Ga naar inhoud

Gecastreerd rammetje plast ineens vaak op bank/ schoot


dyonneee

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen! 

Sinds een maand of twee heeft mijn rammetje Miso een vriendinnetje (Yuki!). Wij zijn erg druk bezig geweest om haar zindelijk te krijgen, dat was echt een drama. Gelukkig gaat het nu goed en heb ik haar zover gekregen dat alleen het hok een bende wordt en niet meer hun ren/ de woonkamer. 

Nu hebben wij laatst een nieuwe bank gekocht en dit is tot vorige week helemaal goed gegaan. Miso is super zindelijk en rent altijd snel naar zijn toilet toe. Nu is hij sinds een week vaak op de bank aan het plassen. Ik probeer hem van de bank af te houden, Yuki mijn dametje mag wel op de bank omdat zij wel nogsteeds goed zindelijk is. 

Nu had ik Miso net op schoot genomen en gooide hij na een paar seconden alweer de kraan open en plaste over me heen. 

Hij is gecastreerd en ik snap echt niet wat een aanleiding kan zijn voor dit gedrag.. kan iemand mij meer vertellen? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gecastreerd wil niet zeggen dat 100% alle hormonen uit het konijnenlichaam zijn verdwenen. Sommige hormonen worden bijvoorbeeld in de hersenen aangemaakt, en die kun je lastig laten verwijderen ;) Gecastreerd wil dus niet zeggen dat een konijn nooit meer zal rijden, buiten de bak zal plassen of keutelen, sproeien of ander hormonaal gedrag zal vertonen. De kans op dat gedrag is alleen minder groot. 

Aangezien het een nieuwe bank is, vermoed ik dat jouw konijn het ziet als een nieuw object in zijn leefruimte, het ruikt waarschijnlijk raar en het konijn zal het gebied toch eigen willen maken. Het kan ook zijn dat als hij op de bank zit en moet plassen het te ver / lastig is om bij een toiletbak te komen, en hij daarom op de bank plast. Je zou een toiletbak op of naast de bank kunnen zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze mip deed dat eerst ook. Wat @Evee zegt over een toiletbak op/naast de bank zetten is wel een goede. Dat heeft bij ons in ieder geval wel gewerkt. Volgens mij was de oorspronkelijke toiletbak bij ons helemaal niet te ver weg, maar ik heb de bak op de bank wel gebruikt als een soort middel om het ongewenste gedrag te corrigeren. Elke keer als hij een plasje op de bank deed: hup, op de toiletbak! Ook meteen na het plassen nog. Op een gegeven moment zag ik ook aankomen wanneer hij ging plassen (dan parkeerde hij z'n kont heerlijk in hurkstand tegen de muur waar de bank tegenaan stond...), en dan duwde ik em de bak op (wel zachtjes!) nog voor ie echt schade aan kon richten. Op een gegeven moment is het kwartje gevallen: plasjes op de bank zijn oke, maar dan wel op de bak. Gevolg is wel dat we nu een toiletbak op de bank hebben staan die daar ook niet meer echt weg kan. En toen hij gecastreerd was en ik de bank voor hem op de grond had gezet, is hij 's nachts op de bank gesprongen om netjes een plasje te doen waar de bak stond... :'D 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .