Ga naar inhoud

Osteporose


elle64

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik wil even mijn verhaal voorleggen.

ik heb 2 konijnen, een Gec. ram en een gest.voedster, van 6 jaar, die binnen wonen.

sinds nov. Plast het vrouwtje overal binnen, terwijl ze daarvoor zindelijk was.

het is geen urinebrand, want ze plast niet over haar pootjes.

bij de DA urine gecheckt en bloed geprijkt, was niets uit gekomen.

ook voor de zekerheid panacur gegeven, maar na 2 wkn gestopt, omdat t niets deed.

ze eet en drinkt goed, maar ze is erg  mopperig, en gaat niet meer lekker languit liggen, en natuurlijk dat plassen.

vandaag foto laten maken, omdat ik zelf dacht dat t blaasteen was, zegt de DA dat het Osteporose is.

Het zit in haar R achterpoot en R heup, volgens DA 

ik heb deze symptomen echter nooit gehoord bij Osteporose.

zie ik of DA iets over het hoofd.

 

ik wil heel graag jullie reactie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zeker weten dat is zou je fysiotherapie voor konijnen kunnen overwegen. Ik heb erover gelezen. Waar precies geen idee. Misschien googlen. Misschien zijn er ook kruiden wat eventueel zou kunnen helpen. Maar ik zou zelf eerst voor een second opinion gaan bij een (andere) konijnkundige dierenarts. Er is hier op bunnybunch een lijstje van dierenartsen die konijnkundig aangeschreven worden. Sterkte met je nijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou bij onzindelijkheid ook niet meteen aan osteoartrose denken, maar artrose is vrij duidelijk te zien op een foto, dus ik denk dat het inderdaad handig is om daar medicijnen voor te geven. Metacam is op het moment het enige geregistreerde middel tegen artrose. Bij honden worden tegenwoordig ook wel glycosaminoglycanen gebruikt, maar de werking daarvan is nog niet echt bewezen. 

Ik zou dus eerst even kijken wat de metacam doet (eventueel met ondersteuning van kruiden, dat kan nooit kwaad). Als de onzindelijkheid aanhoudt zou ik inderdaad verder gaan kijken of daar geen andere oorzaak voor te vinden is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt niet gesproken over arthrose, maar osteoporose: botontkalking.

Bij osteoporose heb ik nog nooit van deze symptomen gehoord. Ik kan ook niet bedenken hoe dit aan elkaar gerelateerd zou zijn.

Bij arthrose heb ik wel eens gehoord van urinebrand (hoewel ik daar ook sterke twijfels over had), maar onzindelijkheid lijkt me er niet bij te passen. Ik zou ook ergens een second opinion vragen. Is er misschien iets veranderd voor de konijnen? Nieuwe woning? Nieuw dier in huis? Het kan misschien ook nog territoriumgedrag zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei elle64:

Wat is PTH?

bij urinebrand lekt ze toch urine, dat is hier niet het geval

ze doet plasjes, maar ze lekt ze niet

 

PTH is een hormoon, wat zorgt voor calciumopname uit botten. 

Urinebrand wil zeggen dat de huid geirriteerd is door de urine die er op komt. Je ziet dat inderdaad meestal bij incontinentie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-2-2017 at 21:50 zei elle64:

Heel stom van me, het is artrose.

weten jullie goede, medicijnen. 

De DA zegt alleen metacam te geven.

 

ik zou zeker een pijnstiller geven maar dan vragen of je de novacam kunt krijgen, die vinden ze vaak nog smakelijk ook. Zo wordt het toedienen ook geen dagelijks terugkerend drama. Je hebt kans dat het wildplassen dan ook overgaat. Als het konijn pijn heeft is in het hok springen om een plas te doen misschien wel te pijnlijk.

ik heb zelf 2 konijnen gehad die spondylose kregen op latere leeftijd. Ik heb de boel hier aangepast voor de senioren.(poten onder het hok vandaan gezaagd zodat het een lage instap werd) er werd dankbaar gebruik van gemaakt. En natuurlijk op de pijnstilling. Ik gaf novacam voor de hond, die is 3x sterker dan die voor de kat en daar hoef je dus maar weinig van te geven. Beide konijnen likten het zo uit het spuitje, ze vonden het nog lekker ook ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .