Ga naar inhoud

Virus in huis?


Flappie010

Aanbevolen berichten

Ik had tot 2-3 maanden geleden een konijn Anton.

Anton was rond de 8 jaar maar mankeerde eigenlijk niet veel. Hij begon wat mankementjes te vertonen en sliep veel maar thats it.

In de avond lag hij languit in zijn hok en aaide ik hem. Hij reageerde een klein beetje maar niet heel veel. Dat was ik gewend dus dacht ik er niets bij. De dag erna kwam ik na een drankje in de stad laat thuis. Ik keek bij zijn hok en hij lag er nog in dezelfde houding. Hij zat aan de onderkant vol met diarree. Niet een beetje wat een konijn wel eens kan hebben maar echt heel veel. Het was echt een dikke zachte koek. Ik ben een hele tijd bezig geweest om hem schoon te wassen en te maken maar er leek ook geen fut meer in Anton te zitten. Ik ben een paar uur later in de ochtend naar de dierenarts gegaan en moest hem in laten slapen. Hij liet daar op de behandeltafel toevallig een keutel en daar zat een beetje bloed bij.Ook was uitgedroogd en had hij een beginnende longontsteking. Ik moest hem helaas in laten slapen. Ouderdom dacht ik. Als je een beestje neemt moet je er helaas ook een keer afscheid van nemen.

 

Nu 2 maanden later heb ik een nieuwe Franse hangoor bij een sportfokker gekocht. 8 weken oud en een mannetje. Willem werd het. Willen kreeg na 2-3 dagen last van diarree en at en dronk al niet heel veel. Ik gebruikte hetzelfde hok waar anton ooit in had gezeten. Redelijk goed schoongemaakt op een paar cementkeutels na die waarschijnlijk de eerste 20 jaar nog keihard aan de bodem blijven zitten.
Willem vond ik op een dag in een hoek van het hok en hij zat in een hoekje in de diarree en plas. Ik vond het vreemd en heb hem helemaal schoongemaakt en zijn hok verschoond. De diarree hield een dag later op. Gelukkig dacht ik. Diarree bij jonge konijntjes kan snel slecht aflopen. Het rare is dat ik hem een dag later in zijn hok dood vond. Ik kon nergens nieuwe keutels na de diarree vinden en was bang dat het misschien een opstopping was geweest. Gelukkig hecht je je nog niet zo erg als je zo'n beestje maar 5 dagen in huis hebt. De fokker merkte aan de telefoon dat ik er best over inzat en gaf aan dat ik er niet teveel over in moest zitten en dat het soms gebeurde dat er eentje niet goed was. Ik mocht een nieuwe uitzoeken als ik wilde.

 

Ondanks dat ik van alle kanten te horen kreeg dat zoiets een keer kan gebeuren vond ik het toch vreemd. Ik ben toch voor de zekerheid alles op gaan ruimen. Ik heb al het voer, hooi, drinkfles en alles wat ik had weggegooid. Ik vond het vreemd dat mijn oude konijn en nu willem beide diarree hadden en stierven. Het hok had ik uitgesopt met dettol. Het is wel een hok wat ik zelf getimmerd heb van hout dus helemaal perfect schoon leek me lastig in het hout.

 

Maargoed. Nieuw konijntje Willem II van dezelfde fokker meegekregen. Het beestje was een stuk levendiger en rende elke keer de kamer rond. Ik was ergens bang dat er toch iets was maar het leek goed te gaan. Toch had Willem II na een paar dagen ook diarree. Klein beetje maar niet heel heftig. Dat was gisteravond. Vanochtend keek ik weer en zag ik dat het erger geworden was. Ik spoelde hem schoon en hij spartelde flink tegen onder de kraan. Hij was duidelijk nog erg levendig. Ik maakte een afspraak voor vanmiddag bij de dierenarts zodat ik gelijk na mijn werk langskon.

 

Nu kwam ik thuis na mijn werk en zag ik dat Willem II dood in zijn hok lag.

 

Ik ben bang dat ik een virus of ziekte in huis heb. Ik vind het echt heel erg dat hier 2 jonge konijntjes aan moesten overlijden. Wat kan het zijn en hoe maak ik het schoon? Ik durf echt geen nieuw beestje meer te nemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat naar dat het zo gelopen is. Wat het kan zijn is zo moeilijk te zeggen. Ik weet niet of het nog mogelijk is de ontlasting van willem 2 naar de dierenarts te brengen voor onderzoek? Ik denk bij jonge konijnen die diarree krijgen het eerste aan coccoidose en dat zou de dierenarts in de ontlasting moeten kunnen zien. Dat zou verklaren waarom beide jonge dieren dit hadden. Wellicht had je oudere konijn dan iets anders en is het toeval. Je zou nog kunnen overwegen willem 2 na te laten kijken om te zien of de doodsoorzaak nog vast te stellen is.

Dat de fokker zegt dat het normaal is dat er af en toe 1 niet goed is, vind ik zeer kwalijk. Blijkbaar maakt hij het vaker mee en doet hij nits met die informatie. Dat vind ik echt dieptriest! Ik vraag me na deze reactie ook sterk af of dit wel het juiste adres is om konijnen te kopen. (Sowieso adviseer ik altijd iedereen een asiel, maar als je dan naar een fokker wilt, kies dan iemand met hart voor de dieren en die niet te beroerd is om naar de dierenarts te gaan bij ziekte) Hoe oude waren de konijnen? Heb je de ouders en de huisvesting ook gezien? 

 

Verder nog 1 tip voor de volgende keer: een konijn met een darmprobleem is altijd een spoedgeval. Ook konijnen die apathisch zijn en niet reageren zijn er ziek. En jonge konijnen met diarree moet je altijd snel naar de dierenarts brengen. 

 

Sterkte met alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal de ontlasting na laten kijken. Toen ik de konijntjes meenam heb ik beide keren het hok gezien en ook de ouders. Zag er allemaal goed uit.

 

Ik heb even op deze site gekeken na wat jullie vertelden http://www.konijnen.nl/oud/ziekten/coccidiose.htm

 

Ik lees allemaal dingen waar mijn eerste konijn Anton ook last van had. (diarree, uitdroging, zweer verzwakt)

Het hok heeft iets van 2 maanden leeg gestaan en behalve keiharde cementkeutels die nooit meer van het hok afkomen lagen er geen keutels meer in het hok.

 

Tussen Willem en Willem II heeft 2 weken gezeten. Ik lees op die site dat keutels tot 28uur besmettelijk zijn. Dat kan het niet zijn.

 

Hoelang adviseren jullie een hok leeg te laten voordat er een nieuw konijn inkan? Willem II ligt op zijn zij en ik zie dat zijn buik enorm bol is. Wat kan dit betekenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose is echt veel langer besmettelijk dan 28 uur en ook heel moeilijk om volledig uit je huis en hok te krijgen. Daarnaast is coccidiose vaak ook in de darm van een gezond konijn aanwezig, dit geeft geen problemen totdat de weerstand drastisch verminderd. Dit kan bij je eerste konijn gebeurt zijn. Konijnen krijgen echter ook vaak darmproblemen als gevolg van iets anders en aangezien hij ook een longontsteking bleek te hebben kan het natuurlijk toeval zijn. 

 

Verder, op plekken waar veel konijnen zijn is ook eigenlijk altijd wel coccidiose, zeker met jonge konijnen. Coccidiose is één van de grootste doodsoorzaken onder konijnen jonger dan 12 à 16 weken. De Willems komen van dezelfde fokker dus kunnen dat beide wel vanaf hem mee genomen hebben, het klinkt niet alsof hij erg onder de indruk is van een beetje uitval dus dan kun je je ook afvragen of er wel een goed preventie beleid is. 

 

Ik weet niet hoelang Willem al dood was toen je thuis kwam maar een bolle buik na overlijden zegt niet zo heel veel, kan ook met ontbindingsprocessen te maken hebben. En als het voor overlijden ook al zo was dan kan het evengoed verschillende oorzaken hebben. Wil je uitsluitsel dan is sectie de enige optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .