Ga naar inhoud

Advies sterilisatie voedster


Stiphup

Aanbevolen berichten

Ik ben hier net nieuw en ik denk dat jullie deze vraag al een keer eerder hebben gehad maar ik ga hem toch stellen.

ik heb twee voedsters van 10 maanden oud. 

Ik ben weg op ze, mijn man en mij dochters zijn weg van ze. Ze zijn ook heel leuk en lief naar elkaar. Totaal geen ruzie, ze kruipen altijd bij elkaar. Een paar maanden geleden waren ze wel aan het rijden op elkaar maar dat is helemaal voorbij. 

Mijn vraag is, is het nu toch verstandig om die twee te steriliseren ondanks dat ze zo goed met elkaar kunnen? 

Ik vindt namelijk wel dat de kosten erg hoog om twee konijnen te laten steriliseren. 

 Graag hoor ik jullie advies. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi! Sorry voor de late reactie! Het gaat nu nog goed begrijp ik? Sinds wanneer zitten ze al samen? En hoe groot is hun permanente leefruimte? Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de dames laten steriliseren. Dat hoeft niet op stel en sprong, maar wel om problemen in de toekomst te voorkomen. Als het misgaat, gaat het vaak ook goed mis. En de kans dat ze dan nog bij elkaar kunnen, is klein. Hou wel altijd een backupplan in je achterhoofd, voor als het toch ineens niet meer goed mag gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Deeskuh,

Dank je voor je reactie. Ze zijn nu een half jaar samen en ja het gaat heel goed met elkaar. Echt Jut en Jul samen, ze doen alles samen met elkaar. 

Ze hebben best wel wat ruimte, ik heb een groot hok met een ren eraan vast gemaakt. Ze lopen ook los in de woonkamer. In de toekomst wil ik buiten een grote ren maken.

ik zat er inderdaad aan te denken ze te laten steriliseren in december. Ze zijn dan ongeveer een jaar oud, is dat te laat?

Is het verstandig om ze allebei tegelijk te doen of juist niet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samen raad ik sowieso wel aan ja. Als eentje 'zwakker' is dan de ander, kan dat ook problemen opleveren. Samen voorkomt dat. En hoe groot is groot? In principe hebben twee konijnen minimaal 2m2 nodig, maar groter is altijd beter. Voor twee voedsters samen zou ik zelfs meteen kiezen voor 4/6m2. Persoonlijk zou ik ook voor iets eerder kiezen dan december, maar dat is ook omdat ik iets zo snel mogelijk gedaan wil hebben :p Of dat echt te laat is, kan niemand voorspellen. Helaas. Bij wijze van kan het morgen al misgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zou het adviseren. De kans dat twee niet gesteriliseerde voedsters samen kunnen blijven is inderdaad niet zo heel groot. Ik denk een kans van 1 op de 3 dat het lukt, dus maar 33% slagingskans. Veel ruimte hebben is ontzettend belangrijk voor dit soort koppels. Zijn ze beiden gecastreerd dan neem je het hormonale gedrag voor een groot deel weg. De kans zou namelijk groot zijn dat volgend jaar voorjaar de dames knorrig, schijnzwanger en hormonaal worden en dat ze dan niet meer samen kunnen. Laat je ze steriliseren denk ik dat je de kans vergroot naar een kans van 1 op de 2 dat ze samen kunnen blijven. Dus nog steeds 50% kans dat het uiteindelijk mis loopt. Houd dus ook na sterilisatie nog steeds rekening met de kans dat het uiteindelijk niet gaat samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .