranderen, dus daarom gemixt). Hoe zorg ik ervoor dat ze meer hooi eet? Verder heeft ze onbeperkt vrijheid, het deurtje van haar hok is altijd open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je je eigen topic gegeven, zodat je hier wat meer gerichter advies kunt krijgen. 

 

De voersoorten mixen is inderdaad heel goed! De keutels klinken niet heel fantastisch, dus meer vezels eten is wel heel belangrijk. Dan ben je met science selective voeren wel al op de goede weg. Qua hooi zou je nog verschillende soorten kunnen proberen, zoals hooi van de boer, weidehooi, Timothy hooi of hooi gemengd met kruiden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt ze niet teveel biks zodat ze minder interesse heeft in het hooi? Een klein handje biks per dag (of 2x per dag, hangt af van formaat konijn) is al voldoende, hier eten ze dat in een keer op, de rest van de dag eten ze dan genoeg hooi. Als ze de hele dag brokjes tot haar beschikking heeft zal ze die kiezen boven het hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Rian:

Krijgt ze niet teveel biks zodat ze minder interesse heeft in het hooi? Een klein handje biks per dag (of 2x per dag, hangt af van formaat konijn) is al voldoende, hier eten ze dat in een keer op, de rest van de dag eten ze dan genoeg hooi. Als ze de hele dag brokjes tot haar beschikking heeft zal ze die kiezen boven het hooi. 

Ik heb van de week timothy hooi gekocht en weidekruiden. Dit heb ik gemengd met kruidenhooi en in haar hooiruifje gedaan. Ze heeft ss brokjes gemixt met haar oud voor (voor de overgang). Ik heb gemerkt dat ze alleen haar oude voer eruit pikt en heel soms 1-2 staafjes van ss. Als ik de ss brokjes oplos in water en een papje maakt, dan lust ze dit wel, heel gek. Ik maak het papje in de ochtend en avond + ze krijgt nog groente in de ochtend & avond. Zou het kunnen dat ze liever niet uit het hooiruifje eet? Of idd teveel biks & misschien groente? Het papje is weinig (20 staafjes ongv) & haar voerbakje is niet vol ofzo. Als ze dit ook niet lust dan koop ik het hooi van ss (laatste keuze, als ze dit niet lust, dan weet ik het ook niet meer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de overstap naar SS biks hoef je niet te mengen. SS is kwalitatief een prima bikssoort waar je konijn probleemloos op kan over stappen. Het staat ook op de zak als ik me niet vergis. Dan gaat ze vanzelf wel SS biks eten. De hoeveelheid lijkt me prima. Ik zou geen papje meer maken.  

Konijnen eten over het algemeen ook uit een ruif prima hooi, vaak met geweld als het er niet zo makkelijk uit komt, dus daar ligt het denk ik niet aan. 

Ik weet nog wel een laatste redmiddel wat hooi betreft ;) Hooi van de boer! Daar zijn konijnen over het algemeen heel gek op. Ik merk wel (en dat was ook al toen ik nog hooi uit zak voerde) dat ze alles wat er na een dag nog niet opgegeten is, vermijden. Ik haal het oude er dan uit en leg dat ergens in hun verblijf neer, dan gaan ze er meestal nog wat aan knabbelen en overheen lopen en poepen, dan ruim ik het een dag later op. Vers hooi is dus echt een must. Hooi van een boer kun je halen bij een boer die koeien of paarden heeft. Ze hebben het hooi in grote balen in een opslag liggen, dus je moet wel plaats hebben voor een grote baal ergens in huis/schuur/garage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Rian:

Voor de overstap naar SS biks hoef je niet te mengen. SS is kwalitatief een prima bikssoort waar je konijn probleemloos op kan over stappen. Het staat ook op de zak als ik me niet vergis. Dan gaat ze vanzelf wel SS biks eten. De hoeveelheid lijkt me prima. Ik zou geen papje meer maken.  

Konijnen eten over het algemeen ook uit een ruif prima hooi, vaak met geweld als het er niet zo makkelijk uit komt, dus daar ligt het denk ik niet aan. 

Ik weet nog wel een laatste redmiddel wat hooi betreft ;) Hooi van de boer! Daar zijn konijnen over het algemeen heel gek op. Ik merk wel (en dat was ook al toen ik nog hooi uit zak voerde) dat ze alles wat er na een dag nog niet opgegeten is, vermijden. Ik haal het oude er dan uit en leg dat ergens in hun verblijf neer, dan gaan ze er meestal nog wat aan knabbelen en overheen lopen en poepen, dan ruim ik het een dag later op. Vers hooi is dus echt een must. Hooi van een boer kun je halen bij een boer die koeien of paarden heeft. Ze hebben het hooi in grote balen in een opslag liggen, dus je moet wel plaats hebben voor een grote baal ergens in huis/schuur/garage.

Ah dankje! Ik ga binnenkort even kijken. Ik woon vlakbij rotterdam, dus ik hoop dat ik een boer kan vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam vanochtend bij mijn konijntje kijken en haar hooiruifje was leeg! Dus ik hoop dat ze het hooi eet. Ik zie haar afentoe wat knabbelen, maar ook trekt ze met alle geweld het hooi eruit zonder te eten ugh. Dus ik hoop dat ze nog steeds goed eet. Ik kijk het even aan;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .