Ga naar inhoud

Konijn te mager


MImmm

Aanbevolen berichten

Dag iedereen

 

Mijn konijn Jules is te mager. Hij heeft zeker voldoende eetlust en is heel gezond. Het probleem is dat zijn voorste tanden allemaal verwijderd werden. Hij kan dus heel moeilijk eten. Ik snijd alles klein en fijn zodat het voor hem makkelijker is, maar toch blijft hij zo mager.

Ik ben op zoek naar extra's om hem wat te laten aansterken. Goede vitamines, aansterkende korrels, ... ?

 

Bedankt! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel en welk voer krijgt hij? Een konijn zonder voortanden kan in principe gewoon eten (hij heeft kiezen). Groente moet je dan inderdaad wel in stukjes snijden, en hooi eventueel ook in kleinere stukjes. Met voer zou hij geen problemen moeten hebben, dus zou hij niet mager moeten zijn. 

Ik zou met hem naar de dierenarts gaan zodat die zijn gebit nog eens goed kan bekijken en kijken of hij eventueel iets anders mankeert. Keutelt hij wel goed en normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koos is ook niet vet.
Ik geef 'm afgepast biks, 2 x over 20 gram per dag + natuurlijk onbeperkt hooi en groentes.
Binnenkort krijgt hij zijn jaarlijkse enting(en) en gelijk een check-up van de dierenarts.
Ik ben benieuwd hoe zij Koos vindt.

Als je het niet vertrouwd toch maar even de dierenarts raadplegen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie allemaal!

Jules krijgt 20 gram korrels per dag, onbeperkt hooi, gras en regelmatig gesneden groentjes/stukjes appel. Op zich lijkt mij niets verkeerd met zijn dieet en toch voel ik elk beentje in zijn kleine lijf.

Jules is voor de rest helemaal gezond, hij ging vorige week nog naar de dierenarts. Hij is de actiefste van al mijn konijnen en is altijd vrolijk. Hoewel hij identitiek dezelfde voeding krijgt als mijn andere konijnen, is hij de enige die mager is.

Misschien heeft hij van nature een magere lichaamsbouw? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Koosje:

Koos is ook niet vet.
Ik geef 'm afgepast biks, 2 x over 20 gram per dag + natuurlijk onbeperkt hooi en groentes.
Binnenkort krijgt hij zijn jaarlijkse enting(en) en gelijk een check-up van de dierenarts.
Ik ben benieuwd hoe zij Koos vindt.

Als je het niet vertrouwd toch maar even de dierenarts raadplegen...

Koosje, welke aangepaste biks geef je jouw konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vond de dierenarts dan vorige week van zijn gewicht? 

Wat betreft de vergelijking met je andere konijnen, ik merk bij mijn konijnen ook dat de een wat meer of minder nodig heeft dan de ander. 

Eet hij samen met de anderen? Dan eet hij misschien iets langzamer en krijgt hij daardoor minder binnen? In dat geval zou je hem apart kunnen voeren, of apart bijvoeren. Welke korrels krijgen ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij vond dat hij inderdaad te mager is, maar verder in goede gezondheid. 

Hij eet samen met zijn vriendinnetje (die wel een stuk groter is dan hijzelf). Misschien duurt het gewoon veel langer bij hem en moet ik hem inderdaad apart voederen. De korrels die ik gebruik zijn die van Versele Laga, country's best. Ik veronderstel dat dit niet de meest voedzame korrels zijn voor een mager ventje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hem dan apart voeren, of in ieder geval apart bijvoeren. Ook kan je hem een dikmakertje als erwtenvlokken als snack geven (zie webwinkel van BunnyBunch). 

Mocht het niet helpen dan zou ik zeker terug gaan naar de dierenarts, want het kan ook een andere oorzaak hebben. Zo heb ik een konijn dat extreem is vermagerd door EC, ondanks dat hij voldoende eet. Wormen is ook nog een mogelijkheid, en zo zijn er nog wel meer mogelijke oorzaken.

Hij is gewoon levendig en heeft normale keutels? Ik neem aan dat de dierenarts dan ook heeft geadviseerd om hem eerst extra te voeren en dan te zien of hij bijkomt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad. Ik moet wel zeggen, hij is altijd al mager geweest. Maar nu toch nog ietsje meer.

Hij is zeer levendig en heeft normale keutels. De dierenarts stelde ook voor om hem apart te laten eten, omdat hij langzamer eet dan de anderen. Dat van die erwtenvlokken ga ik zeker proberen!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .