Ga naar inhoud

Abces/bult in hals


JUULZxo

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb gemerkt dat mijn konijn een soortvan bult in haar hals heeft. Het lijkt alsof de bult voor haar rechter poot hangt. Ik heb net een afspraak gemaakt bij de dierenarts om 4 uur. Mijn konijn is al best oud (10 jaar). Wat kan ik verwachten? Moet mijn konijn geopereerd worden of krijgt ze medicijnen mee?

Groetjes Julia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrijdagmiddag langs de dierenarts geweest en mijn konijn heeft dus een abces en haken op de kiezen. Ook werd ze gewogen (2.5 kilo) Ze wordt vrijdag geopereerd en haar kiezen worden ook gelijk behandelt. Ik heb een zakje critical care mee gekregen & pijnstillers. Ze moet rond de 2.7/8 kilo wegen. De dierenarts heeft laten zien hoe ik moet dwangvoeren met een spuit. (4 tot 6 keer per dag voeren) Vrijdagavond heb ik nog 1 spuit gegeven, zaterdag totaal 4 (2x ochtend en 2x avond, ik werk op die dag van 1 tot 7) en zondag heb ik maar 1 spuit gegeven omdat het zakje op was. Ik ga maandagochtend nog een zakje halen en geef het gelijk 2x in de ochtend. Ik heb haar zondagavond gewogen en ze is nog steeds 2.5 kilo. Nu ben ik een beetje gestrest en zenuwachtig omdat ze nog niet aangekomen is en vrijdagmiddag wordt ze al geopereerd. Vanaf wanneer kan je zien dat een konijn aangekomen is? Ik houd haar goed in de gaten, maar ben nog steeds zenuwachtig voor vrijdag. Ik zit nog op school en mijn ouders werken overdag en ik probeer later naar school te komen en eerder naar huis te gaan. Verder probeer ik haar minimaal 6 spuiten op een dag te geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan als het zakje op is ook wat brokjes van haar weken. Misschien wil ze dat ook wel eten. Harde dingen kauwen doet nu heel erg zeer. Dus als ze wel zachte dingen wil eten kan je dat haar voorschotelen. Mijn konijn kon onlangs door zo'n abces ook niet meer goed eten. En de kiezen prikten daardoir in zijn wang wat erg pijnlijk was. Maar toen ik geweekte brokjes aanbood at hij dat wel netjes op. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Domino:

Je kan als het zakje op is ook wat brokjes van haar weken. Misschien wil ze dat ook wel eten. Harde dingen kauwen doet nu heel erg zeer. Dus als ze wel zachte dingen wil eten kan je dat haar voorschotelen. Mijn konijn kon onlangs door zo'n abces ook niet meer goed eten. En de kiezen prikten daardoir in zijn wang wat erg pijnlijk was. Maar toen ik geweekte brokjes aanbood at hij dat wel netjes op. 

Dankjewel voor je reactie, ga ik proberen! De dierenarts heeft een proefzakje supreme science gegeven, dus ben benieuwd of ze het lust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je konijn aankomt van 2,5 naar 2,7 of 2,8 kg zul je niet zien, maar je kunt het beste samen met je konijn op de weegschaal staan, zo doen wij het. 
Eerst ga je er zelf op, schrijf je gewicht op, daarna met konijn, dan trek je je eigen gewicht af van het totaalgewicht. 

Succes met dwangvoeren, het is vaak niet makkelijk, als je nog tips nodig hebt kun je hier altijd terecht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Rian:

Of je konijn aankomt van 2,5 naar 2,7 of 2,8 kg zul je niet zien, maar je kunt het beste samen met je konijn op de weegschaal staan, zo doen wij het. 
Eerst ga je er zelf op, schrijf je gewicht op, daarna met konijn, dan trek je je eigen gewicht af van het totaalgewicht. 

Succes met dwangvoeren, het is vaak niet makkelijk, als je nog tips nodig hebt kun je hier altijd terecht!

Dankjewel, als ik op haar rugje en kontje kriebelt dan likt ze heel gek haar vacht of mijn hand. Als ik haar de spuit voorhoud en haar tegelijkertijd kriebelt, dan likt ze automatisch het voer op. Gelukkig gaat dit veel makkelijker en is er ook minder gedoe en stres. 

Is het eigenlijk wel mogelijk om tot vrijdagmiddag (dan wordt ze geopereerd) 200/300 gram aan te komen? Is dat niet een beetje te kort?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is denk ik te kort, maar het zal echt niet veel uitmaken, die paar honderd gram. De medicatie die ze voor/tijdens haar operatie krijgt wordt berekend op het gewicht waarop ze binnenkomt, dus op dat moment. Ze moet die dag wel goed gevuld (maag en darmen) zijn voordat ze gaat slapen, dus een vol buikje is heel belangrijk. Ik denk eigenlijk ook dat ze dat waarschijnlijk bedoelen ipv het aankomen in gewicht voor haar operatie. 

Heel veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, oke dankje! Het is nog misschien ook nog vroeg om te zeggen of ze aankomt, ze heeft nog 3 dagen. De dierenarts zei ookal dat we haar moeten voeren op de dag van de operatie. Ik denk dat ik haar vrijdagochtend nog 1 of 2 spuiten geef en misschien nog een snoepje erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Vrijdag is de operatie. Alleen 1/2 dagen geleden heb ik gevoeld aan de buik van mijn konijntje. Ik vond het buikje best hard aanvoelen. Ik ben maandag al naar de dierenarts geweest en gevraagd wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik had een vermoede dat het gas of een verstopping is (na het opzoeken van infoematie op internet). De dierenarts zei dat ookal. Als ik aan het buikje voel dan voelt het net als een ballon, ik kan zegmaar moeilijk met mijn vingertoppen zachtjes indrukken. Ze drinkt goed en eet iets minder. (vanwege haken op de kiezen & na de operatie wil ik haar alleen nog maar supreme science geven). Verder eet ze een blad andijve (in de ochtend de helft van het blad en in de avond de andere helft van het blad) en haar lievelings snack gewoon op. Ik zet haar iedere avond op de bank, zodat ik haar dwangvoer wat makkelijker kan geven zonder stress en verder aai ik haar gewoon. Ze ligt of zit (ik zie wel een soortvan bolling van haar rug) dan gewoon rustig op de bank. Ik heb in haar hok een kettingkeutel ( 6-7 cm) gezien en verder keutels (ze zijn wat ietsjes kleiner dan normaal). Nu maak ik mij zorgen of ik weer terug moet naar de dierenarts of moet wachten op vrijdagmiddag (de dierenarts zei dat ze dan helemaal gecontroleerd wordt voordat ze gaan opereren). Ze weegt trouwens nog steeds 2.5 kilo en ik merk niet dat ze 200/300 gram aangekomen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hi,

Ik wou nog even melden hoe t met mijn konijntje is. Ze is 2 weken geleden naar de dierenarts geweest en ze hebben haar onderzocht. De bult in haar hals blijkt een vetbult, en als ze haar gingen opereren, dan zou ze er alleen maar meer last van hebben. Verder hebben ze haar kiezen bijgewerkt (ze had een wond in haar mondje, dus ze krijgt antibiotica nu). Ze is weer vrolijk & actief en huppelt weer de woonkamer door. Ze poept (inmiddels de woonkamer ondergepoept en geplast haha) en eet weer goed! Over 2/3 maanden is er een nieuwe afspraak voor haar kiezen, voor controle. Nog bedankt voor alle reacties:$

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .