Ga naar inhoud

Voldoende te eten?


ChunJing

Aanbevolen berichten

Hoi

Lisa en Lena zijn bijna 5 maanden.

Iedere morgen rond 8 uur krijgen ze ongeveer 40 gr biks en een bak met hooi. En ik heb zo een grote metalen bal met belletje waarin ook iedere dag vers kruidenhooi komt.

Door de dag geef ik ze wel eens snacks van het merk Selective.

En bijna iedere dag groenvoer. Nu zag ik dat om 21 uur de biks op waren en de 2/3 van hooi van  de bak. De bal zit nog vol hooi.

Moet ik ze nog wat geven of krijgen ze te weinig of teveel?

En wat vinden konijnen nu echt het lekkerste groenvoer?

Hier tot nu toe bloemkool.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de biks op is moet je dat niet gelijk bijvullen, anders krijgen ze te veel. Je kan in de ochtend en in de avond wat geven. Biks is niet de basisvoeding voor een konijn, dat zijn hooi, kruiden en groenvoer. 

 

Hoeveel bloemkool geef je? Veel bloemkool is namelijk niet goed voor een konijn, ze kunnen hier namelijk gasbuik van krijgen. Het ligt er ook weer aan of je konijn er gevoelig voor is, maar te vaak bloemkool is niet goed. 

 

Bij mij krijgt ze een blad andijvie, een of twee blaadjes witlof en een stukje peterselie en soms een stukje wortel.

Banaan vindt ze ook heel lekker, maar fruit mogen ze ook maar beperkt, omdat er veel suikers in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang er maar altijd hooi (en water uiteraard) beschikbaar is, hebben ze genoeg te eten.

Ik probeer zelf te voeren naar hun dagritme. Ook wilde konijnen eten vooral 's morgens vroeg, aan eind van de middag en 's avonds. Overdag zijn ze vooral bezig met rusten en dommelen. Ik ben van mening dat je ze dan ook zoveel mogelijk met rust moet laten. Tussendoor knabbelen ze overdag wel regelmatig even op wat hooi.

 

Ik geef daarom 's morgens vroeg brokjes en vul de ruiven met hooi. De brokjes eten ze direct allemaal op. Van het hooi knabbelen regelmatig wat, maar vanaf een uur of 3/4 worden ze fanatieker met hooi eten. Rond een uur of 6 krijgen ze weer wat brokjes (die gelijk op gaan) waarna ze weer verder eten met het hooi wat ik dan weer heb aangevuld. Om een uur of 10 's avonds krijgen ze nog wat groen en vers hooi en schoon water voor de nacht. Ik geef als vers groen gras, paardebloem, weegbree, blad en takjes van wilg, berk, wortelloof, bramenblad, aardbeiblad enz. Ook krijgen ze dagelijks wat gedroogde kruiden. Wat meer als ik minder vers groen heb. Hier vinden ze gras en paardebloem erg lekker, maar meestal pikken ze de kleine dunne wilgetakjes met blad (die ze helemaal opeten) er het eerste uit. En uit de winkel het wortelloof. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een normale hoeveelheid biks als ze het binnen ongeveer 20 minuten op eten.  Als je om 8 uur s ochtends voert zit er dus als het goed is om 21 uur savonds niets meer in het bakje. Als dat wel zo zou zijn geef je of te veel brokken of hebben ze bijv. kiesproblemen waardoor ze niet graag brokken eten.

 

Hoe groot zijn/worden jouw konijntjes? Van de science selective hebben ze niet zo veel nodig, zelf geef ik maar iets van 8 gram per kg konijn. Ze krijgen hier natuulijk wel onbeperkt hooi met gedroogde kruiden er door gemengd en elke avond een best grote groenvoerschotel. Het hooi dat ik dan 's ochtends heb neergelegd is dan ook aleer een eind op, dus dat vul ik dan ook aan.

 

Bloemkool krijgen ze hier nooit. Dat is namelijk de enige groente waar ik zelf echt van gruwel brrr. Zo vies! Hier is wortel meestal favoriet, maar daar krijgen ze niet zo veel van, niet elke dag, en als ze het krijgen een plakje van een cm (winterpeen) of 2 cm (waspeen). Verder wissel ik meestal witlof en andijvie af als "veilige basisgroente". Daarnaast wissel ik seizoensgroenten af: op het moment vaak courgette, komkommer, broccoli, paprika, radijs, selderij en slasoorten. In de winter stop ik er dan bijvoorbeeld spinazie of boerenkool in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze konijntjes zijn een kruising en volgens dierenarts lijkt ze op Hollander en een Trianta of zoiets.

2 weken terug wogen ze rond de 1 kilo.

Bloemkool geef ik maar 3  x per week en dan maar een stuk van het blad.

En ook broccoli en vandaag ga ik ze wat witlof geven.

S morgens en savonds schoon water en meestal tegen de avond groenvoer.

De brokjes zijn iedere dag op en hooi bijna ook altijd maar ik geef denk ik wel genoeg want is vaak over de volgende dag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, de meeste konijnen vallen echt aan op de brokjes. Maar het zijn ook nog wel konijntjes in de groei. Meestal wordt een duur van ongeveer 20 minuten aangehouden waarbinnen ze de brokjes op horen te eten. Als er daarna nog brokjes over zijn, zou je die weg kunnen pakken.

 

Langzaam eten / niet graag brokken eten kan ook wijzen op kiesproblemen / tandproblemen. Wees daar dus ook echt alert op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat geef je er nog naast? Zelf geef ik wel een redelijke portie vers groenvoer +gras bij. Ik geef nu maar 8 gram per kg lichaamsgewicht en merk dat ze het daar prima op doen, niet te dik, niet te dun, eten goed hooi. Het is soms een beetje zoeken naar wat voor jouw konijnen de juiste hoeveelheid is. Zo heb ik in het verleden in mijn groep ook wel 15g per kg konijn gevoerd. Dat was voor die konijnen ook prima. En mijn senior dame die eerder dit jaar overleed kreeg er nog burgess dual care apart bijgevoerd, naast de ss dus, om op gewicht te blijven. Het is dus lastig te zeggen wat voor jouw konijnen precies goed is, maar van de science selective is 25 gram per kg erg veel is mijn ervaring. Het is ook een advies, een richtlijn, die je aan mag passen afhankelijk van de conditie en de rest van het dieet van jouw konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 31-7-2017 at 12:53 zei Naadjelicious:

Hij krijgt onberkt hooi. Groenvoer is hij helemaal niet gek op. Haal van alles voor hem in huis maar trekt zijn neus bijna overal coor op. Krijgt nu ijsbergsla witlof en aardbei. En af en toe van dat gras voor konijnen. Soms een tussendoortje zoals een gedroogd banaantje

Ijsbergsla en aardbei noem ik niet echt basisgroente... eerder een tussendoortje af en toe. In sla zit namelijk erg veel vocht en kan ook voor gasbuik zorgen, ligt er dan wel aan hoe gevoelig je konijn daarvoor is. In aardbei zitten veel zuikers en is ook niet zo goed om dat elke dag te geven. In plaats daarvan kan je andijvie en witlof (maar dat gaf je al) geven. Andijvie vinden ze meestal heerlijk! Als je konijn dan toch niet omkijkt naar zijn groente is de kans groot dat je toch te veel brokken geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .