Ga naar inhoud

Snuf eet steeds vaker niet?


Snufoverijssel

Aanbevolen berichten

Hoi, 

 

Onze Snuf is ongeveer 9 jaar oud. Hij zit in een buitenhoek samen met zijn vrouwtje Pips. Een maand of 2 geleden wilde ik ze eten geven en lag Snuf beetje lusteloos in zijn wc. Normaal rent  hij rond als hij mij aan ziet komen lopen. Pips ging eten en Snuf bewoog niet. Ik heb hem meteen meegenomen naar binnen. Papje van zijn brokjes gemaakt om te dwangvoeren. Ook had ik nog medicatie van een vorig konijn ( pijnstiller en cisaral). Dit heb ik hem ook gegeven. Een uur later na de medicatie begon hij gelukkig weer te eten en leek er niks aan de hand. 

3 wkn later weer niet willen eten, medicatie gegeven en Snuf ging weet eten. Maar na 2 wkn weer niet eten, na de medicatie wel eten. Afgelopen maandag zelfde verhaal en gisteravond ook. De periodes komen dus steeds sneller. 

 

Tussen de periodes is hij gewoon de oude Snuf en de lente in zijn kop en moet Pips het ontgelden ;-). 

 

Nu ga ik morgen een afspraak maken bij de dierenarts. 

 

Maar zou dit patroon "haken" op zijn kiezen kunnen zijn?

Ze krijgen alleen maar harde biks gemengd met Supreme sience selective, hooi en groenvoer. Dit krijgen ze al jaren. 

 

Of is onze Snuf (nooit wat gehad) een beetje op aan het raken? 

 

Graag jullie adviezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend! Het zou inderdaad door haken op de kiezen kunnen komen, maar het kan bijvoorbeeld ook dat hij ergens anders pijn heeft en daardoor een gasbuik krijgt/niet eet. 

 

Hoe dan ook, omdat het steeds terugkomt is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Als hij tussendoor wel actief is zou ik denken dat er wel iets aan de hand is en dat hij niet 'op' is vanwege zijn leeftijd.

 

Succes morgen!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch ook inderdaad goed onderzoek laten doen. Het is nu steeds goedgegaan maar pas ajb op met meteen dwangvoeren. Als een konijn een heftige gasbuik heeft en er zit veel gas in de maag, dan doe je je konijn enorm veel pijn als je daar nog meer voer bij gaat stoppen. Dat gas moet eerst weg zijn. De maagwand van een konijn is erg dun en kan op den duur scheuren als het te ver wordt opgerekt.

 

Cisaral is op zich ook een fijn middel, maar als je konijn een darmverstopping heeft zorgt Cisaral ervoor dat de boel wel door wordt geduwd maar als er een blokkade in de darm zit dan hoopt het zich daar op en krijg je daar problemen van. 

 

Het is dus altijd aan te raden, als je niet weet waardoor de buikpijn wordt veroorzaakt, om dat eerst te laten nakijken door een dierenarts. Omdat met de verkeerde behandeling, het heel verkeerd kan aflopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de dierenarts geweest..... Ben ik er iets mee opgeschoten.... Nope! 

Geen abcessen in zijn bek, geen haken of wondjes. Maar wat dan wel? Ze weet het niet!

Hij is 6 jaar geleden gwogen. Toen 2,5 kg en nu 2,25 kg. Dus ook niet schrikbarend. 

 

Verder heeft hij ook geen symptomen! 

Is zichzelf. Lekker hitsig op zijn tijd en gewoon Snuf op die momenten van niet willen na dan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nee, dit heeft ze gedaan:

Als gedacht wordt aan haken op de kiezen kunnen die al vaak door middel van een bek-inspectie aangetoond worden. Deze inspectie kan het best gedaan worden door met behulp van een oorkijker (otoscoop) met een speciaal opzetstuk in de bek te kijken. Meestal zijn zo de haken al goed te zien. Soms moet een konijn verdoofd worden om een goed beeld te krijgen van de kiezen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .