Ga naar inhoud

Af en toe diaree


Kellyvh

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Sinds kort heb ik een konijn (hij is van september, dus vrij jong) en ik vroeg mij af of het normaal is dat hij af en toe zachte (die aan elkaar plakken) keutels heeft (toch wel dagelijks)?

-Doorgaans zijn zijn keutels wel normaal.

-Hij eet en drinkt normaal, dus ziek gedraagt hij zich niet.

-Ik ben ook nog nooit van voeding verandert en ik geef ook niks van groenten of fruit.

26942372_1553296251453206_693091745_o.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een schatje (l) Misschien krijgt hij te veel brokjes? Ik denk trouwens dat je blindedarmkeutels bedoeld? Dit zijn van die trosjes (Google maar eens op foto’s, dan weet je het gelijk) Mijn konijnen hadden hier ook vaak last van maar sinds ik hun eten echt afweeg hebben ze hier vrijwel geen last van. Waarschijnlijk overbodig maar hooi moet wel onbeperkt gegeven worden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Newby1981:

Wat een schatje (l) Misschien krijgt hij te veel brokjes? Ik denk trouwens dat je blindedarmkeutels bedoeld? Dit zijn van die trosjes (Google maar eens op foto’s, dan weet je het gelijk) Mijn konijnen hadden hier ook vaak last van maar sinds ik hun eten echt afweeg hebben ze hier vrijwel geen last van. Waarschijnlijk overbodig maar hooi moet wel onbeperkt gegeven worden.

Hoi!

Inderdaad, het zijn trosjes!

Hier onder is er een link gegeven over de keutels, ik geef hem waarschijnlijk teveel brokken. Dus ik zal vanaf nu zijn eten ook maar afwegen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Evee:

In dit artikel staat uitkeg over keutels met foto's:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenkeutels/

 

Hoeveel / wat voor eten geef je het konijntje?

Hoi!

Ik geef voeding voor jonge konijnen (Optima). Maar ik heb bij de oorzaken gekeken op de link en het zal zijn door teveel brokjes. Bedankt voor de snelle antwoorden! Ik zal vanaf nu zijn voeding afwegen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn blindedarmkeutels hoort hij op te eten. Daarin zitten heel veel belangrijke voedingsstoffen voor hem. Laat hij ze liggen, dan krijgt hij teveel voer.

Buiten de voedingstips, wordt hij gauw gecastreerd en gekoppeld aan een leuk vrouwtje uit een opvang? Konijnen alleen zijn erg eenzaam. Opvangen zitten vol met lieve diertjes die gedumpt zijn omdat hun eigenaar ze niet leuk genoeg meer vond. 

Ik zie hem op de foto in een kooi zitten met zaagsel als ondergrond. Zaagsel is vies spul waar ze ziek van kunnen worden. Beter kun je overstappen op aubiose/hennepvezel als ondergrond. 

Heeft hij ook mogelijkheid om uit de kooi te komen zodat hij altijd lekker kan spelen en rondrennen? Een konijn hoort eigenlijk niet in een kooi. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Rian:

Zijn blindedarmkeutels hoort hij op te eten. Daarin zitten heel veel belangrijke voedingsstoffen voor hem. Laat hij ze liggen, dan krijgt hij teveel voer.

Buiten de voedingstips, wordt hij gauw gecastreerd en gekoppeld aan een leuk vrouwtje uit een opvang? Konijnen alleen zijn erg eenzaam. Opvangen zitten vol met lieve diertjes die gedumpt zijn omdat hun eigenaar ze niet leuk genoeg meer vond. 

Ik zie hem op de foto in een kooi zitten met zaagsel als ondergrond. Zaagsel is vies spul waar ze ziek van kunnen worden. Beter kun je overstappen op aubiose/hennepvezel als ondergrond. 

Heeft hij ook mogelijkheid om uit de kooi te komen zodat hij altijd lekker kan spelen en rondrennen? Een konijn hoort eigenlijk niet in een kooi. 

Het voer ga ik nu mindere, dus ik neem aan dat dit al gelijk merkbaar gaat zijn? 

Gecastreerd wordt hij van zodra hij oud genoeg is. Hij heeft gezelschap hier van een ander konijntje en komen zeer goed overeen (heel lief om te zien!).

Ik zal ook zo snel mogelijk het zaagsel vervangen, want een ziek konijntje wil ik natuurlijk niet!!

En hij heeft uiteraard plaats om rond te rennen, hij heeft de mogelijkheid om uit zijn kotje te komen en wat rond te crossen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Rian:

Oke helemaal goed. 

Zit je rammetje nu samen met een ander of kunnen ze niet bij elkaar? Anders heb je straks een nestje met alle gevolgen van dien! Gauw uitelkaar halen en dan koppelen in een neutrale ruimte een week of vier na zijn castratie.

Ja nou... dat is het gekke (vond ik), het zijn allebei mannetjes. We hadden eens gekeken of ze goed overweg konden en het ging perfect! Ze slapen samen en huppelen samen rond als ze bij elkaar zijn (enkel onder toezicht).

Ze zijn allebei nog vrij jong dus ik weet niet of ze altijd goed met elkaar om blijven gaan eens ze ouder worden? (Controle of het ook echt allebei mannetjes zijn is ook gebeurt.)

(Deze foto is van vorige week ongeveer)

26613196_1539829036133261_874675623_o.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze leeftijd gaat dat meestal nog wel goed. Maar rond een maand of 5-6 gaan ze vechten. Op tijd laten castreren en heel veel ruimte geven (geen kooi maar echt een groot verblijf, ik zou zelfs adviseren om meer dan de 4 vierkante meter permanente leefruimte te geven) kan helpen, maar de kans is heel klein dat het goed blijft gaan. 

 

Als het mis gaat moet je er of een af staan bij een opvang en een voedster waar het mee klikt adopteren of zorgen dat je 2 aparte verblijven hebt groot genoeg voor een koppel en ze beiden een vriendin geven.

 

Karakter is heel erg belangrijk bij konijnenkoppels, de kans dat je met 2 willekeurige rammen een match hebt die goed gaat is schat ik in tussen de 1-5%

Niet groot dus. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat die lichte een ram is? Een veel fijner kopje.. .dat wijst meestal wel op een voedster. Je ziet het verschil wel duidelijk, de donkere heeft een grove kop, dat is wel een echte rammenkop. Maar die andere? Ik betwijfel het en zou het dus echt even HEEL goed laten checken bij de dierenarts. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ram heeft idd meestal een bredere kop, maar hoeft niet. Bij mijn konijnen is het precies omgekeerd; mannetje een smalle kop en vrouwtje een dikke brede ;) Mijn dierenarts verbaast zich er ook elke keer over met de entingen, haha.

 

Hopelijk eet je konijn snel z'n blindedarmkeutels weer op! En ik hoop dat de twee maatjes zullen blijven, al is de kans idd heel klein helaas, dus goed in de gaten houden! Een vriendin van mij had ook twee jonge mannetjes in een heel groot verblijf (intussen meer dan 12 jaar geleden denj ik) en dat ging in het begin supergoed, maar toen ze gingen puberen werd het echt oorlog met vechten tot bloedens toe en ze heeft ze uiteindelijk uit elkaar moeten halen... In het begin lagen ze ook altijd tegen elkaar aan en elkaar likken enzo.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, kan best zijn, ik heb zelf geen ervaring met rammen met een smalle kop en voedsters met een brede kop, maar buiten dat vind ik het wel echt belangrijk dat deze dieren gecheckt worden op geslacht. Gewoon even laten doen bij een dierenarts, alleen dan heb je zekerheid. 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .