Ga naar inhoud

Terugkerende verstoppingen


Eefje91

Aanbevolen berichten

Gijsje, voedster van 6 jaar en gesteriliseerd, heeft sinds ze met Guus samenwoont last van maag/darmverstoppingen. Zeer waarschijnlijk worden deze verstoppingen veroorzaakt door de haren van Guus. Guus is een vlaamse reus en ondanks dat ik hem minstens 1 keer per week pluk en borstel, verliest hij altijd best wat haar. Gijsje wast Guus en daardoor krijgt zij deze haren binnen. Het probleem is dus lastig te voorkomen.

 

Over het algemeen redt Gijsje het met Metacam (pijnstilling) en Ciseral (bevordert de spijsvertering) wanneer zij een verstopping heeft. Een enkele keer moet ze opgenomen worden bij de dierenarts in verband met ondertemperatuur of omdat haar maag geleegd moet worden (dat is een keer gebeurd bij een zeer ernstige maagverstopping).

Op dit moment heeft Gijsje weer last van een verstopping. Afgelopen week heeft ze een dag (donderdag) bij de dierenarts in de couveuse gelegen, omdat haar temperatuur te laag was. Vrijdag mocht ik haar weer halen. Ik heb haar in het weekend nog Metacam en Ciseral gegeven. Haar voedings- en ontlastingspatroon was weer teruggekeerd naar normaal, dus ik heb gister de medicatie gestopt. Blijkbaar was dit toch te vroeg, want nu weigert Gijsje weer te eten en lijkt het erop dat ze pijn heeft. Ik ga dus weer direct starten met de medicatie en mocht er geen verbetering optreden dan bel ik morgenochtend de dierenarts.

Ik vind het naar voor Gijsje dat zij steeds opnieuw deze klachten heeft en er soms geen eind aan lijkt te komen...

 

Ik zou graag weten wat ik nog meer kan doen in een situatie dat Gijsje last heeft van een verstopping. Of nog liever, hoe een verstopping te voorkomen.

Misschien zijn er dingen die ik anders/beter zou kunnen doen.

 

Zijn er anderen die deze situatie herkennen en tips hebben?

 

Wat ik tot nu toe zelf doe, is Guus regelmatig borstelen/plukken. En in de rui-tijd geef ik Gijsje preventief 'Pro-enzyme', een middel op basis van ananas-extract dat de voedingsstoffen rondom een klont haren zou afbreken. Ik weet dat dit middel niet evidence based is bij konijnen, maar uit ervaring heb ik het idee dat het misschien iets doet. En anders valt het middel onder de categorie: baadt het niet, dan schaadt het niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het allerbelangrijkste om verstoppingen te voorkomen is zorgen dat ze genoeg vocht binnen krijgen. Als een konijn genoeg drinkt, hoort zelfs haar geen probleem te zijn en horen de darmpjes gewoon goed te blijven werken. Dus niet alleen een drinkfles in het hok, maar daarbij ook een waterbak en vochthoudend groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je bericht Evee en dat je me op het belang van vocht wijst.

Toevallig heb ik vannacht Gijsje via een spuitje in de bek voorzichtig wat vocht toegediend waarna haar maag borrelende geluiden begon te maken.

Er staan altijd twee waterbakken in het hok die ik tweemaal daags ververs en ze krijgen iedere avond een flinke portie groenten (altijd witlof en andijvie en dan nog een wisselende groente). Hier zijn ze al jaren aan gewend, wat zeer fijn is omdat dit vaak het eerste is wat Gijsje weer wil eten na een buikpijnaanval.

Op dit moment eet Gijsje nog steeds maar mondjesmaat hooi en wat andijvie en witlof. Maar ze eet in ieder geval iets.

Misschien is het toch verstandig als ik dan eens haar gebit na laat kijken. Ze heeft zo vaak verstoppingen. Dat moet dan toch een (nog) een andere oorzaak hebben dan het haar van Guus denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het blijft een lastig iets hoor, als ze gevoelig zijn voor verstoppingen. Je zou denken dat konijnen wel een ingbouwd "nu water drinken" alarm hebben, maar sommige konijnen lijken dat echt niet te snappen. Dan moet je als konijnenbaasje toch een beetje creatief zijn en zorgen dat ze lekker vochthoudend groenvoer krijgen en water op verschillende plekken tegen komen "oh een waterbak, laat ik dan maar een slokje nemen". Soms helpt dat net voldoende! Maar als dat niet zo is moet je verder zoeken. Ik ga er even vanuit dat de voeding op orde is en dat daar geen gekke fouten in zitten? (flinke hoeveelheid hooi, afgemeten hoeveelheid geperst brokjes en eventueel groenvoer en/of kruiden als aanvulling).

Kiesjes na laten kijken is inderdaad verstandig om voor de zekerheid te doen. Je zou ook nog wat keuteltjes op wormen kunnen laten checken, hoewel dat meestal geen verstopping veroorzaakt maar eerder diarree, maar je weet het nooit.

 

Edit: is Gijsje een meisje? :'D (mijn man heet Gijs)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ja Gijsje is een meisje :'D Vind het een leuke naam en vond de naam bij haar passen ongeacht het geslacht haha!

 

Ik vind je opmerking over het water drinken wel erg raak. Het is namelijk altijd zo dat wanneer Gijsje een buikpijnaanval heeft, ze boven een van de waterbakjes gaat hangen en dan niet 'kan' drinken (van de pijn lijkt het). Gisteravond deed ze dat weer de hele tijd en daarom bedacht ik me om haar water via een spuitje te geven. Dit lijkt te hebben geholpen!

Gijsje en Guus krijgen inderdaad een afgepaste hoeveelheid SS biks. Ze krijgen samen per dag 2x 65 à 70 gram biks (gewicht van de konijnen: Gijsje 2,2kg + Guus 7,6 kg = 9,8 kg).

Dan is samen max 140 gram biks per dag niet al te veel.

Ze krijgen onbeperkt 'zweeds timothy hooi' dat ik online bestel per baal en daar gooi ik vaak nog kruiden overheen (die ik bij jullie in de webwinkel bestel :D ). Het hooi wordt door beiden over het algemeen zeer goed gegeten. In de avond krijgen ze na de biks nog een portie groenten (waarvan standaard een witlof en een paar bladeren andijvie en dan vaak nog een wisselende groente).

 

Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me al dat ik dit ritueel dan misschien beter om kan draaien, dus eerst de groenten en als dat op is pas de biks.

Dan hebben ze in ieder geval vast het vocht binnen.

 

Het blijft apart dat Gijsje zo vaak last heeft van 'verstoppingen'. Of in ieder geval last heeft van momenten dat ze niet eet en ligt te strekken van de pijn.

Gijsje en Guus hebben een vrijwel identiek voedingspatroon, alleen Guus eet ongeveer drie keer zoveel (wat gezien zijn gewicht normaal is).

Ik zou het drinkpatroon inderdaad beter moeten monitoren.  Ze drinken trouwens best wel wat met z'n tweeën, maar ik weet natuurlijk niet wie hoeveel drinkt en aangezien Guus een vlaam is mag je ook wel verwachten dat hij veel drinkt met zijn grote lijf haha (en ook heel veel plast trouwens 8) ).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik best eens kunnen proberen door een bak met groenten te geven en daar een laagje water in te laten staan. Dan krijgt ze ongemerkt nog meer vocht binnen inderdaad. Dank je voor de tip!

 

Ik was de groenten wel altijd, maar ik gooi de groenten nu los door de ren. Misschien eens in twee bakken aanbieden (wanneer ik het in een bak/schaal geef, claimt Guus alles... de vreetzak).

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Evee:

Je zou ook nog wat keuteltjes op wormen kunnen laten checken, hoewel dat meestal geen verstopping veroorzaakt maar eerder diarree, maar je weet het nooit.

Beetje laat met reageren, maar ik werd getriggered door jouw opmerking @Evee

 

Ik herken namelijk het probleem @Eefje91. Nu is onze Mississip nooit 'goed' geweest, heel verhaal, maar één van de klachten is aanhoudende verstopping en vooral veel te weinig en veel te kleine keutels. Wij weten al een jaar ook niet echt wat we er mee aan moeten, vooral niet omdat ons andere konijn Dakota op een gegeven moment dezelfde symptomen begon te vertonen en ze eigenlijk non-stop aan de medicatie zaten. Een tijd geleden vond ik ineens 1 wormpje in een keutel. Dierenarts gebeld en voor een maand Panacur meegekregen. Dat hielp super goed, ze knapten helemaal op en er lagen weer veel en mooie keutels in de bak. Toen de Panacur op was, vielen ze binnen enkele dagen alweer terug. Terug naar de dierenarts en voor twee maanden Panacur meegekregen. Het ging (en gaat) meteen weer goed. Wel hadden we onze bedenkingen bij zo lang Panacur geven en de dierenarts was ook niet heel duidelijk in het communiceren van een oorzaak/behandelplan. Daarom heb ik onlangs advies gevraagd aan een andere konijnkundige dierenarts. Zij gaf aan dat de klachten goed door pinwormen konden komen. Ontlastingsonderzoek leverde daarbij niet altijd iets op en het was soms inderdaad nodig om lang te behandelen, omdat die wormen blijkbaar op een nogal lastige plek in de darm zitten. Daardoor zitten ze eigenlijk alleen in de blindedarmkeutels en, naast dat je ze dus niet ziet met ontlastingsonderzoek, blijven de konijnen zichzelf ook besmetten. Goed, lang verhaal kort: misschien is het een optie om met je dierenarts te overleggen of wormen een mogelijkheid zijn en of Panacur (of een ander medicijn?) dan misschien een oplossing kan zijn. Ik heb natuurlijk ook geen idee of dat de oorzaak is, maar misschien is het een aanknopingspunt om even te onderzoeken.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Evee:

 

Bedankt voor de link! Ik heb er meteen gebruik van gemaakt door nieuwe thee uit te proberen. De hooithee gister was geen heel groot succes namelijk (alhoewel ze er wel wat van dronk!) dus vandaag thee gezet van frambozenbladeren (uit jullie webwinkel!)

Dit vonden Gijsje en Guus beiden heerlijk, ze hebben er best wat van gedronken.

Wat een handige link! Ik ga nog meer theetjes uitproberen op deze manier :D

 

Frambozenthee1.png

Frambozenthee2.png

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mississippi Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Wat fijn dat je dit met me deelt. Gijsjes keutels zijn namelijk al weleens op wormpjes onderzocht en toen werd er niets gevonden, maar dit hoeft dus geen uitsluitsel over eventuele wormen te geven begrijp ik nu. Ze graaft regelmatig hele tunnels in de tuin. Van dat zand wat ze dan binnenkrijgt zou ze best eitjes en dus wormpjes oid kunnen oplopen toch?

Ik zal met de dierenarts overleggen wat de opties zijn hierin. Heel erg bedankt voor je tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

Leuke foto's! Fijn dat ze het lekker vinden!! Zou ik ze evt mogen gebruiken in het artikel over thee?

 

Ja natuurlijk mag dat Evee! Zal ik ze dan in iets hogere resolutie naar je toesturen? Deze zijn verkleind zodat ik ze op het forum kon plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Eefje91:

@Mississippi Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Wat fijn dat je dit met me deelt. Gijsjes keutels zijn namelijk al weleens op wormpjes onderzocht en toen werd er niets gevonden, maar dit hoeft dus geen uitsluitsel over eventuele wormen te geven begrijp ik nu. Ze graaft regelmatig hele tunnels in de tuin. Van dat zand wat ze dan binnenkrijgt zou ze best eitjes en dus wormpjes oid kunnen oplopen toch?

Ik zal met de dierenarts overleggen wat de opties zijn hierin. Heel erg bedankt voor je tip!

Graag gedaan! Ik heb natuurlijk geen idee of het een oplossing is, maar het is in elk geval iets wat je nog kunt overleggen met je dierenarts. Het is in ieder geval echt niet leuk om zo te kwakkelen met je beestje. Of het van zand kan komen weet ik trouwens niet, ik denk dat Mississippi het uit het nest heeft, maar het klinkt wel aannemelijk... Volgens mij krijgen kinderen het ook van zand ;-)

 

Ik zal nog even delen wat de dierenarts mij schreef:

"De reden dat ze geen ontlastingonderzoek doen is waarschijnlijk omdat de pinworm niet altijd aan te tonen is, terwijl hij er wel kan zitten. De pinworm zit in de blinde darm en wordt alleen met de nachtontlasting uitgepoept. Dit is meteen de reden waarom hij zo lastig te behandelen is: op de eerste plaats komt het medicijn daar heel lastig en op de tweede plaats besmet je konijn zichzelf steeds door de nachtontlasting op te eten. Het feit dat de panacur steeds lijkt te werken, is wel een sterke aanwijzing dat het om een pinworm besmetting gast waar ze steeds niet helemaal vanaf komen. Tijdens zo' n kuur zijn er dan duidelijk minder wormen in de blinde darm aanwezig, waardoor de darmfunctie verbetert en ze betere keutels hebben."

 

Ps: Gijsje en Guus zijn trouwens echt plaatjes (l)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .