Ga naar inhoud

Help, mijn konijn is klusser!


Mississippi

Aanbevolen berichten

Het klusgedrag van onze dakhaas begint de laatste tijd een beetje te fanatiek te worden (puberteit...??) en ik hoop dat jullie met mij mee willen denken over hoe ik de staat van ons huis nog een béétje acceptabel kan houden...

 

Dakota heeft eigenlijk maar interesse in 1 ding: de muren. We hebben een nieuwbouwhuis (huur) waar overal standaard van dat glasvezelbehang op zit. Dit heeft op de een of andere manier echt een enorme aantrekkingskracht op haar. Letterlijk al vanaf dag 1. Ze zoekt een beginnetje waar het behang blijkbaar net niet helemaal vastgeplakt zit, en knaagt vanaf daar hele gaten er in. In het begin konden we het nog wel oplossen door iets knaagbaars tegen de plek aan te zetten zodat ze het in ieder geval niet verder zou trekken, maar ondertussen is ze zo fanatiek en zijn er zoveel plekken dat het de spuigaten uit begint te lopen... Vooral omdat het me voor haar hartstikke ongezond lijkt om behang, behanglijm en muur binnen te krijgen, maar ook omdat onze hele kamer aan gort gaat. Nu ben ik me er natuurlijk van bewust dat konijnen slopen (en dat mag ook, de nieuwe plinten liggen al klaar voor volgende bewoners haha) maar het is echt heel specifiek alleen het behang en ik hoop toch dat jullie nog tips hebben om dit gedrag een beetje aan te passen.

 

Ik wil de konijnen eigenlijk niet beperken in hun ruimte, dat vind ik niet eerlijk. Ik heb ook al wel eens de tip gelezen om panelen van zo'n panelren tegen de muur aan te zetten, maar dat lijkt me om meerdere redenen ook niet echt de oplossing (al is het maar omdat ze hun weg daar wel doorheen vinden). Mississippi liet zich heel makkelijk opvoeden en hij luistert nog steeds heel goed als ik zeg dat ie iets niet mag (tot ik niet meer kijk dan :lol:). Dakota is echter totáál niet te sturen, en ik kan haar ook veel moeilijker corrigeren omdat ze erg schrikt van onverwachte bewegingen en handen die op haar af komen. Mississippi kon ik vroeger gewoon aan de kant schuiven en stak ik 1 vinger op om aan te geven van 'let op!', maar bij Dakota wil ik dat eigenlijk niet doen omdat ze zich dan helemaal wezenloos schrikt. Daarnaast zie ik het eigenlijk ook meestal niet, ze klust duidelijk op andere tijden dan de rest van het gebouw. 

 

Iemand tips? Ervaringsdeskundigen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, toch eens de panelen proberen? Ze heeft bij ons natuurlijk ook met een kant tegen de muur gestaan (al hebben wij geen glasweefsel en daarom misschien wat lastig vast te pakken?), ze heeft het geen een keer geprobeerd in ieder geval.

 

Toen wij nog op een appartement woonden hadden we een tijdje Noga alleen. Zij was ook zo een sloper, alles ging eraan. Uiteindelijk maar echt gekozen om haar naar buiten te verhuizen, huis was er niet tegenop te beschermen. Ik dacht eerst: die verveelt zich vast. Maar nu heeft ze een groepje, en als ze naar binnen hupst is het eerste wat ze doet? Dingen kapot maken...

 

Lopen ze overal los door huis ook? Anders zou ik een afgebakend terrein gaan maken, een binnenshuisren. Je kunt in een topic hier wat ideeen op doen. Zo blijft de schade beperkt en als je de panelen wat van de muur af zet, nog minder kans op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Laniboekje:

Hmm, toch eens de panelen proberen? Ze heeft bij ons natuurlijk ook met een kant tegen de muur gestaan (al hebben wij geen glasweefsel en daarom misschien wat lastig vast te pakken?), ze heeft het geen een keer geprobeerd in ieder geval.

Ik denk dat gezien de inrichting de panelen niet zo goed werken. En een ren in de kamer om dezelfde reden ook niet. En dat zou ik eigenlijk ook best wel zonde vinden, want we hebben de mogelijkheid om ze aardig wat ruimte te geven en dat is natuurlijk wel fijn als we dat ook kunnen benutten. Waarom ze dat bij jou niet deed weet ik niet haha, vreemde plekken hebben toch altijd een andere uitwerking. Sinds ze bij jou is geweest, is ze ook steeds aan het oefenen met springen (en faalt jammerlijk).

 

14 minuten geleden zei Laniboekje:

Maar nu heeft ze een groepje, en als ze naar binnen hupst is het eerste wat ze doet? Dingen kapot maken...

Ja ik weet niet... Dat is volgens mij gewoon konijnenDNA. Sommige hebben het gewoon. Heel vervelend voor ons mensen ;-)  Ik kan me ook niet voorstellen dat ze zich bij ons heel erg verveelt... Wat overigens niet betekent dat ik geen suggesties wil horen over hoe we ze bezig kunnen houden, maar ik heb zelf het idee dat we dat al best wel doen.

 

16 minuten geleden zei Laniboekje:

Lopen ze overal los door huis ook? Anders zou ik een afgebakend terrein gaan maken, een binnenshuisren. Je kunt in een topic hier wat ideeen op doen. Zo blijft de schade beperkt en als je de panelen wat van de muur af zet, nog minder kans op.

Ze hebben hun eigen kamer, netjes afgezet met een traphekje :$ Er staat wel een hok, maar die gaat alleen op slot als ik moet stofzuigen haha. Ik zou ze best in de rest van het huis willen, maar dat is gewoon echt niet haalbaar.

 

Ik heb nog even wat foto's gemaakt van de kamer om een idee te geven (wel een beetje laag ivm persoonlijke spullen). Toen ik een foto ging nemen van het nieuwste gat kwam ze ook echt aansprinten van MY PRECIOUSSSSS 8)

IMG_4103.JPG.ba969dff3d58c4c916cccb39b6a1a890.JPG

IMG_4104.JPG.ae5c649838b75d2a456af5cd23cc9c2d.JPG

IMG_4105.JPG.b19b00159598626a20c7211b5c0d7447.JPG

IMG_4106.JPG.47ca7d485c5d5b9f5f9d4aae2f5581df.JPG

IMG_4107.JPG.1ce6c9bfe58768910c15ec005bee9b6d.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is plexiglas oid tegen de muren dan geen optie? Dat is er wellicht redelijk eenvoudig (met haakjes?) te bevestigen en ziet er net wat minder lelijk uit dan overal renpanelen. En is tzt ook weer weg te halen. Al moet je, vrees ik, wel opnieuw behangen bij het verlaten van de woning :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar zat ik ook aan te denken laatst. Misschien is dat wel een oplossing inderdaad. Alleen plexiglas is best duur, dus dat zou ik eens even moeten bekijken... Het zou dan ook puur voor de gezondheid van de dakhaas zijn, nieuw behang moeten we toch al :rits::lol:

 

Maar goed dat het verder zo'n schatje is. Al ben ik sinds vandaag toch een iets consequentere opvoeding in gaan voeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .