Ga naar inhoud

Snuffie ziek


Snuffieduffie

Aanbevolen berichten

Mijn konijntje Snuffie heeft sinds een week last van roodheid aan zijn ogen en beetje snot aan de neus en een hevigere ademhaling. Onze konijnkundige dierenartse beweert dat hij last heeft van het snot/luchtweg infectie. De besmettelijke vorm lijkt me raar want snuffie woont alleen en woont in huis dus komt zeker niet met andere konijntjes in aanraking. Ze zei dat het ook viraal kan zijn. Kan iemand me meer info geven over deze vormen? We smeren nu 5 keer per dag een gel in zijn oogjes en hij krijgt antibioticum. Hij eet en keutelt nog maar zijn eetlust vind ik toch minder dan de weken ervoor. 

 

Wanneer moet je verbetering beginnen zien? We zijn echt wel heel ongerust over hem. Hij heeft ook al 4 keer een gasbuik gehad waar we ook nu weer bang voor zijn als hij minder zou beginnen eten als gevolg van zijn ziek zijn. 

 

Tips zijn altijd welkom :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot wordt veroorzaakt door de bacterie pasteurella multocida deze bacterie draagt een konijn bij zich. Als de weerstand van het diertje verzwakt slaat deze bacterie toe. Het afweersysteem kan door allerlei omstandigheden verzwakken w.o stress ,een andere ziekte, een foutieve/slechte voeding enz.... Het kan lang duren voor het snot genezen is en dan nog kan het voorkomen dat het konijntje hier terug last van gaat krijgen. Sommige konijnen blijven hun leven lang last hebben van deze ziekte.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Shivas:

Snot wordt veroorzaakt door de bacterie pasteurella multocida deze bacterie draagt een konijn bij zich. Als de weerstand van het diertje verzwakt slaat deze bacterie toe. Het afweersysteem kan door allerlei omstandigheden verzwakken w.o stress ,een andere ziekte, een foutieve/slechte voeding enz.... Het kan lang duren voor het snot genezen is en dan nog kan het voorkomen dat het konijntje hier terug last van gaat krijgen. Sommige konijnen blijven hun leven lang last hebben van deze ziekte.

Bedankt! Ik weet niet zo heel veel af over de ziekte, Snuffie is mijn eerste konijntje. Ik lees wel erg veel over konijnen (hier op bunnybunch en via dierenartsen), waardoor ik op de tijd dat we hem hebben, al heel veel heb bijgeleerd. Een foutieve voeding geven we hem alleszins niet. Hij eet goed zijn groentjes (witlof, loof van wortels, bladpeterselie,...) en eet enkel supreme science biks, aangezien veel andere biks eigenlijk troep zijn. Hij eet hooi, maar onvoldoende. We hebben hier echter al veel aan geprobeerd te doen. Maar toen we hem pas bij ons thuis hadden, was hij suikerverslaafd (door voeding in de winkel waar hij vandaan komt). Deze suikerverslaving hebben we gelukkig weg gekregen, en hij eet al aanzienlijk meer hooi dan in het begin, maar nog steeds onvoldoende in proportie tot wat hij zou moeten eten per dag. 

Hij heeft wel onlangs (2 weken geleden) gasvorming gehad, zou dit in verband kunnen staan tot snot? We geven hem de juiste voeding, proberen hem zeker geen stress te geven en houden hem altijd uit de tocht en koude. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey Snuffie,

Je bent echt al heel goed bezig, dus niet te onzeker zijn hoor, Snuffie heeft volgens mij echt een heel fijn huis getroffen! :)

Snot is vervelend, en het is mogelijk dat de gasbuiken ervoor gezorgd hebben dat het nu heeft kunnen toeslaan; als onze eigen weerstand wat minder wordt, worden we ook allemaal spontaan verkouden. Het is alleen natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen.

Voor nu gewoon 'lekker' doorgaan zoals je al deed; hij krijgt goede voeding zo te lezen en je bent de snot aan het behandelen. Eventueel kun je nog wat experimenteren met wat minder science selective en bijvoorbeeld iets van kruidenhooi. Soms willen konijnen dat wel beter eten. Ik haal ook nog wel eens gedroogde kruiden (hier vinden ze weegbree erg lekker), want daar zitten ook wel lekker veel vezels in. (Bouw ik ook altijd op net zoals ik met groente doe).

De oorzaak van gasbuiken is helaas vaak lastig te achterhalen. Maar met steeds meer hooi en minder suiker, en steeds minder stress omdat hij natuurlijk ook even moet wennen aan zijn nieuwe huis, kom je vaak al een heel end. Nu zal het met het geven van de antibiotica misschien weer even wat stressvoller zijn, dus hou hem goed in de gaten. (Maar dat doe je geloof ik al wel ;) ) Je kunt even met je dierenarts overleggen of je iets van medicatie in huis kunt halen (of misschien heb je dat nog wel), zoals bijvoorbeeld cisaral, metacloral en bijvoorbeeld carporfen of metacam. (Of middelen met eenzelfde soort werking).  Dat kun je dan gebruiken mocht hij weer last van gas krijgen.


 


 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Marjoleintje:

Heey Snuffie,

Je bent echt al heel goed bezig, dus niet te onzeker zijn hoor, Snuffie heeft volgens mij echt een heel fijn huis getroffen! :)

Snot is vervelend, en het is mogelijk dat de gasbuiken ervoor gezorgd hebben dat het nu heeft kunnen toeslaan; als onze eigen weerstand wat minder wordt, worden we ook allemaal spontaan verkouden. Het is alleen natuurlijk niet met 100% zekerheid te zeggen.

Voor nu gewoon 'lekker' doorgaan zoals je al deed; hij krijgt goede voeding zo te lezen en je bent de snot aan het behandelen. Eventueel kun je nog wat experimenteren met wat minder science selective en bijvoorbeeld iets van kruidenhooi. Soms willen konijnen dat wel beter eten. Ik haal ook nog wel eens gedroogde kruiden (hier vinden ze weegbree erg lekker), want daar zitten ook wel lekker veel vezels in. (Bouw ik ook altijd op net zoals ik met groente doe).

De oorzaak van gasbuiken is helaas vaak lastig te achterhalen. Maar met steeds meer hooi en minder suiker, en steeds minder stress omdat hij natuurlijk ook even moet wennen aan zijn nieuwe huis, kom je vaak al een heel end. Nu zal het met het geven van de antibiotica misschien weer even wat stressvoller zijn, dus hou hem goed in de gaten. (Maar dat doe je geloof ik al wel ;) ) Je kunt even met je dierenarts overleggen of je iets van medicatie in huis kunt halen (of misschien heb je dat nog wel), zoals bijvoorbeeld cisaral, metacloral en bijvoorbeeld carporfen of metacam. (Of middelen met eenzelfde soort werking).  Dat kun je dan gebruiken mocht hij weer last van gas krijgen.


 


 

Heel erg bedankt Marjoleintje! We proberen inderdaad onze kleine vriend de beste thuis te geven die hij kan hebben :)

We hebben wel emeprid in huis (eetlust opwekker). Is het aangeraden dit toch een beetje te geven, zodat hij zeker genoeg eet en niet verder afzwakt? Ik stelde me hierbij wel een vraag. Elke avond krijgt hij een antibioticum via een siroopje in een spuitje. Onze dierenartse heeft ons al eens verteld dat het niet goed is emeprid toe te dienen na een ander geneesmiddel, omdat het andere geneesmiddel dan te snel beweegt doorheen zijn spijsvertering, omdat emeprid deze beweging doet versnellen. Kan het kwaad als hij 's avonds antibioticum kreeg, en je de ochtend erop hem een beetje emeprid geeft? Of kunnen we dit beter niet doen? Ik vind dat hij door zijn snot niet meer zo goed eet als voordien, daarmee dat ik hieromtrent zit te twijfelen of ik hem niet beter wat eetlust opwekker geef.

Bedankt :)!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf wat je vraag betreft niet op de stoel van de dierenarts te gaan zitten (ik ben zelf helaas geen dierenarts) dus ik zou even opschrijven wat Snuffie precies eet en hoeveel, en dan even je dierenarts bellen om te overleggen of je en wanneer je het beste de emeprid kan geven.  Best kans dat je dierenarts hetzelfde idee heeft als jij (het klinkt namelijk heel niet gek, 's ochtends de emeprid als Snuf 's avonds de medicatie krijgt) maar ik durf het je niet met 100% zekerheid te zeggen :) .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Marjoleintje:

Ik durf wat je vraag betreft niet op de stoel van de dierenarts te gaan zitten (ik ben zelf helaas geen dierenarts) dus ik zou even opschrijven wat Snuffie precies eet en hoeveel, en dan even je dierenarts bellen om te overleggen of je en wanneer je het beste de emeprid kan geven.  Best kans dat je dierenarts hetzelfde idee heeft als jij (het klinkt namelijk heel niet gek, 's ochtends de emeprid als Snuf 's avonds de medicatie krijgt) maar ik durf het je niet met 100% zekerheid te zeggen :) .

 

Nee snap ik. Helaas is hij sinds de middag gewoon gestopt met eten en keutels laten, helaas vrees ik weer voor een gasvorming. Waarschijnlijk als gevolg van zijn snot. Hij at hierdoor al niet meer zo goed en hij is sowieso al heel gevoelig aan gasvorming in zijn buikje. Nu ben ik best wel bang, omdat hij snot heeft én waarschijnlijk een gasbuik. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel naar de dierenarts maar dan. Op internet is ook veel te lezen over het ondersteunen van gasbuikje dmv medicatie maar ook buik massage. Voorzichtig cirkelende bewegingen naar beneden. Niet te hard drukken ivm kneuzen en beschadigen van organen. En als je nijn spartelt niet meer verder gaan op dat moment. Maar dierenarts sowieso.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals boefje hierboven zegt meteen naar de D.A een konijn dat niet eet moet zo snel mogelijk weer beginnen te eten anders vallen de darmpjes stil en deze zijn erg moeilijk weer werkzaam te maken. Desnoods geef je hem dwangvoer tot je bij de D.A terecht kan.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Witchy:

Hoe is het met Snuffie? 

Had hij inderdaad een gasbuik? Ik hoop dat hij inmiddels weer is opgeknapt!

Hij is inmiddels weer thuis sinds donderdagavond en eet terug heel goed. Ze hebben zijn gasbuikje nogmaals kunnen oplossen. Snuffie is best wel een koppig konijntje waardoor dwangvoeder en medicijnen toedienen vaak een echte strijd zijn (vertelt de dierenartse zelf ook), we laten hem dan vaak een paar dagen in de dierenkliniek waar ze hierop getraind zijn en geven hem daarna zelf dan nog medicatie thuis. Hij loopt terug vrolijk rond, maar zijn snot is nog niet helemaal opgelost. Zijn ogen zien er stukken beter uit en zijn neusje ook, alleen zijn ademhaling is nog steeds zwaar te noemen. Hij krijgt hier nog wel steeds antibioticum voor.

Bedankt voor je bezorgdheid :flower:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden zei Snuffieduffie:

Hij is inmiddels weer thuis sinds donderdagavond en eet terug heel goed. Ze hebben zijn gasbuikje nogmaals kunnen oplossen. Snuffie is best wel een koppig konijntje waardoor dwangvoeder en medicijnen toedienen vaak een echte strijd zijn (vertelt de dierenartse zelf ook), we laten hem dan vaak een paar dagen in de dierenkliniek waar ze hierop getraind zijn en geven hem daarna zelf dan nog medicatie thuis. Hij loopt terug vrolijk rond, maar zijn snot is nog niet helemaal opgelost. Zijn ogen zien er stukken beter uit en zijn neusje ook, alleen zijn ademhaling is nog steeds zwaar te noemen. Hij krijgt hier nog wel steeds antibioticum voor.

Bedankt voor je bezorgdheid :flower:

Fijn dat het beter gaat! Hopelijk is het snot ook snel weg met de AB! :-) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Boefje:

Beterschapjes nog. Hoop dat je nijn snel beter ademt. Kan helaas lang duren. Ik weet hoe dat is. Sterkte

Bedankt. Heb jij nog tips bij snot en luchtwegeninfecties? We geven hem nu enkel nog antibiotica. Zijn er nog dingen die helpen? Hij zit altijd uit de tocht en koude alvast :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij snot mag je een konijn een paar keer per dag otrivin babyneusdruppels geven, dat is een verpakking met ampulletjes. Gewoon één of twee druppels in ieder neusgat. Misschien lastig bij zo'n eigenwijs konijn. En bisolvon hoestdrank voor kinderen mogen ze ook. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd hoeveel. Volgens mij heb ik dat bij een ander snot-topic al eens geschreven. Beide middeltjes lossen het slijm op, waardoor ze makkelijker ademhalen.

Beterschap met je konijn!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de weerstand helpen erwtenvlokken heel goed, dat zijn gedroogde schijfjes van erwten met veel energie en ze helpen ook goed het konijn aan te sterken na een ziekte bijv. Ik geef ze de mijne altijd in de herfst/winter omdat het dan kouder word en ze meer energie nodig hebben. Als hij binnen woont is dit niet helemaal nodig maar wel erg goed voor zijn weerstandverbetering ! Ik bestel ze altijd op : Zooplus.nl ( maar kan ook bijv. Zooplus.be ofzo ) ze zijn daar best goedkoop en ze hebben er meer kruiden die goed de weerstand verbeteren bijv. Weegebree. Heel veel suc6 ! zo te horen ben je al goed op weg voor Snuffie :hug:.

groetjes : Sophie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg altijd dat ik Critical Care in huis heb. Dat is een klein zakje met gemalen Timothy hooi (ruikt zalig!) en verkrijgbaar bij Medpet. Het is bedoeld voor zieke konijnen die niet willen eten. Het is niet echt goedkoop, zo'n zestien euro voor een klein zakje. Je moet het aanlengen met water. Konijnen vinden het over het algemeen heerlijk! Bij dwangvoeren is het prettig als een konijn wat minder tegenwerkt omdat het toch wel lekker is.....

Kijk wel uit dat je hem er niet mee overvoert, zodat hij niet meer de kans krijgt zelf te eten, want dan krijg je ook geen beeld van wat en hoeveel hij zelf weer eet.

Verder geef ik als een konijn slecht eet vaak lekker verse basilicum. Basilicum is eetlustopwekkend.

Ik heb zelf altijd cisaral en metocloral (primperid, emeprid) in huis. Dit is om de maag en darmen goed in werking te laten houden en het snel te laten ledigen. Eet een konijn al 12 uur niet, dan dien ik het al toe. Beter ten hele gekeerd dan ten halve gedwaald. Inderdaad niet tegelijk geven met eventuele andere geneesmiddelen, want die moeten natuurlijk niet snel de maag en darmen verlaten.

Ik heb gelukkig geen ervaring met gasbuikjes. Maar weet wel dat cisaral en metocloral er goed bij werken.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .